De gode gamle mesterdesignerne begynner å dra på årene, og nylig gikk Tom Tjaarda bort. Den talentfulle amerikaneren jobbet for Ghia, Italdesign og Pininfarina, og designet over 75 biler i sin karriere.

Blant dem en bil som mange nordmenn har et forhold til: Ford Fiesta. Men det var først og fremst sportsbiler som var Tjaardas styrke og han designet flere mesterverk i så måte.

Det kunstneriske talentet ble sannsynligvis ført i arv, for faren til Tom var Joop Tjaarda van Sterkenburg, en nederlender som skiftet navn til John Tjaarda da han emigrerte til USA.

John jobbet på et av designkontorene til Ford, men Tom hadde opprinnelig ingen planer om å følge i hans fotspor.

Tom ble født i 1934, og kom inn på universitetet i Michigan på midten av femtitallet. Han hadde fortsatt ikke tenkt noe på en karriere innen bil, før han det siste året på universitetet valgte et industridesign-kurs med fokus på et bilprosjekt.

Han hadde tidligere studert arkitektur, og ville nå tegne en sportsbil. Læreren mente det ble for smalt, så Tjaarda tegnet en mer vanlig sportslig bil. Den sikret ham en praksisplass hos Ghia, og på bakgrunn av dette forlot han universitetet i 1958, og satte kursen mot Italia som var bildesignens høyborg.

Torino ble hans by, og Ghia ble første stoppested, fulgt av Pininfarina og tilbake til Ghia. Tjaarda ble også populær siden hans arkitektur-bakgrunn gjorde ham velegnet til å tegne ulike stands for designfirmaene. Tjaarda var på sitt mest aktive i løpet av seksti og syttitallet, og ble i 1981 sjef for Fiats Advanced Studios, før han tre år senere satte opp sitt eget uavhengige firma, Dimensione Design.

Denne nyheten viser en viktig trend

Her er fem ubestridte høydepunkter fra Tjaardas penn:

Fiat 124 Sport Spider hadde helt riktige sportsbil-proporsjoner.
Fiat 124 Sport Spider hadde helt riktige sportsbil-proporsjoner.

Fiat 124 Sport Spider (1965 Pininfarina)

Med Fiat 124 Sport Spider viste Tom Tjaarda at han kunne designe en nett liten sportsbil bedre enn de fleste. Den unge designeren var ikke engang 30 år gammel når Fiat ga ham frie tøyler til å tegne bilen. Som inspirasjon brukte Tjaarda sitt eget Corvette Rondine konsept, som GM ikke kunne bruke til noe, siden det ikke lignet på en Corvette i det hele tatt. Dermed ble Rondine brukt for å skape Fiat 124 Sport Spider, et design som er så vellykket at Fiat gjenopplivet det i retro-utgave til sin nye Mazda MX-5 baserte sportsbil.

En av de vakreste åpne biler som er laget: Ferrari 365 California
En av de vakreste åpne biler som er laget: Ferrari 365 California

Ferrari 365 California (1966 Pininfarina)

Da Tjaarda jobbet for Pininfarina fikk han også tegne Ferrarier. Den første var 330GT 2+2 fra 1964, som Enzo mente så ut som en amerikansk bil første gangen han så den. Han ante ikke da at designet var gjort av en amerikaner. Tjaarda designet så den makeløst vakre 365 California i 1966, en bil som må være blant tidenes vakreste åpne biler. Her stemmer absolutt alt, og Tjaarda fikk også laget et svært distinkt område rundt dørhåndtakene som ser ut som luftinntak.

En av 70-tallets lekreste biler: De Tomaso Pantera
En av 70-tallets lekreste biler: De Tomaso Pantera

De Tomaso Pantera (1970, Ghia)

Er det en bil som mer enn noe annet er synonymt med Tom Tjaarda, så er det De Tomaso Pantera. Den vakre sportsbilen med midtmotor fra Ford-konsernet, forble i produksjon til utpå nittitallet, med kun små forandringer i designet.

Her bor de som ikke har betalt årsavgiften

Mange mener det aller første rene designet er best, og Tjaarda designet bevisst bilen slik at man skulle forstå at den hadde midtmotor. Ifølge Tom var dette ikke så lett å se på Ferrari Dino, og Tjaarda lagde derfor en markert bue opp mot motoren idet karosseriet passerte B-stolpen.

Ford Fiesta ble en stor salgssuksess for Ford.
Ford Fiesta ble en stor salgssuksess for Ford.

Ford Fiesta (1972, Ghia)

Tjaarda lagde mengder av sportsbildesign som var flottere enn Ford Fiesta, men enhver designer kan fortelle at det å lage et pent kompaktbil-karosseri er mye mye vanskeligere enn å lage en pen sportsbil. Siden Ford kjøpte Ghia fra De Tomaso i 1970, var det naturlig å bruke Tjaarda til å designe bilen, og han skuffet ikke. Hans første utkast i 1972 viste hvordan bilen skulle se ut, og da den gikk i salg i september 1976, ble den en øyeblikkelig salgssuksess.

Ford Coins vakte stor oppmerksomhet da den ble vist på utstillinger. 
Ford Coins vakte stor oppmerksomhet da den ble vist på utstillinger. 

Ford Coins (1974, Ghia)

Etter oppkjøpet av Ghia lagde det italienske konsernet stadig vekk ulike designforslag og konseptbiler for Ford. Blant dem et stilig Capri-alternativ kalt Mustela II fra 1973. Men året etter viste Tjaarda at han også kunne kileform, som var det hotteste av det hotte på syttitallet. Ford Coins het bilen, og inngang skjedde gjennom å gå inn bak. Bilen var ikke kjørbar, og Tjaarda selv distanserte seg fra designet med årene. Det hadde han absolutt ingen grunn til.

Det går mot et jubelår for norske bilselgere