For bare noen få år siden var det mange og mørke skyer i Volvo-horisonten. Modellene var gamle, salget sank og med det kom en skrantende økonomi.

Skepsisen var ganske stor da kinesiske Geely overtok den skakkjørte Volvo-skuta. Den skepsisen var imidlertid fullstendig ubegrunnet. Frisk kapital har nemlig satt skikkelig fart på utviklingen. Resultatet er at det svenske merket i løpet av bare noen få år bytter ut samtlige av modellene sine.

Først ut av de nye var SUV-en XC90 for to år siden. I fjor kom familiebilene S90 og V90 og senere i år er det klart for XC60 og flere andre nyheter fra svenskene.

Spennende nyheter

Blant annet kommer den minste SUV-en, XC40, som vises i løpet av høsten. De har også annonserer at alle biler Volvo produserer fra 2019 vil ha en elektrisk motor. Alt dette er nyheter som passer godt for det norske markedet.

Både kompakte SUV-er og elektrifiserte biler er besteselgere i det norske markedet.

Nå har Volvo akkurat lagt fram resultatene sine fra første halvår 2017. Det er tall det er all grunn til juble for, i Volvo-hovedkvarteret utenfor Gøteborg.

Salgsrekord

Salget under årets seks første måneder viser en solid økning på 8,2 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det vil si at de er på vei mot salgsrekord. Det blir i så fall for fjerde året på rad.

Omsetningen steg fra 84,2 mdr (SEK) til 99,1 mrd (SEK) i år. I tillegg stiger resultatmarginen fra 6,6 til 6,8 prosent, hvilket er et svært pent tall for bilbransjen.

Volvo-nykommer knuser alle rekorder

Leveringsproblemer

Det er særlig en sterk økning i det kinesiske markedet og i Europa som har bidratt. I Kina har salget økt med hele 27,6 prosent.

I det viktige USA-markedet hadde Volvo leveringsproblemer første kvartal, som påvirket salget negativt. Men for 2017 totalt sett forventer man en robust økning også her.

I Norge er salget bra og Volvo er Norges femte mest solgte bilmerke. Så langt i år har de levert 5.560 biler, noe som gir en markedsandel på 7,1 prosent. Det er opp 1.395 biler fra samme tid i fjor.

Premiummerke

Akkurat nå er det er stasjonsvogna Volvo V90 som er bestselgeren i det norske markedet, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikk (OFV).

Målsetningen er å gjøre Volvo til et premiummerke, og konkurrere direkte med blant andre Audi, BMW og Mercedes.

Lenge før både elbil og ladbar hybrid, se video under:

Les også: Om to år skal alle Volvoene ha elmotor