Når man har ferie har de fleste av oss lyst til å slappe av og sove lenge. Men for noen turister er det åpenbart mye viktigere å kapre den beste solsengen ved svømmebassenget.

En video filmet av en gjest ved Servatur Waikiki i Playa del Ingles på Gran Canaria, viser absurde scener som utspiller seg - hver morgen.

Står i kø hver morgen

Mange av hotellets gjester stiller seg i kø klokken halv åtte om morgenen, skriver den britiske avisen Metro. Her står de i en halv time for å få forsprang når det avgjørende øyeblikket kommer.

Klokken åtte åpnes nemlig bassengområdet. Og da gjelder det å gi gass, løpe det man kan, for å få den beste plassen ved poolen.

Håndklær smelles ut over solsengene i innøvde bevegelser. Noen reserverer lange rader med senger for å sikre seg og sin familie.

– Briter verst

Og enkelte nasjonaliteter er ifølge ansatte på hotellet verre enn andre. Tyske turister har lenge hatt et dårlig rykte på seg i så måte, men ifølge dette aktuelle hotellet er det ikke de som dominerer denne oppførselen.

– De verste er definitivt britene. Tett fulgt av irer og noen lokale som ferierer, sier en velplassert kilde til Metro. Anslagsvis 70 prosent av gjestene ved hotellet er briter.

SPRER HÅNDKLÆR: Noen målrettede turister FOTO: SOLARPIX
SPRER HÅNDKLÆR: Noen målrettede turister FOTO: SOLARPIX

Tyske og skandinaviske turister spiser typisk frokost først, så går de ut og leter etter solseng.

– Vi har gjester som legger fra seg håndklær om morgenen, og ikke kommer tilbake før om ettermiddagen, sier kilden til Metro.

Stort irritasjonsmoment

Kommunikasjonsansvarlig i TUI (tidligere Star Tours), Nora Aspengren, bekrefter at dette er et kjent fenomen ved sydenhoteller.

– Vi får faktisk en del henvendelser om dette, og en undersøkelse vi gjorde i fjor viser at det er dette folk irriterer seg mest over på ferie, sier Aspengren til TV 2.

– Vi har derfor testet ut både skilt ved bassengområdene, forbud, sms'er og en egen håndklepatrulje for å forsøke å få bukt med problemet. Ulike hoteller har ulike behov, så det er opp til hvert enkelt hotell å iverksette de tiltakene de måtte ønske, sier hun.

Aspengren sier det er blandede reaksjoner på dette også. De aller fleste er glade for å slippe unna det de kaller håndklemafiaen, men noen er litt forsmådde over å bli fersket som en av dem som folk irriterer seg over.

Maskot-strategi

TUI har utnevnt maskotten Thomson the Dog til solsengenes vokter på Family Life-hotellene. At en søt og stor hund fjerner håndklene gjør at det hele forløper seg på en vennlig og humoristisk måte. 
TUI har utnevnt maskotten Thomson the Dog til solsengenes vokter på Family Life-hotellene. At en søt og stor hund fjerner håndklene gjør at det hele forløper seg på en vennlig og humoristisk måte. 

– Det er jo selvfølgelig noen som blir irritert over at deres håndklær fjernes, men de aller fleste forstår hvorfor. På sikt håper vi at gjestene venner seg til at på våre hoteller skal solsengene brukes, og på denne måten får vi også bedre utnyttelse av solsengene, sier Aspengren.

Derfor har de testet å bruke en hotellmaskot til å gjøre denne arbeidsoppgaven.

– Det er vanskeligere å bli sint på en maskot, sier hun.

– Mitt beste tips er at dersom du opplever dette som et problem så si i fra til hotellansatte eller til våre guider. Det er også lov til å fjerne håndkler fra solsenger som ikke blir brukt. Og så kan det jo være lurt å ikke bidra til problemet selv, sier Aspengren til TV 2.