Endelig er elbil-sensasjonen krasjtestet

Søstermodellen til Opel Ampera-e møter veggen. Se video:

Når nye biler lanseres i Europa er det i praksis obligatorisk at de blir krasj-testet hos Euro NCAP.

Men noen unntak finnes. Som elbil-sensasjonen Opel Ampera-e.

Til tross for at en god del biler nå er levert ut til norske kunder, har den ikke vært gjennom krasjtesten ennå. Det har mange reagert på, både eiere og potensielle kjøpere av Ampera-e.

Så langt er det ikke klart om bilen skal gjennom testen hos Euro NCAP, eller om det rett og slett ikke blir noen krasjtest av Ampera-e i Europa.

Toppkarakter

Da blir resultatene fra en nylig utført test i USA desto viktig. Der har nemlig søstermodellen til Ampera-e, Chevrolet Bolt, vært gjennom en omfattende krasjtest hos The Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Du ser videoen fra dette øverst i denne saken.

For å ta konklusjonen med en gang: Bolt gjør det svært bra i testen og ender opp med toppkarakter.

Bilen får full score og karakteren Good (som er best) i alle de fem testkategoriene hos IIHS. Bolt har et system for varsling om frontkollisjon som også får høyeste karakter. Dette gjorde at bilen unngikk kollisjon i to ulike hastigheter.

– Ingen andre gir deg så mye elbil for pengene

Klikk her for hele testen på IIHS sine nettsider (ekstern lenke)

Lange ventelister

Det eneste IIHS ikke er fornøyd med er frontlysene på bilen. De får karakteren Poor, som er den svakeste.

Flere tusen nordmenn har bestilt Ampera-e, problemet er bare at fabrikken ikke klarer å levere biler raskt nok. Det har ført til lange ventelister og til dels mye frustrasjon hos de som har lyst til å kjøpe den.

Tall fra USA viser at det ble levert ut bare 1.566 eksemplarer av Chevrolet Bolt til kunder der i mai. Tidligere har Chevrolet kommunisert at målet er å levere ut mellom 25.000 og 30.000 biler i løpet av 2017, det tallet skal det nok holde hardt å klare.

LES OGSÅ: Nå har ventetiden økt til to år