Her er det stille før salgs-stormen

Snart kommer Optima stasjonsvogn som ladbar hybrid.

Så langt har Kia kun tilbudt Optima stasjonsvogn med dieselmotor i Norge. Det er ikke lenger noen suksessoppskrift.
Så langt har Kia kun tilbudt Optima stasjonsvogn med dieselmotor i Norge. Det er ikke lenger noen suksessoppskrift.

Hybridbilene har tatt det norske markedet med storm de siste årene.

Så langt i 2017 er andelen nybiler med hybriddrift over 30 prosent, over halvparten av disse igjen er ladbare hybrider.

Dette går særlig på bekostning av dieselbilene. For seks år siden var dieselandelen over 75 prosent, nå er den på under 30 prosent og tallet er synkende.

Dette har gjort det svært krevende for bilmerkene som bare har diesel- eller bensinbiler. De har havnet litt i bakleksa og må virkelig jobbe hardt for hvert salg.

Bare dieselmotor

Hvor fort det har gått i dette markedet, er Kias nye og store stasjonsvogn Optima et godt eksempel på. Den ble lansert på tampen av fjoråret. For bare noen år siden ville dette vært en bil å regne med på salgsstatistikkene, men her har det gått heller trått.

Det skyldes hverken bilen eller prisen (som helt klart er gunstig) – men det faktum at kundene her sitter og venter på en modell som ikke har kommet på markedet ennå.

Så langt har Kia kun tilbudt Optima stasjonsvogn med dieselmotor. Nærmere bestemt en 1,7-liters motor på 141 hestekrefter. Det ville vært helt riktig motorisering for de fleste kundene for bare noen år siden. Nå er det ikke slik. De venter nemlig heller på at Optima stasjonsvogn skal komme som ladbar hybrid.

Optima stasjonsvogn er en pen, men ganske anonym bil.
Optima stasjonsvogn er en pen, men ganske anonym bil.

Nesten firedobling av salget – på bare ett år

Passat nesten enerådende

Og det er ikke lenge til. Ladbar Optima stasjonsvogn kommer nemlig i månedsskiftet juni/juli. Importøren forteller om stor interesse ute hos forhandlerne, og her kan vi få en ny bestselger i klassen.

Det skyldes ikke bare drivlinjen. Utvalget av ladbare hybrider i det norske markedet har vokst de siste årene, men er fortsatt begrenset. Hvis du er ute etter en rommelig stasjonsvogn som går på både strøm og bensin, blir det fort kostbart.

I dag er Volkswagen Passat GTE nesten enerådende blant de mer overkommelige modellene. Når Optima kjører inn, er det med prislapp fra 385.000 kroner, allerede da er bilen godt utstyrt. Legger du på 25.000 kroner får du "full pakke", mye av dette er utstyr du må betale dyrt for hos mange av konkurrentene.

Her kan du lese hva eierne mener om sin Passat GTE

Best på rekkevidde

Optima markerer seg også på elektrisk rekkevidde. Det offisielle tallet er 62 kilometer, dermed går den lengre enn konkurrentene. Som vanlig er det all grunn til å ta dette tallet med en god klype salt, men det er i alle fall en indikator. Har du mye småkjøring og kan lade ofte, vil det bli lenge mellom hver gang du må innom en bensinstasjon.

For Kia her hjemme er dette derfor en liten Lotto-gevinst. De har allerede elbilen Soul som selger meget bra, ladbare Optima stasjonsvogn kommer til å øke markedsandelene deres ytterligere.

Ingen store sprell i interiøret, men det ser pent ut – og materialkvaliteten er bra.
Ingen store sprell i interiøret, men det ser pent ut – og materialkvaliteten er bra.

Gode på detaljene

Hva så med selve bilen, uavhengig av drivlinje? Jo, Optima stasjonsvogn er på mange måter et trivelig bekjentskap. Den følger opp en linje vi har sett fra Kia de siste årene: Pent design, komfortable kjøreegenskaper og ikke minst: Veldig mye utstyr til gunstig pris.

Kia har også blitt gode på detaljene. De har skjønt at mange (særlig europeiske) kunder bryr seg om at ting ser bra ut, at knapper og brytere er gode å ta på og holde i. Det litt diffuse begrepet "opplevd kvalitet" er noe særlig tyskerne er gode på, mens japanere og koreanere har brukt lang tid på å finne ut av det.

Optima stasjonsvogn er en stor bil. Lengde på 4,86 meter betyr at den matcher de største i klassen. Det gir særlig god plass i kupéen, både for de to foran og i baksetet. Bagasjerom på 552 liter er ikke spesielt stort, men det er enkelt å utnytte. Her blir det forresten en god del mindre plass i den ladbare hybriden. Drivlinjen stjeler plass, og bagasjeromsvolumet synker til 440 liter. Der er ikke gulvet lenger helt flatt, men i praksis virker ikke forskjellen veldig stor.

Bagasjerommet blir over 100 liter mindre i den ladbare utgaven.
Bagasjerommet blir over 100 liter mindre i den ladbare utgaven.

Topp 10: Stasjonsvognene med størst bagasjerom

Nesten ikke avgift

Bilen på disse bildene er utstyrsnivå GT Line, det er topputgaven av Optima. Det betyr mye utstyr og litt diskret stylingpynt. Da Optima stasjonsvogn ble vist i konseptutgave, vakte den stor oppsikt. Som produksjonsklar bil ble den dessverre mer nedtonet. Nå er ikke dette en bil mange (om noen) snur seg etter, til det ser den litt for anonym og "vanlig" ut.

Optima GT Line kommer på 474.900 kroner. Det er 90.000 kroner mer enn den ladbare utgaven, og det regnestykket gjør nok valget enkelt for de fleste.

Den store forskjellen handler om avgift. På GT Line bidrar du med 117.505 kroner, rett i statskassa. Kjøper du derimot bilen som ladbar hybrid, er avgiften nesten null, nærmere bestemt 2.400 kroner.

Da er det ikke rart at mange venter på den!

Kia Optima får snart et skikkelig boost i det norske markedet, når den kommer som ladbar hybrid.
Kia Optima får snart et skikkelig boost i det norske markedet, når den kommer som ladbar hybrid.

Her er ladbar Optima på snikvisitt i Norge

Se mer av Optima stasjonsvogn i videoen under: