De siste årene har det vært ganske stille rundt Aston Martin, spesielt når det ikke er en ny James Bond-film på trappene.

Det engelske sportsbilmerket har tapt penger i mange år, og er nødt til å snu utviklingen kjapt.

Etter at den tidligere eieren, Ford, bestemte seg for å kvitte seg med Aston Martin, har merket med de sterke tradisjonene stått på egne bein.

En svært viktig modell akkurat nå er DB11, som er arvtageren til DB9. Bilen ble først vist på Genève-utstillingen i fjor – og har hentet mye inspirasjon fra bilen som ble brukt i siste James Bond film, Spectre.

Samarbeid med Mercedes

Men det koster flesk å utvikle nye modeller, som også innebærer nye drivlinjer og motoralternativer. Derfor har Aston Martin inngått et samarbeid med Mercedes-konsernet, Daimler AG.

Aston Martin inngikk et samarbeid med Daimler AG i 2013. Nå kan du kjøpe DB11 med AMG sin suksessmotor.  
Aston Martin inngikk et samarbeid med Daimler AG i 2013. Nå kan du kjøpe DB11 med AMG sin suksessmotor.  

Og det er først nå, på DB11, at de store ringvirkningene finner sted. For første gang tilbyr Aston Martin sportsbilen med motor fra Mercedes-AMG.

Utgangspunktet er den velkjente V8-eren på 4 liter, som først debuterte i AMG GT. Aston Martin har derimot valgt å hente inn samme spesifikasjoner som vi finner i AMG C 63 S. Det vil si 510 hk og 700 Nm.

Likevel skal Aston Martin gjøre noen modifiseringer på motoren, slik at den står i stil til deres tradisjoner og image. I tillegg til nytt eksosanlegg blir også motoren elektronisk mappet, slik at lyden blir ”Aston Martin” – og ikke AMG.

Aston Martin DB9: Nå er det helt slutt for denne bilen

Åpner du panseret i en ny AMG-modell, vil du trolig kjenne igjen denne rakkeren. 
Åpner du panseret i en ny AMG-modell, vil du trolig kjenne igjen denne rakkeren. 

To alternativer

DB11 leveres med to motoralternativer. Innstegsmodellen med overnevnte V8-er fra AMG, mens verstingen beholder Aston Martin sin egen V12 motor.

Den er på 5,2 liter og leverer 608 hestekrefter. 0-100 km/t tar kun 3,9 sekunder – og nåla stopper ikke før 322 km/t. Til sammenligning vil innstegsmotoren bruke 4 sekunder på samme øvelse, altså er V12-eren kun 0,1 sekund raskere.

Velger du DB11 med AMG-motoren blir dessuten bilen 115 kg lettere, så her vil nok eventuelle Aston-kjøpere tenke seg litt om.

I England begynner DB11 med V8-eren på cirka 1,6 millioner kroner. Skal du ha V12 under panseret må du punge ut cirka 140.000 kroner ekstra.

Er det noe Aston Martin trenger nå, er det fart på salget igjen. Så får vi håpe at DB11 vil bidra i riktig retning.

Bilen har hentet mye inspirasjon fra DB10 som vi så i siste Bond-film: Spectre.
Bilen har hentet mye inspirasjon fra DB10 som vi så i siste Bond-film: Spectre.

Selv ikke James Bond klarer å redde salget