Smart familie-SUV

Plassen imponerer – men ikke alt er fryd og glede...

Honda HR-V kjemper i et tøft segment med mange og streke konkurrenter. Da  gjelder det å skille seg litt ut og å bli lagt merke til. 
Honda HR-V kjemper i et tøft segment med mange og streke konkurrenter. Da gjelder det å skille seg litt ut og å bli lagt merke til. 

Honda har hatt knallsuksess med sin familie-SUV CR-V helt siden den kom i 1997.

Den har også hatt en mindre og langt mindre kjent bror, HR-V som levde litt i skyggen av den større CR-V og det var knapt noe som leet et øyelokk da den stille og rolig forsvant i 2005.

Siden den gang har trenden med kompakte SUV-er formelig skutt i været og segmentet er ventet å vokse ytterligere.

Honda vil naturlig nok ha sin bit av denne "kaka" og har med gjenintrodusert sin kompakte HR-V i helt ny innpakning.

Vi tester nå nykommeren for å se om den kan hevde seg i dette tøffe segmentet, med sterke konkurrenter som Nissan Qashqai, Mazda CX3, Subaru XV og Opel Mokka bare for å nevne noen...

Testbilen er en HR-V 1,5 Elegace og koster fra 288.000 kroner, men vår testbil med navigasjon og CVT-girkasse koster 302.000 kroner.

Etter mer enn ti års fravær gjør Honda HR-V comeback.  
Etter mer enn ti års fravær gjør Honda HR-V comeback.  

Kjøreglede: 4/6

Hele bilen har noe jordnært, folkelig og litt traust over seg – uten at det skal oppfattes som negativt.

Det speiler også i høy grad kjøreegenskapene, som er mer trygge og forutsigbare enn direkte spennende. Under karosseriet finner vi en helt standard pakke med McPherson fjærbein foran, og en torsjonsaksel bak. Akkurat som de hadde på forrige HR-V som kom i 1999.

Komforten er det lite å si på, den svelger unna ujevnheter og huller i veien greit og den går stille uten mye hverken vindsus eller dekkstøy.

Styringen er passelig lett og også den innrettet mer mot komfort enn sport.

Her er bilen hvis du skal forsere en ørken i sommer

Den innvendige plassen imponerer, men ikke mønstret på setetrekkene...
Den innvendige plassen imponerer, men ikke mønstret på setetrekkene...

Interiør og plass: 6/6

La oss bare røpe det med en gang. Plassen er HR-Vs aller sterkeste side.

Honda har bevust mer enn en gang at de er gode på smarte innteriørløsninger. HR-V er ikke noe unntak. De har montert seter med smarte løsninger gjør bilen praktisk.

Ett eksempel er at passasjersetet foran kan legges flatt ned slik at du kan frakte lange ting som et surfbrett, om du skulle ha behov for det. Hele 2,45 meter lengde har du til rådighet. Det tror vi ikke noen andre matcher...

Man kan også heve sitteputen i baksetet slik at det står oppreist vertikalt sammen med bakseteryggen. Ala det vi så på Honda Jazz første gang. Dermed får du plass til høyreiste ting i bagasjerommet.

Litt synd er det riktignok at baksetet er justerbart i lengderetning, for at man på den måten kan velge hvor vil ha plassen plassen.

Vi må skynde oss å legge til at det ikke er nødvendig for beinplassen i baksetet. Den er romslig selv for voksne mennesker og her imponeres vi av HR-V nok en gang.

Topp 10: Her er stasjonsvognene med størst plass

Litt coupe-aktige linjer og de bakre dørhåndtakene skjult i C-stolpen. 
Litt coupe-aktige linjer og de bakre dørhåndtakene skjult i C-stolpen. 

Design: 3/6

Forfra er HR-V utstyrt med et typisk Honda-fjes, med tanke på grill og lykter. Pent og moderne, men ikke nok til å gi bilen noe karakter. Slik som for eksempel konkurrenter som Subaru XV og Mazda CX3 har.

Fra siden har bilen en skrånende taklinje og sideruten skråner enda mer, sikkert for å gi ett litt sporty inntrykk, uten av vi er helt sikre på om det funker helt etter hensikten. Bakdørenes håndtak er "gjemt" i C-stolpen og baklyktene er vel strengt tatt mer klumpete og rare enn lekre.

Vi gir karakteren "helt grei", men heller ikke noe mer. Den blir rett og slett litt anonym og kjønnsløs. Ikke det at vi tror at HR-V kundene er veldig opptatt av dette. På den annen side – skal man kapre nye kunder i et tøft segment, så holder det ikke med middelmådighet. Grunnen til at vi er litt harde her er at vi vet at Honda kan bedre enn dette. Mye bedre også...

Dashbordet er moderne, ergonomisk og ryddig. HR-V har som Civic to-etasjes midtkonsoll. Hvorfor alle tilkoblinger som strømkontakter og USB-uttak et plassert i "underetasjen" er ubegripelig. Er man alene i bilen så må man rett og slett stoppe for å få koblet til. Man er sjanseløs til å gjøre dette i fart da kontaktene knapt er synlige fra førerplass.

Ratt og seter har godt med justeringsmuligheter og man finner seg fort godt til rette, men som så ofte før på japanske biler – seteputa er kort og gir manglende lårstøtte for langbeinte.

Når det gjelder layouten på setetrekkene i testbilen virker det nesten som dette er lagd for folk med stokk og kamferdrops i lomma, men de skal ha bil de også. For litt yngre generasjoner holder ikke dette.

Honda tør å gå egne veier. Les testen:

Motor: 3/6

Motoren i vår testbil er en 1,5-liters bensinmotor på 128 hk. Nok til å flytte den lille SUV-en fra 0-100 på 10,8 sekunder. Den går både billig og stille og oppleves som behagelig, men ved litt belasting så merkes det at momentet på 155 Nm er ørlitt snaut.

Bilen har nemlig den trinnløse CVT-girkassa, som er gunstig med tanke på forbruk og økonomi, men som dreper mye av kjøregleden. Sammen med en litt snau motorfinnes det situasjoner hvor dette drivverket framstår som litt ugunstig.

Opp Lierbakkene fra Drammen til Liertoppen på E18 er et slik eksempel. Trafikken går i rundt 100 km/t og vår HR-v jobber på godt over 3000 o/min. med påfølgende lydnivå for ikke å sakke akterut. Så fort vi er oppe og på flata, så roer det hele seg igjen og turtallet er på mer behagelige 2000 o/min.

Vi har ikke kjørt den, og den er kanskje litt politisk ukorrekt i disse tider, men vi har en strek misstanke om at 1,6-liter dieselen med 118 hk / 300 Nm og manuelt gir kanskje er det beste motorvalget i HR-V. Den koster akkurat det samme som med bensinmotor og CVT-girkassen.

I Norge leveres HR-V kun med forhjulsdrift.

Erik var ikke i tvil da han valgte skilt til Hondan

Honda HR-V byr på både styrker og svakheter - og hvem skal egentlig kjøpe den? 
Honda HR-V byr på både styrker og svakheter - og hvem skal egentlig kjøpe den? 

Miljø og økonomi: 4/6

Nye HR-V får du i fra 250.000 kroner i aller rimeligste versjon. Testbilens pris på 302.000 kroner er høyst spislig. Legger man på ytterligere 28.000 kroner så får man den definitive toppmodellen.

Det er mye bil for pengene. Hondas legendarisk gode driftsikkerhet, og fem år garanti, gjør at du etter alt å dømme får et svært enkelt og forutsigbart bilhold i mange år.

Annenhånds-verdien er omtrent på gjennomsnittet. Det samme er serviceprisene. Slik sett er HR-V et trygt og godt bilvalg.

Bensinforbruket er oppgitt til 0,52 l/mil og er helt klart godkjent. Det samme er et CO2-utslipp på 120 gram.

Honda HR-V 1,5

  • Motor: 1,5-liter bensin
  • Effekt: 128 hk / 155 Nm
  • 0-100 km/t: 11,2 sek
  • Toppfart: 187 km/t
  • Forbruk: 0,52 l/mil
  • L - H - B: 4,29 - 1,77 - 1,6 m.
  • Bagasjeplass: 453-liter
  • Pris fra: 250.000 kr.
  • Pris testbil: 302.000 kr.

Honda Accord: En av de glemte bilene i bruktmarkedet

Konklusjon: 4/6

Honda HR-V er mye, romslig og smart bil for pengene. Det er nok også en bil for den delen av befolkningen som ikke bryr seg noe særlig om eller er interessert i bil. Dem er det mange av.

For HR-V oppleves som noe anonym og litt lite spennende. Det betyr IKKE at bilen ikke bra. Den gode plassen er en klar fordel. Noen svakheter finnes, men absolutt ikke verre en at man kan leve med de. Vi er sikre på at den vil tjene sine eire i tykt og tynt uten å mukke.

Som nevnt er dette bilsegmentet fullt av streke konkurrenter. Hondas HR-Vs største problem er å klare å stikke seg ut og si: Hei her er jeg... For å skaffe seg selv oppmerksomhet og derigjennom salg.

For nå så du sist en reklame eller en annonse for en Honda?

Les også: Honda NSX - superbilen som passer alle

Video: Snart kommer dette Honda-råskinnet til Norge