– I dag er jeg lykkelig! Dette er en stor dag og det er faktisk første gangen jeg ser bilen uten kamuflasje utendørs selv... Er den ikke vakker? Se på linjen der, sier han og peker ivrig og ikke så rent lite rørt på den helt nye og andre generasjon av Nissan Leaf.

Jeg står sammen med Mitsunori Morita. Hans tittel er Design Director og han er en av mennene bak den helt nye Nissan Leaf.

– The old one had unique styling. Maybe too unique... (Den gamle hadde et unikt design, kanskje for unikt) fortsetter han ivrig.

Oppps... Kan en Nissan-ansatt si noe slikt, som kan oppfattes som negativt, uten å få represalier? Jeg titter forskrekket bort på Alfonso Albasia, Nissa-sjefen sjøl. Han forresten er slående lik Thor Heyredahl (!), men han bare smiler, ler og nikker. Det virker som han er hjertens enig, faktisk.

– Jeg hadde lyst til å gi bilen "mer nese og fjes", fortsetter han ivrig. Og legger til:

– Jeg tror denne vil ha større aksept globalt. Elektriske biler blir vanligere og folk venner seg til dem, da behøver de ikke ha så radikalt utseende, sier han, mens duggen på baksiden av brilleglassene sakte tørker opp og forsvinner i det varme sommerværet.

Men la oss skru tiden noen uker tilbake og se på foranledningen til det hele:

Det var både en stor og en emosjonell dag for design-sjef Mitsunori Morita da nye Nissan Leaf ble lansert i sommer.
Det var både en stor og en emosjonell dag for design-sjef Mitsunori Morita da nye Nissan Leaf ble lansert i sommer.
Broom-Benny, for anledningen utstyrt med oransje ryggsekk, i dyp samtale med en ivrig og litt rørt sjefs-designer. Under før-premieren på nye Leaf tidligere i sommer.
Broom-Benny, for anledningen utstyrt med oransje ryggsekk, i dyp samtale med en ivrig og litt rørt sjefs-designer. Under før-premieren på nye Leaf tidligere i sommer.

Svært eksklusiv før-premiere

Som ett av veldig få medier, faktisk i hele verden, ble Broom allerede i slutten av juli måned invitert til Japan og Tokyo. Til Nissans hovedkvarter for både å se på og å prøvekjøre generasjon nummer to av elbilsuksessen Leaf.

Den eksklusive gruppen av journalister er dermed også de første utenfor Nissan-organisasjonen som fikk se bilen helt ukamuflert.

Etter mange år som motorjournalist blir man kanskje ørlite blasert. Man har vært til stede på mange bilavdukninger, bilutstillinger og premierer etter hvert.

Likevel blir dette en veldig spesiell og emosjonell opplevelse. Vi er så få og bilens designere står side om side med oss. Veldig spente på vår reaksjon.

Vi står ute i en slags bakgård med høye hvitmalte murer. Solen skinner og fuglene kvitrer i det en port går opp og to rykende ferske, Nissan Leaf ruller lydløst inn.

Selvfølgelig er det jubel og applaus fra oss som er tilstede. Vi er da høflige mennesker og vi har jo også ventet på dette øyeblikket. Det var jo strengt tatt derfor vi satte oss på et fly og reiste i 12-13 timer for å komme hit ...

Den glemte elbilen prøver seg igjen

Dette er aller første gang at noen andre enn Nissans egne folk får se nye Leaf. Dog innelukket på Nissans eget område. Det er også første gang at mange av Nissans folk ser den helt uten kamuflasje og utendørs
Dette er aller første gang at noen andre enn Nissans egne folk får se nye Leaf. Dog innelukket på Nissans eget område. Det er også første gang at mange av Nissans folk ser den helt uten kamuflasje og utendørs

Tok til tårene

Man forstår også at dette er et stort øyeblikk for Nissans designerne. Dette har de jobbet med hver eneste dag, i flere år. Finpusset på detaljer. Utallige besøk i vindtunnelen. Nye endringer. Nye linjer. Nye utfordringer fra teknisk hold, for eksempel at varmeapparat får ikke plass, den lampa kan ikke være slik eller at speilet ikke plasseres akkurat der.

De har sikkert vært både leie og frustrerte innimellom, men fortsatt den nitidige jobben med bilen.

Og nå vises den fram. Altså til jubel og applaus.

Det blir for mye for et par av designerne som faktisk tar til tårene. Det var sterkt å se. Det er et godt bilde på den voldsomme jobben som ligger bak en helt ny bilmodell.

Dette var også grunnen til duggen på baksiden av brilleglassene hos vår mann. En slags følelse av lykke og lettelse, vil jeg tro.

Dette er en annen spennende bilnyhet som vises snart:

Klar for norsk vinter. Kuldetest og snø hører med. Alt fra varmeapparat til å se om snøen på taket treffer setet når døra åpnes, hører med. Vi besøkte også "ørkenen", nabolaboratoriet med 45 varmegrader hvor batterikapasiteten i varme og aircondition ble testet.
Klar for norsk vinter. Kuldetest og snø hører med. Alt fra varmeapparat til å se om snøen på taket treffer setet når døra åpnes, hører med. Vi besøkte også "ørkenen", nabolaboratoriet med 45 varmegrader hvor batterikapasiteten i varme og aircondition ble testet.

Lengre, lavere og bredere

Men tilbake til bilen:

Den har vokst på den måten at den ha blitt lengre og bredere, men også litt lavere. Den ser derfor mer elegant og ikke så klumpete ut som den gamle. Linjeføringen er også skarpere og bilen har fått det "flytende taket" som så mange andre produsenter også har nå.

Det var vært jobbet mye med særlig to ting. Aerodynamikk, eller luftmotstand om du vil, og støy.

Dette er kraftig forbedret i forhold til første generasjon Leaf. Bilen har nå så godt som en flat underside og fått en bakre diffusor, som vi ellers ofte ser på sport- og racerbiler, for å minimere turbulens, samt nøye optimaliserte spoilere.

En vindtunell er imponerende greier og MYE større enn du tror.
En vindtunell er imponerende greier og MYE større enn du tror.

Støyreduksjon

Gode og effektive luftstrømmer er viktig også for vindstøy og sus. Vi fikk også en eksklusiv omvisning i vindtunnelen til Nissan (ja, den er så stor...), som inkluderte en demontrasjon. Imponerende greier!

Vekt er også viktig når man bygger bil. Likevel har Nissan valgt å være rause med lydisolasjon, som ofte er tungt, nettopp for å dempe støy og lydbølger. Stressfri kjøring blir nevnt flere ganger og mindre lyd bidrar til mindre stress.

– Du må se her, sett deg på huk så ser du bedre... Det er vår design-venn med brillene igjen, som nå er helt dugg-frie.

– Ser du det blå mønstret her i grillen, spør han ivrig.

Kundene rømmer fra dieselbiler – se hva vi kjøper i stedet

Med iskuber i gillen

Nissan Leaf her ingen ekte grill, men et deksel som skjuler radar og kamera. Og de blå kubene er ikke tilfeldige.
Nissan Leaf her ingen ekte grill, men et deksel som skjuler radar og kamera. Og de blå kubene er ikke tilfeldige.

Og joda, jeg gjør da det. Men det er jo egentlig ikke noen grill, for bilen har jo ikke noen radiator som trenger kjøling av fartsvinden. Så det er egentlig bare et deksel som lager "nesa", vår venn snakker om. Den er V-formet – som på de andre Nissan-modellene.

– Dette mønsteret illustrerer iskuber, forteller han stolt. Han forklarer at det å legge vekt på slike detaljer som nesten ikke synes, løfter Nissan litt mot premium og viser hvor detaljfokusert de er.

– Det har en praktisk betydning også. Kamera og radar til autopiloten er plassert bak grilldekslet med "iskubene".

Har du noen gang tenkt på at en bil må testes for stråling og for høyfrekvente statiske lyder som vi ikke oppfatter? Det må den. Nissan har sitt eget testanlegg for det også.
Har du noen gang tenkt på at en bil må testes for stråling og for høyfrekvente statiske lyder som vi ikke oppfatter? Det må den. Nissan har sitt eget testanlegg for det også.

Det blå er også et gjennomgående tema på nye Nissan Leaf. Detaljer både utvendig og innvendig preges av dette. Det er både pent og dekorativt, hinter vel om både himmel og hav og skal gi oss miljøvibber... Samtidig som det gir designet en rød – eller skal vi si blå – tråd, som på en måte syr det hele sammen til et helhetlig bilde.

Innvendig er det en blå gjennomgående list som skaper en del av helheten. For også innvendig har det skjedd store forandringer med Leaf. Setene er helt nye og plassen enda bedre. Både foran, i baksetet og i bagasjerommet.

– Selv om bilen er teknisk avansert med mange sikkerhetssystemer og mye komfortutstyr, så har dette med stressfri kjøring og enkel betjening hatt fokus, blir vi forklart.

700 nordmenn kjøpte nye Nissan Leaf – på én dag

To til fire år tar det å utvikle og å bestemme den ny lakkfarge forteller denne damen. Som jobber med fargevalg og kombinasjoner både utvendig og innvendig. Hun viser også fram forskjellige skinn og tekstilkvaliteter som brukes på de ukline modellnivåene. Forskjellene er større enn man skulle tro.
To til fire år tar det å utvikle og å bestemme den ny lakkfarge forteller denne damen. Som jobber med fargevalg og kombinasjoner både utvendig og innvendig. Hun viser også fram forskjellige skinn og tekstilkvaliteter som brukes på de ukline modellnivåene. Forskjellene er større enn man skulle tro.

Dagens Leaf blir gammeldags

Instrumentene er en kombinasjon av analoge og digitale.

Også innvendig går de blå detaljene igjen, både på listverk, i brytere, belysning og i sømmer.

Etter å ha sett nye Nissan Leaf, er det liten tvil om at utgående modell fort vil virke noe gammeldags ved siden av den nye. Men den gamle skiller seg heøt klart mer ut designmessig.

Les også: Vi har kjørt nye Nissan Leaf- les mer her

Video: Slik er nye Nissan Leaf