Norges mest solgte blir ny – og kan parkere seg selv

Nissan forteller litt mer om andre generasjon Leaf.

Andre generasjon Nissan Leaf debuterer i september. Denne skissen av lillebror Micra forteller oss sannsynligvis ganske mye om hvordan designet blir. Her bryter Nissan  klart med forgjengeren.
Andre generasjon Nissan Leaf debuterer i september. Denne skissen av lillebror Micra forteller oss sannsynligvis ganske mye om hvordan designet blir. Her bryter Nissan  klart med forgjengeren.

Elbilen Leaf har vært en stor suksess for Nissan i det norske markedet.

Over 30.000 eksemplarer er solgt, med det er Leaf den klart mest solgte elbilen i Norge.

Derfor er det også store forventninger til andre generasjon Leaf, som ikke er langt unna.

Nissan har holdt kortene uvanlig tett til brystet her. Men tidligere i vår fikk vi vite at helt nye Leaf skal ha verdenspremiere i Tokyo, 6. september. Nissan har også gitt oss noen små smakebiter, i form av detaljbilder.

Bedre selvtillit...

Nå forteller de også litt mer om teknologien. Leaf skal være den første bilen ut med Nissans nye selvkjørende teknologi, kalt ProPILOT. Denne har også en parkeringsfunksjon, ProPILOT Park. Ifølge Nissan skal dette hjelpe sjåførene med "en av de kjedeligste og utfordrende oppgaver relatert til bilkjøring. Det sørger dessuten for å gi selvtillit nok til at du kan parkere perfekt i nær sagt hvilken som helst situasjon".

Systemet sørger for at bilen parkeres inn på parallelle P-plasser, eller inn på en P-plass med snuten eller hekken først. Det hele skjer ved at føreren trykker på en knapp for å aktivere systemet. Så håndterer det selv gass, brems og styring. Føreren kan overvåke operasjonen og bryte inn ved å tråkke på bremsen, hvis det er nødvendig. Nissan lover at systemet skal tilpasse seg selv de trangeste bygater.

Leaf har vært en stor suksess i elbil-landet Norge de siste årene. Dagens modell selger fortsatt bra, selv om den snart blir avløst.
Leaf har vært en stor suksess i elbil-landet Norge de siste årene. Dagens modell selger fortsatt bra, selv om den snart blir avløst.

Møt Jens, han var den første som kjøpte Leaf i Norge

Lengre rekkevidde

Det er ventet at neste Leaf får et ganske annerledes design enn dagens modell. Det blir blant annet spekulert i at den får mange designelementer fra Nissans småbil, Micra. Det betyr i såfall langt skarpere linjer enn dagens Leaf.

Det mange også er spent på, er rekkevidden. Her blir det antatt at Nissan vil tilby nykommeren med flere batterialternativer. Hvis man går for den største pakken, betyr det rekkevidde på over 500 kilometer. Hvis dette stemmer, vil det gjøre Leaf aktuell for langt flere enn i dag.

Her er en av detaljene Nissan har gitt oss bilde av så langt...
Her er en av detaljene Nissan har gitt oss bilde av så langt...
...og her er et annet, som viser en del av frontlyktene.
...og her er et annet, som viser en del av frontlyktene.

Topp 10: Disse merkene er best på selvkjørende teknologi

Batteriene blir billigere

Den store utfordringen for elbiler i de fleste markeder i dag, er prisen. De blir for kostbare i forhold til biler som går på bensin- eller diesel. Her er det imidlertid ventet en betydelig utvikling de neste årene.

Batteriene kommer til å bli mer effektive og de vil bli rimeligere å produsere. Det gjør at bilprodusentene på sikt vil trenge mindre batteripakker, og til en lavere pris.

Helt nye Leaf er ventet til Norge tidlig i 2018.

Brooms bilekspert: – Kjøp elbil nå!

Slik virker systemet: Se mer i videoen under