Slik er Audis nye luksusbil

Akkurat avduket – se bilder og video:

Audi A8 er bilen som kjemper mot status-konkurrenter som BMW 7-serie og Mercedes S-klasse. 
Audi A8 er bilen som kjemper mot status-konkurrenter som BMW 7-serie og Mercedes S-klasse. 

Helt siden den kom første gang i 1994 har luksusbilen Audi A8 hatt en høy standing i Norge.

Sammen med tøffe og mer etablerte konkurrenter som Mercedes S-Klasse og BMW 7-serie, spesielt.

Tidligere i dag avduket Audi sitt nye flaggskip i Barcelona, Spania under stor festivitas og med et imponerende show.

Les mer om det her:

Dette er en bil som er svært viktig for Audi som prestisjemerke og også en modell som ofte byr på innovasjoner. Slik sett sladrer den litt om hva vi får se på kommende og mindre Audi-modeller i nær framtid.

A8 skal bli ledende blant serieproduserte modeller på automatisert kjøring. Fra 2018 vil Audi gradvis sette i produksjon pilotfunksjoner som for eksempel Audi AI remote parking pilot og Audi AI remote garage pilot, og traffic jam pilot. Det skriver importøren i en pressemelding.

Nye Audi A8 er utstyrt med en diger grill som vi kjenner igjen fra Audi Q7. 
Nye Audi A8 er utstyrt med en diger grill som vi kjenner igjen fra Audi Q7. 

Er selvkjørende

Nye A8 er altså utviklet for automatisert kjøring. Audi AI traffic jam pilot tar ansvar for kjøring i langsom trafikk opptil 60 km/t på motorveier og motorveier hvor det er fysiske skiller mellom kjøreretningene. Systemet aktiveres med AI-knappen på midtkonsollen.

Dette styrer start, akselerasjon, styring og bremser. Man kan ta hånden av rattet permanent og – avhengig av nasjonale lover – fokusere på annen aktivitet. Så snart systemet når sine grenser, ber det sjåføren om å gjenoppta kontroll over kjøringen.

Baklyktene som går på tvers av hele bilen er nytt, det samme er de godt gjemte eksosrørene. 
Baklyktene som går på tvers av hele bilen er nytt, det samme er de godt gjemte eksosrørene. 

Parkerer uten at du sitter i bilen.

Remote parking pilot og Remote garage pilot styrer autonomt A8 inn og ut av parkeringsplassen eller garasjen, under overvåkning av sjåføren. Han eller hun trenger heller ikke å sitte i bilen. Man starter ganske enkelt det aktuelle systemet fra smarttelefonen og myAudi-appen.

Fronten med den brede singleframe-grillen, kjenner vi igjen fra Q7. Nye A8 har lengde på 5.17 meter i standardversjon og kan også leveres som A8 L, som betyr lang og som har en 13 centimeter lengre avstand mellom front- og bakakselen. Sammenlignet med forgjengeren har den fått vesentlig større innvendig lengde i begge versjoner.

Nye Audi A8 er lang – 5,17 meter i 'kort' versjon.  
Nye Audi A8 er lang – 5,17 meter i "kort" versjon.  

Les om Audi A8 som bruktbil her:

Innvending er det i plassert en 10,1-tommers berøringsskjerm som erstatter tidligere løsninger, knapper og et hjul. Føreren kontrollerer infotainment-systemet på den store skjermen. Berøringsskjermen på midtkonsollen gir tilgang til klimaanlegg og komfortfunksjoner. Føreren kan dessuten aktivere en rekke funksjoner i bilen ved hjelp av en ny og avansert form for talestyring.

Navigasjonssystemet er også oppgradert: Det er nå selvlærende, basert på tidligere kjøreruter. Dette skal gi føreren intelligente søkeforslag. Kartet inneholder også svært detaljerte 3D-modeller av store europeiske byer.

Nyutviklet aktivt understell skal gjøre nye A8 svært komfortabel. Takket være et frontkamera oppdager bilen tidlig hull og humper i veien, og justerer understellet for å motvirke støt. Mye av vibrasjonene vil bli eliminert ved hjelp av denne teknologien, som bør passe godt til norske veier.

Slik ser nye A8 ut innvendig , Audi har ryddet kraftig opp i antall brytere og knapper.
Slik ser nye A8 ut innvendig , Audi har ryddet kraftig opp i antall brytere og knapper.

A8 coupe: Audien som aldri ble laget

To motorer – kommer som ladbar hybrid

Nye A8 blir tilgjengelig til høsten, med to kraftige og nyutviklede V6 turbomotorer: En 3,0 TDI og en 3,0 TFSI. Dieselmotoren yter 286 hk, og bensinmotoren 340 hk. Flere alternativer kommer i løpet av kort tid. Alle motoralternativene utstyres med et mildhybrid-system, som reduserer drivstofforbruk. Audi A8 L vil i tillegg bli tilgjengelig som ladbar hybrid på et senere tidspunkt.

– A8 er en spydspiss for hele merkevaren vår. Teknologien og designet setter standarden for hele bransjen, samtidig som denne modellen gir en imponerende forsmak på retningen for våre øvrige modeller, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi i Norge, i en pressemelding.

Les mer om den spennende Audi-historien her:

Se video av helt nye Audi A8 i vinduet under