– Det har blitt enklere å være bilentusiast

Slik oppsummerer Ketil Solvik-Olsen fire år i regjering.

Han har vært øverste sjef for landets samferdsel i snart fire år. Vi har tatt turen til Ketil Solvik-Olsen for å oppsummere tiden i regjering. 
Han har vært øverste sjef for landets samferdsel i snart fire år. Vi har tatt turen til Ketil Solvik-Olsen for å oppsummere tiden i regjering. 

– Miljøbevegelsen må snart forstå hva som utgjør volumet. Det er ikke muskelbilen som er forskjell på klimaendringer eller ikke. Det er heller ikke den som lager dårlig luft i byene...

Vi har akkurat passert sikkerhetskontrollen i Samferdselsdepartementet.

Her strømmer det inn med dresskledde mennesker som skal i ulike møter. Selv om det er ekstra mye å gjøre nå, kun uker før valgkampen dras i gang, har samferdselsminister, Ketil Solvik-Olsen, satt av en god halvtime til å møte oss i Broom.

Vi skal snakke om bilpolitikk– prøve å oppsummere hva som er gjort, og ikke, gjennom snart fire år i regjering.

Med en Frp-statsråd som innehar store mengder bilentusiasme, bør det være et godt utgangspunkt for rollen som samferdselsminister.

På kontoret til Ketil er det biler og samferdsel så langt øye kan se.
På kontoret til Ketil er det biler og samferdsel så langt øye kan se.

– Dagens regjering har sørget for at du som bilist får igjen mer enn du betaler i bilrelaterte avgifter. Det er første gang på lang tid! I tillegg bygger vi mer vei og jernbane, det har blitt enklere å være bilentusiast og bevilgningene til vedlikehold av veier en omtrent doblet, forteller samferdselsministeren.

Det er ikke vanskelig å se at statsråden virkelig har sans for nettopp samferdsel, og da spesielt biler. Rundt oss på kontoret kryr det av modellbiler. Vi får dessuten bli med på bakrommet, hvor det viser seg at Ketil ikke på langt nær har plass til alle bilene sine. Her er det flere esker med uåpnet moro.

De fire viktigste sakene

– Hvis du skal nevne fire konkrete saker, hva er du mest fornøyd med å ha fått til i regjeringsperioden?

– Først og fremst har vi sikret en kraftig vekst i bevilgningene til vei og jernbane. Doblingen av vedlikeholdet på veiene merkes over hele landet. Det har vi fått bekreftet gjennom flere konkrete tilbakemeldinger.

– Jeg vil også trekke frem opprettelsen av Nye Veier AS. Nå bygges det veier mye mer effektivt. Det er allerede skissert kostnadskutt på 20 prosent, det er fantastisk og tilsvarer så langt 30 milliarder kroner spart. Her handler det blant annet om å bygge veistrekninger mer helhetlig.

– Tredje punkt må være jernbanereformen. Vi har sikret en bedre organisering av jernbanen, noe som gjør at den vil kunne vokse mye raskere enn det ellers ville gjort med et gammelt system. Som en del av reformen, følger også en kraftig vekst i bevilgningene.

Joda, det går jammen i bil her også. Solvik-Olsen har faktisk flere biler enn vi har på vårt eget Broom-kontor litt lenger ned i gata... 
Joda, det går jammen i bil her også. Solvik-Olsen har faktisk flere biler enn vi har på vårt eget Broom-kontor litt lenger ned i gata... 

– Siste punkt er kjøretøytekniske forenklinger. Dette har ikke blitt sett på som viktig av tidligere regjeringer. Vi ønsker derimot å spille på lag med bilentusiastene – og gjøre ting enklere. Dette innebærer alt fra import av gamle veteranbiler, til tilpassing av mindre skilt og eksempelvis at røde blinklys skal være lov.

– Sett i et større bilde, er vel dette snakk om mindre saker?

– Det har ingenting å gjøre med krig/fred-debatten, men for entusiastene gjør dette livet enda litt mer moro, sier han.

Det har blitt enklere å være bilentusiast

Selv om avtalt intervjutid for lengst er overskredet, tar lidenskapen overhånd når vi spør om en nærmere titt på bilsamlingen. Det er ingen som har nøyaktig tall på hvor mange modellbiler det er snakk om, men vi får raskt konstatert at det er mange hundre biler.

– Hvordan merker bilentusiastene her til lands - at du har sittet i regjering?

– Det handler igjen om forenkling av regelverket. Folk skal få være entusiaster uten å oppleve staten som en fiende. Vi skal være en hyggelig samarbeidspartner, forteller Ketil.

Dette er bare noen av eskene med modellbiler statsråden ikke har plass til.
Dette er bare noen av eskene med modellbiler statsråden ikke har plass til.

Blant konkrete eksempler nevner statsråden at det nå er tiltatt med personlige bilskilt, som for øvrig har blitt en stor suksess.

I tillegg skal du ha lov til å kjøre med mindre skilt, dersom bilen din leveres med det. Røde blinklys er også lov, men kanskje viktigst av alt: Effektavgiften er borte vekk.

– Det gjør at entusiastbilene er billigere i innkjøp. En Audi R8 V10 Plus, har for eksempel fått en prisreduksjon på over 220.000 kroner.

– Det vil si at det har blitt enklere å kjøpe miljøfiendtlig bil, noe miljøbevegelsen ikke er særlig glad for?

– Miljøbevegelsen må snart forstå hva som utgjør volumet i bilparken. Det er ikke muskelbilen eller Ferrari-en som er forskjell på klimaendringer eller ikke. Det er heller ikke de som lager dårlig luft i byene. Hatet enkelte har mot disse bilene, finner du i alle fall ikke her, sier Ketil bastant.

Om ti år vil ingen kjøpe fossilbil lenger

De siste årene har det skjedd en markant endring i nybilsalget. Dieselmotoren har gått fra å være noe alle skal ha, til å nærmest bli et skjellsord. Dessuten har utviklingen av elbiler fått skikkelig fart på seg.

– Når tror du vi nordmenn ikke kommer til å kjøpe en ny fossilbil lenger – hvilket perspektiv snakker vi?

– I løpet av de neste 10 årene. Da vil nok ingen kjøpe en ny bensin- eller dieselbil lenger.

– Så fort?

– Ja. Men det er ikke fordi vi skal forby det. Det handler om at alternativene, elbilen, har blitt så mye bedre. Sannsynligvis et overlegent produkt om noen år. I tillegg vil prisen være såpass attraktiv, selv med normale avgifter i bunn.

– Vil dere «straffe» de som fremdeles ønsker å kjøre fossilt?

– Absolutt ikke. Her er det et tydelig skille mellom oss og venstresiden i politikken. Jeg syns bensin- og dieselpolitikken som reflekteres i Oslo av de rød/grønne partiene er utrolig usosial.

– Konsekvensen ved å bruke pisk mot fossilbil-eiere, altså å innføre ekstra avgifter, blir at det nedre sosiale laget i samfunnet ender opp med den gamle dieselbilen ingen vil kjøpe – på grunn av høye avgifter og driftskostnader. På den måten får en aldri spart nok kapital til kjøp av en nyere miljøvennlig bil, mener Ketil, og legger til:

I sommer åpnet Statens vegvesen for personlige bilskilt, noe som har blitt en stor suksess. Over 13.000 nordmenn har allerede søkt om sitt eget skilt.  Foto: Scanpix
I sommer åpnet Statens vegvesen for personlige bilskilt, noe som har blitt en stor suksess. Over 13.000 nordmenn har allerede søkt om sitt eget skilt. Foto: Scanpix

– Overgangen til elbil skal skje fordi folk ser at det er et overlegent produkt om noen år. Ikke fordi det som er et godt produkt i dag, blir umuliggjort å kjøpe.

Drømmer om amerikansk muskelbil

Tilbake til modellbilene på Ketils kontor, er det ikke noe tvil om hva som er favorittbilen. Det avslører også hylleprioriteringene. Solvik-Olsen har nemlig et eget glasskap med bare Dodge Viper. Drømmebilen hans er en knallrød Viper fra 1991.

Den røde bilen på hylle to - er Ketils desidert største drømmebil.
Den røde bilen på hylle to - er Ketils desidert største drømmebil.

– Jeg er jo ganske svak for amerikanske biler. Viperen fra 91 gir meg noe helt spesielt, så får vi se om drømmen blir realitet en vakker dag.

Men før den tid venter en hektisk og spennende valgkamp. Ketil Solvik-Olsen har nemlig ingenting i mot å sitte fire nye år som samferdselsminister.

– Det er greit å huske på at bilistene betaler mindre inn til statskassen nå, i form av bilavgifter, enn de gjorde i 2013. I tillegg bruker vi betydelig mer penger på infrastruktur, og det bygges mer effektivt, avslutter samferdselsministeren.

Under kan du se hvordan det gikk da vi tok med oss Ketil Solvik-Olsen på tur i en av Ferraris aller råeste modeller. Smilet sitter løst hos begge to, kan vi avsløre...