På Oslo lufthavn Gardermoen var det problemer med innsjekkingen torsdag morgen, etter at et røntgen-anlegg sluttet å fungere.

Problemene startet i 06-tiden.

Rundt klokken 10:30 melder Oslo Lufthavn at problemet er løst, men opplyser samtidig at det fortsatt kan oppstå noe køer ved innsjekking.

Ved 12-tiden skal problemene for kunder som skal ut og reise være over.

– De som kommer for å sjekke inn bagasjen sin får sendt den som normalt. Det står igjen noe bagasje fra tidligere i dag, som vil bli ettersendt til de reisende, sier kommunikasjonssjef i Avinor, Kristian Løksa, til TV 2.

Bagasjeanlegget på Oslo Lufthavn kan sende avgårde 6.000 kofferter i timen.

– Det sier seg jo selv at når dette står stille så oppstår det problemer. Det er beklagelig og har ført til en dårlig start på ferien for en del, men nå er det heldigvis løst, sier Løksa.

– SAS nektet å booke oss om

En av de som fikk problemer er Kjetil Mannheim. Han skulle vært på et fly til Frankfurt og på vei videre til Bogota i Colombia.

– Vi har fått kjempestore problemer, nå ble vi stående i bagasjekøen, og SAS valgte å kjøre avgårde med flyet sitt til Frankfurt, og nektet å booke oss om til neste Frankfurt-flight, sier Mannheim til TV 2.

– Vi skal være i Bogota i morgen ettermiddag, og der skal jeg sitte i et panel og delta på en større konferanse, så det ser det ut til at det ikke blir noe av.

Han er ikke imponert over håndteringen av kaoset.

– Jeg synes det er helt skandale at Avinor ikke greier å håndtere bagasje når det er så stor trafikk, de må jo vite at vi er midt i ferien. Det er alltid noe trøbbel ser det ut som når det virkelig røyner på.

– Kunne vært mer behjelpelig

Kjetil Mannheim er ikke imponert over håndteringen av bagasjekaoset torsdag morgen. Foto: TV 2. 
Kjetil Mannheim er ikke imponert over håndteringen av bagasjekaoset torsdag morgen. Foto: TV 2. 

Mannheim sier det er hårreisende kundebehandling, og mener ledelsen i både SAS og Avinor bør skjerpe seg.

– At SAS gjør det de gjør, vel, jeg skjønner at de må fly avgårde for å holde logistikken i gang, men de kunne gitt oss litt mer informasjon og vært litt mer behjelpelig. Nå har det gått to fly til Frankfurt, mens vi har sittet og ventet her, og vi har rykket to plasser frem i køen.

Problemene rammet i hovedsak SAS og Widerøe, som bruker den aktuelle delen av anlegget for innsjekking.

– Det er utrolig frustrerende når en feil i røntgenanlegget skjer på en av de mest trafikksterke dagene i året. Det er nesten litt typisk. Vi beklager ovenfor de reisende, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til TV 2.

SAS har satt opp et ekstrafly til Stockholm, og jobber med å booke om passasjerene som ikke kom seg med flyene sine tidligere torsdag.

Samtidig jobbes det med å ettersende bagasjen til alle som måtte reise uten bagasjen sin.

– Vi forstår at mange ikke føler informasjonen har vært god nok i dette tilfelet, men det er snakk om flere tusen passasjerer som er rammet. Dette viser hvor sårbare vi er når infrastrukturen svikter, sier Johansen.

  • Tlf/SMS/MMS: 02255
  • E-post: tips@tv2.no
  • Fra utlandet: +47 915 02255