Tesla-sjefen: – Nå blir det et helvete

Ikke bare fryd og gammen med ny modell.

Det var naturligvis høy stemning på Fremont, da Elon Musk stod for overleveringen av de første Model 3-bilene til sine egne ansatte. Men i dag er hverdagen der igjen – og det neste halve året kommer til å bli et knallhardt kjør for alle som jobber her.
Det var naturligvis høy stemning på Fremont, da Elon Musk stod for overleveringen av de første Model 3-bilene til sine egne ansatte. Men i dag er hverdagen der igjen – og det neste halve året kommer til å bli et knallhardt kjør for alle som jobber her.

Forrige uke kunne en meget fornøyd og tydelig lettet Elon Musk overrekke de første Model 3-bilene til sine ferske eiere. De eierne er for øvrig ingen hvem som helst. Det er ansatte ved Tesla som får de første bilene.

I kjent Tesla-stil, og egentlig litt i typisk USA-stil, er det naturligvis lagt opp til skikkelig show og moro i forbindelse med utleveringen av de nye bilene.

Tusenvis av ansatte er på plass. Det jubles når den nye bilen triller lydløst opp på et podium. Men midt oppi all jubelen og gleden, kommer sjefen sjøl med en klar melding:

– Nå begynner helvete!

Her kan du lese om Brooms førsteinntrykk av Teslas nykommer

Ikke tull

Meldingen blir mottatt med latter, også Musk selv gliser. Men det er ikke en spøk. Han fortalte nøyaktig det samme til presse fra hele verden noen timer tidligere, i et lukket arrangement.

– Vi har en enorm oppgave foran oss med tanke på å få på bena produksjonen av denne bilen. Det var et voldsom slit både med Model S og Model X. Model 3 kommer til å bli enda mer krevende, sier han.

Det er ikke så vanskelig å skjønne hva han mener.

Vi snakker tross alt om en bil som skal produseres i et volum som den amerikanske elbilprodusenten aldri har vært i nærheten av.

I år vil Model S og Model X totalt utgjøre rundt 100.000 biler. Planen er at det skal produseres 400.000 biler neste år.

Her er en annen spennende elbilnyhet

Tesla Model 3 vil kreve en helt annen produksjonskapasitet hos Tesla enn tidligere.
Tesla Model 3 vil kreve en helt annen produksjonskapasitet hos Tesla enn tidligere.

10.000 unike deler

I motsetning til mange andre bilprodusenter, der gjenbruk av både deler og plattformer er stor, bygger Tesla bilene stort sett fra bunnen av.

Model 3 har for eksempel en egen plattform og totalt 10.000 unike deler, sammenlignet med de to andre. Det stiller krav til produksjonen. Derfor er fabrikken i Fremont blitt enorm! Det er en av de største bygningene i verden. Tesla har til og med bygget sin egen testbane der.

– Vi skal gå fra 100.000 til 500.000 biler på ett år. Det som skjer de neste månedene er at vi går gjennom helvete. Dette blir vanskelig. Men jeg er sikker på at vi skal klare produksjonsmålene våre, understreker Musk.

Brooms bilekspert: – Kjøp elbil nå!

Tusenvis av Tesla-ansatte var på plass for å få med seg overleveringen av de 30 første Model 3-bilene. 
Tusenvis av Tesla-ansatte var på plass for å få med seg overleveringen av de 30 første Model 3-bilene. 

Batterier

I desember er planen at det skal pøses ut 5.000 biler på fra Fremont-fabrikken. Men det er naturligvis ikke bare biler som skal bygges. Batteriene må også til.

Sistnevnte er faktisk den største utfordringen for mange av elbilprodusentene verden over.

Tesla har sine egne løsninger på det også. Naturligvis.

Denne elbilen kan bli en revolusjon – eller en total fiasko

Giga Factory

Musk tenker nemlig stort her også – og er snart ferdig med sin mye omtalte Giga Factory.

Det er en av svært få bygninger som kommer til å bli større enn fabrikken i Fremont. Her skal det produseres en helt absurd mengde batterier.

Denne fabrikken alene vil stå for dobbelt så høy produksjons av batterier som resten av alle batteriprodusenter i verden.

Musks mye omtalte Masterplan begynner å form for alvor ...

Dette kappløpet er gull verdt for alle som vil ha elbil