Da Mercedes CLS debuterte i 2004 vakte den stor oppsikt. Firedørs-coupeen prioriterte i aller høyeste grad design fremfor plass og praktiske egenskaper.

Første generasjon CLS (2004-2010) vil nok mange hevde var den lekreste modellen til Mercedes i denne perioden. I dag drukner den derimot litt i mengden. Ikke nødvendigvis fordi den er blitt styggere med årene, men fordi Mercedes har lansert en rekke nye modeller siden da.

Når det er sagt, CLS er fremdeles en modell fåtallet er likegyldige til. Det er nesten et elsk/hat-forhold til den.

Sjelden AMG til salgs

– Jeg har lenge drømt om en CLS. Da det dukket opp en 55 AMG måtte jeg slå til, forteller Brede Johannessen (35), om bilen som nå er til salgs.

Den ser litt småsliten ut der den står. Men bilen er egentlig dønn strøken og i toppstand. 
Den ser litt småsliten ut der den står. Men bilen er egentlig dønn strøken og i toppstand. 

Men det er ikke bare en heftig AMG-motor som skiller Bredes bil fra alle andre. Med justerbart senkesett, 20 toms felger og ikke minst en høyst sjelden foliering på utsiden, er dette både sjeldne og oppsiktsvekkende saker.

– Den er ganske spesiell, ja. Det begynte med et moroprosjekt på jobben. Jeg var lei av at noen kalte den for gubbebil. Målet var å motbevise det, noe jeg tror vi har fått til, forteller Brede fra Sandefjord.

Mercedes CLS: Nå er luksusbilen blitt billig

Helt strøken

Brede jobber selv med foliering til daglig, og har tilbrakt mange timer i monteringshallen sammen med drømmebilen. Nå er bilen helfoliert med en gjennomsiktig spesialfolie, slik at originallakken skimter gjennom.

CLS 55 AMG gir garantert lyd fra seg.
CLS 55 AMG gir garantert lyd fra seg.

På utsiden ser bilen fullstendig rusten og falleferdig ut, men AMG-modellen er egentlig dønn strøken.

– Den er 100 prosent i lakken, selv om det kanskje ikke ser slik ut ved første øyekast, forteller 35-åringen.

– Så fin, men så stygg

Det er ingen tvil om at CLS-en får massiv oppmerksomhet, uansett hvor den befinner seg.

– Tilbakemeldingene er veldig blandet. Noen blir rett og slett sinna, mens andre liker uttrykket veldig godt. Uansett får den så mye oppmerksomhet, at biler som er fire ganger så dyre forsvinner i mengden.

”Så fin bil, men likevel så stygg” er bare et eksempel på hva tilfeldig forbipasserende forteller om bilen.

Her kan du se hele annonsen

Kjører fra de fleste

Bak styling, store felger og folie, finner vi en helt original CLS 55 AMG. Dette var noe av det grommeste du kunne eie fra Mercedes da bilen kom i 2004. I dag er den selvsagt også rimelig heftig, og det er få som holder følge.

I tillegg til justerbart senkesett har bilen fått påmontert frontsplitter, karbondiffuser, Renntech karbonspoiler, sideskjørt fra Ezlip, facelift sidespeil med led-lys og ny frontgrill. Rent teknisk er bilen helt original. 
I tillegg til justerbart senkesett har bilen fått påmontert frontsplitter, karbondiffuser, Renntech karbonspoiler, sideskjørt fra Ezlip, facelift sidespeil med led-lys og ny frontgrill. Rent teknisk er bilen helt original. 

Under panseret finner vi en av AMGs kanskje aller beste motorer. Nemlig V8-eren på 5,4 liter. Her er det ingen turbo, men en kompressor, som sørger for et massivt dreiemoment. Nærmere bestemt 700 Nm. Med 476 hk sørger det for at 0-100 km/t går unna på kun 4,7 sekunder.

– Det er viktig å poengtere at det ikke er gjort noen modifiseringer med motor eller drivverk. Bilen går mer enn bra nok fra fabrikk, så her er alt standard, presiserer Brede, som har eid råtassen i ganske nøyaktig ett år.

– Hvorfor velger du å selge nå?

– Jeg pleier å bytte bil en gang i året. I tillegg syns jeg prosessen med å modifisere bilen er morsomst. Nå er den ferdig, og jeg er klar for nye prosjekter, avslutter Brede.

Bilen er en 2005-modell som har rullet 91.000 kilometer. Prisantydning er 485.000 kroner – da er folien er selvsagt inkludert – for de som ønsker det.

Test Mercedes E-Klasse 2017: Rett og slett terningkast 6

Forandring fryder, er det ikke det de sier?
Forandring fryder, er det ikke det de sier?