Det politiske flertallet i Oslo og Nesodden jobber med å gjeninnføre forbudet mot vannscootere i indre Oslofjord.

Scootertilhengerne på sin side, mener det verken finnes juridiske, miljømessige eller sikkerhetsmessige argumenter for å behandle vannscootere annerledes enn øvrige fritidsbåter.

– Nå er det sånn at regjeringen har opphevet de nasjonale lovene mot å kunne kjøre vannscooter nærme kysten, og det synes vi er dumt. Vi ønsker å bevare friheten til å kunne bade, nyte naturen, og til å være langs kysten uten at man skal være plaget av bråk, sier byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg (MDG).

– Ikke lag flere utfordringer for politiet

Stortingsrepresentant Bård Hoksrud (Frp) mener på sin side at en vannscooter er akkurat det samme som en båt, og forstår lite av hvorfor den skal forbys i den indre Oslofjorden.

– Den bråker ikke mer enn en båt, så det er ikke noen grunn til at man skal forby dette i forhold til andre fritidsbåter, sier Hoksrud.

Ordfører i Nesodden kommune, Nina Sandberg (Ap), er av en annen oppfatning. Hun sier det nettopp er det at vannscootere ikke er båter, som er farlig med dem.

– Problemet med vannscootere er at den er designet for å kjøre fort og ha det moro. Den er også markedsført på den måten, og da er det særlig viktig å ikke lage flere utfordringer for politiet som skal ivareta sikkerheten på sjøen, sier Sandberg.

– Bråket hører med til sjølivet

Hoksrud mener det er langt fra riktig at alle som kjører vannscooter gjør det for å kjøre fort eller ha det morsomt på sjøen. Stortingsrepresentanten sier noen bruker det for å komme fra A til B, på samme måte som med en liten fritidsbåt.

– Når jeg hører argumentasjonen for hvorfor Arbeiderpartiet ønsker å forby vannscootere, så kan man bruke de samme argumentene mot bruk av rib eller bruk av andre småbåter. Jeg har hus ved sjøen og der er man ute og kjører rundt og rundt med vannski eller andre ting bak båtene. Det bråker, men det er jo litt av livet ved å være på sjøen, sier Hoksrud.

Ifølge ordfører Sandberg har politiet pekt på at mange vannscooter-sjåfører kjører for fort. Hun mener politikerne har et særlig ansvar i indre Oslofjord, fordi det bor så mange folk der.

– Vi ønsker å regulere bruken av hensyn til fugleliv og de som vil padle og bade. Det handler om sikkerhet, miljø og natur, sier Sandberg.

For å kjøre vannscooter må man ha et båtførerbevis og være fylt 16 år. For Hoksrud er det viktig at vannscooter-sjåfører overholder de samme reglene som båtførere.

– Jeg mener vannscootere skal forholde seg til de reglene som er og oppføre seg på sjøen, på samme måte som at andre som er på sjøen skal oppføre seg. Også skal man slå ned på det hvis noen ikke gjør det man skal gjøre. Tulling på sjøen ønsker vi ikke, det skal tas bort, sier Hoksrud.

Se hele vannscooter-debatten på Nyhetskanalen i videovinduet øverst!