Den raskeste bilen Mercedes har laget – gjett om den er morsom!

Her er AMG GT R i Norge. Les testen:

Nye brutale Mercedes AMG GT R byr på voldsomme krefter og er en legende allerede før den er ute av butikken. 
Nye brutale Mercedes AMG GT R byr på voldsomme krefter og er en legende allerede før den er ute av butikken. 

Mercedes-Benz AMG GT R er dens fulle navn. Og tro meg – bilen er like tøff som navnet tilsier. Det er rett og slett brutale greier, og den raskeste Mercedesen som noen sinne er produsert for gatebruk.

GT R har blant annet satt rekord på Nürburgring, en av verdens mest krevende racerbaner.

V8-bensinmotoren har twin-turbo og byr på smått vanvittige 585 hestekrefter. Den er front/midt-montert, med transaksel for optimal vektbalanse. Avansert understell, aktiv aerodynamikk og intelligent lettvektskonstruksjon hører med. Sammen med alle andre synlige og usynlige komponenter, legger disse grunnlaget for det Mercedes selv beskriver som «en helt spesiell dynamisk kjøreopplevelse». Nå skal vi – som de første her hjemme – kjøre den på norske landeveier.

Prisen for dette beistet av en bil starter på drøyt 2 millioner kroner, mens vår matt-sølv testbil, med litt utstyr, koster 2.301.370 kroner.

Svingete landevei og Mercedes AMG GT R er en god kombinasjon. En racerbane hadde vært enda bedre. 
Svingete landevei og Mercedes AMG GT R er en god kombinasjon. En racerbane hadde vært enda bedre. 

Kjøreglede: 6/6

Et lett trykk på startknappen etterfølges av et voldsomt VROOOM! I løpet av millisekunder endrer samtlige kroppshår vinkel 90 med grader. Fra horisontal til vertikal stilling.

Men til tross for brutal lyd og et nesten skremmende brutalt utseende, er Mercedes GT R overraskende lettkjørt i trafikken. Våre fire første testmil er mer eller mindre saktegående kø og kjørecomputeren viser en gjennomsnittshastighet på 28 km/t. La oss si det slik; bilen taklet det bedre enn den litt utålmodige sjåføren...

Men det er når landeveien retter seg ut, det er på varm asfalt og med lite trafikk at bilen virkelig kommer til sin rett. Det lille rattet ligger perfekt i håndflatene, og når man gasser på girer bilen kjapt ned, det lange panseret løfter seg litt og bakdekkene forsøker å komme igjennom asfalten. Alt i et inferno av lyd. Samtidig som man presses bakover i setet.

Ved aktiv kjøring med litt saftige nedgiringer smeller og puffer det i eksospottene som ved ett attentatforsøk. Og her er det ekte lyd, ikke noen akustiske og syntetiske greier som kommer fra bilens høyttalere, som de siste årene har blitt vanligere.

Girkassen smeller konsist og kjapt inn med nye gir. Bilen er lett å plassere i veibanen, og det finnes ingen krenging gjennom svingene. Skyvet er voldsomt når man går på gassen igjen etter svingen, og bilen formelig skyter fart over rettstrekkene.

Heldigvis, og naturlig nok, er bremsene dimensjonert deretter. Vi kom faretruende fort på en Toyota Yaris bakfra og var et øyeblikk redd for at den lille bilen skulle forsvinne inn i Mercedes-grillen. De keramiske bremsene fikset imidlertid brasene så vi slapp med skrekken denne gangen... Man lærer noe hele tiden.

Mercedes har dyttet motoren langt bakover og har utstyrt bilen med trans-aksel med tanke på vektfordelingen. Når man som her sitter nesten oppå bakakselen, gir det assosiasjoner til eldre Chevrolet Corvette, uten sammenlikning for øvrig.

Bitter arvestrid om Mercedeser til flere titalls millioner kroner

Interiøret er klart racinginspirert og overraskende romslig. 
Interiøret er klart racinginspirert og overraskende romslig. 

Interiør / plass: 5/6

Selvfølgelig sitter man lavt i en slik bil. Man sitter også både veldig godt og fast i AMG Performace-setene, som er tilvalg. Med den høye og lekre midtkonsollen med knapprekkene på hver side av girspaken får man typisk cockpit-følelse. Oversikten forover og til siden er god. Ryggekamera er ikke standard, det er det bare å bestille om du skal ha en slik bil.

Plassen i forsetene er mer enn god nok, selv til de over 190 cm. Bakseter finnes ikke. Bagasjerommet er heller ikke stort, men to får med seg bagasje for en weekend på hotell, samt taxfree kvoten hjem.

Alt i interiøret oser av racing, effektivitet og fart. Egentlig som resten av bilen. Men det er forseggjort, med fin finish og super materialkvalitet hele veien. Mercedes tar ingen, absolutt ingen, shortcuts, slik som enkelt italienske konkurrenter godt kan finne på å gjøre på slike ting.

En av verdens mest verdifulle biler funnet under skrothaug!

Klassiske sportsbillinjer, men langt panser og bakovertrukket sittestilling. 
Klassiske sportsbillinjer, men langt panser og bakovertrukket sittestilling. 

Design: 5/6

AMG GT erstatter SLS AMG – som igjen var en veldig forsinket oppfølger til klassikeren 300 SL, kanskje bedre kjent som "Gullvingen" fra 50-tallet. Her snakker vi altså tunge tradisjoner og dype røtter...

AMG GT har samme grunndesign som SLS, men er altså utstyrt med alminnelige dører istedenfor de ikke altfor praktiske "vinge-dørene". Takk og lov for det.

Også på GT R finnes elementer fra opphavet på 50-tallet. Det lange panseret og den langt tilbaketrukne kjørestillingen har vi allerede vært innom. Den runde rumpa er et annet fellestrekk. "Pølsene" på langs av panseret er ikke framtredene når man ser på GT-en utenfra, men man ser de innenfra, fra førerplassen. Kult!

GT R har også en svært brutal grill, som leder tankene ytterligere bakover. Helt til Grand Prix-bilen Mercedes M154, som Rudolf Caracciola vant med i 1938-sesongen. Den samme grillen ble også vist på et Maybach-konsept, og Mercedes har vist den på kommende modeller også.

Den alminnelige – om man kan bruke et slikt uttrykk – AMG GT kom tilbake i 2015, da i GT og GT S-versjoner på 456 eller 510 hestekrfter.

GT R er enn så lenge toppmodellen for gatebruk og skiller seg ut ved blant annet den omtalte grillen, en bakvinge med størrelse som et spisebord, nye bakre diffusere, større luftinntak foran og spesialsmidde felger, for å nevne noe.

Den legges da også behørig merke til.

AMG: Disse bokstavene står for veldig mye moro!

Ny diffuser, nytt eksosanlegg og bakvingen, samt felgene er spesielle for GT R-modellen. 
Ny diffuser, nytt eksosanlegg og bakvingen, samt felgene er spesielle for GT R-modellen. 

Motor: 6/6

GT erstatter altså SLS, og her har V8-motoren krympet fra 6,3 til 4 liter volum.

Men Mercedes klemmer ut 585 hestekrefter og 700 Nm mellom 1.900 og 5.500 omdreininger per minutt av denne ved hjelp av twin-turbo installasjon. Det gjør GT R til den raskeste bilen Mercedes noen gang har produsert for gatebruk.

0-100 gjøres unna på 3,6 sekunder, og toppfarten er 318 km/t.

Girkassen er en AMG-preppet 7-tinns dobbeltclutch girkasse som passer både bil og motor perfekt. Den gjør en utmerket jobb med kontante og ultrapresise skift.

Bilen byr på forskjellige kjøremodus, og justerbar traction-control. En ting er i alle fall helt sikkert; du skal være en over middels god sjåfør før du skrur av traction-control. Bilen er et brutalt beist, og selv om ikke vi testet den fullt ut på norske ferieveier, så erfarte vi at dette er en bil som kan skremme vannet av selv erfarne sjåfører.

Med denne kan du kjøre i ring rundt naboens SUV

Det er få steder i Norge hvor man kan få utnyttet det som bor i denne bilen. 
Det er få steder i Norge hvor man kan få utnyttet det som bor i denne bilen. 

Miljø / økonomi: 4/6

Nå tror vi kanskje ikke at hverken miljø eller økonomi er har størst betydning for de som blar opp over 2 millioner kroner for en AMG GT R.

Men økonomi-biten behøver ikke den være katastrofal. Bilen er en legende allerede ved lanseringstidspunktet og om du ikke selger den igjen til neste år, men beholder den lenge, så behøver det nødvendigvis ikke bety store tap.

Når det gjelder miljøbiten så er det heller ikke helsvart for en bil med slike ytelser. Forbruket er oppgitt til 1,14 l/mil ved blandet kjøring. CO2-utslippet til 259 g/km. Men leker du litt med GT R-en, og det er ikke lett å la være, så kan du nok både doble og tredoble tallene...

Dette er verdens råeste stasjonsvogn

AMG Performace-setene er tilleggsutstyr, de er knallgode. 
AMG Performace-setene er tilleggsutstyr, de er knallgode. 

Konklusjon: 6/6

Som vi har vært innom flere ganger allerede – Mercedes har mange legendariske sportsbilmodeller. Nye Mercedes AMG GT R kan godt føye seg inn i rekken av disse.

Bilen er etter vår mening noe av det ypperste man får kjøpt av sportsvogn akkurat nå. Nærmeste konkurrent er trolig også tysk, lages i Stuttgart og har motoren bak... Joda det finnes noen i Italia også.

Mercedes AMG GT R

  • Motor: 4-liter V8 bensin
  • Effekt: 585 hk / 700 Nm
  • 0-100 km/t: 3,6 sekunder
  • Toppfart: 318 km/t.
  • Forbruk: 1,14 l/mil
  • L - H - B: 4,55 - 1,93 - 1,28 m.
  • Bagasjerom: 175 liter.
  • Pris fra: 2.037.900,-
  • Pris testbil: 2.301.370,-

Det er også et ufrakommelig faktum at du kan kjøpe deg enda raskere bil til mindre enn halve prisen. Nemlig Tesla Model S i enten P90D, eller P100D utgave, eller en Model X P100D.

Men disse mangler noe (bortsett fra avgiftene...): Nemlig tradisjoner, røtter og ikke minst "lukt og smak", da kanskje aller mest i form av lyd, kjørefølelse og en følelse av velbygget soliditet. Av den typen som du ikke nødvendigvis ser, men som du føler.

Det blir litt som å sammenlikne en fastfood-burger fra et gatekjøkken med en indrefilet tilberedt med kjærlighet og passion, etter årelang erfaring og kunnskap. Det blir rett og slett ikke så mye bedre. Det er den enkle grunnen til at noen blar opp nødvendig beløp for å sikre seg en slik bil.

Mercedes AMG GTR er som et fintunet instrument, også litt små-harry og grovt politisk ukorrekt. Men mest av alt: Grådig morsom!

Les også: Vår test av Mercedes SLS AMG

Se video av Mercedes-verstingen her: