Slik blir resultatet når bileieren går helt amok

Mye tyder på at dette var verdens dyreste bil.

En storslagen bil, men det er bare utenpå. Innvendig er det langt mer enn storslagent.  
En storslagen bil, men det er bare utenpå. Innvendig er det langt mer enn storslagent.  

Et av de vanskeligste spørsmålene innenfor bilverden er dette: Hva er den dyreste og mest påkostede bil noensinne laget? I motsetning til auksjonspriser, handler det da om hva bilen kostet da den var ny, og med inflasjon inne i bildet er det ikke alltid like lett å danne seg et helhetlig bilde.

Men en bil som utvilsomt er en av kandidatene til å være den dyreste og mest påkostede bil noensinne, er den såkalte «Phantom of Love». En spesialbygd Rolls-Royce Phantom I fra 1926, som endte opp med å koste ti ganger prisen av et gjennomsnittlig hus, og som tok tre ganger lengre å bygge enn noen annen Rolls-Royce til da.

Historien bak «Phantom of Love», handler om amerikanske Clarence Gasque, som tok med seg familien sin fra Chicago, og flyttet til London for å hjelpe sin svogerr Hubert Templeton Parson med å ekspandere Woolworth-kjeden. Konen til Clarence, Maude Gasque, var opptatt av fransk historie og design, og Clarence bestemte seg for å kjøpe en bil i gave til henne med et tydelig fransk tema.

Dette baksetet kostet alene like mye som et hus. 
Dette baksetet kostet alene like mye som et hus. 

Inspirert av Ludvig den fjortende

For å oppnå dette kjøpte Clarence et Rolls-Royce Phantom I chassis fra fabrikken for 1.600 pund, og ga så karosseribyggeren Charles Clark and Sons i Wolverhampton oppdraget med å gi bilen et passende karosseri og interiør.

Det blir ikke så mye tøffere enn dette på fire hjul

Karosseriet var et såkalt Brougham de Ville med en åpen seksjon over sjåføren, og lukket tak over passasjerene. Så langt, ikke så uvanlig. Men det var på innsiden man skulle gå fullstendig berserk, med stikkordene: Så prangende som overhodet mulig.

Til å begynne med slet karosseribygger-firmaet med inspirasjon, men da sjefen John Barnett fra firmaet besøkte Londons Victoria and Albert Museum, fikk han øye på en bærestol som hadde tilhørt Marie Antoinette. Dette ga den nødvendige inspirasjon til å bygge en bil som så ut som Ludvig den fjortende sitt palass i Versailles innvendig.

Antallet detaljer er enormt, her er det ikke spart på noe som helst.
Antallet detaljer er enormt, her er det ikke spart på noe som helst.

Baksetet like dyrt som et hus

Baksetet ble trukket opp i billedvev som viste jaktscener, mens håndtakene på baksetet (eller sofaen om du vil), forestilte forgylte værhoder. Billedvev er en komplisert kunstform som krever ekstremt dyktige fagfolk, og jobben med baksetet ble gjort av spesialister i Aubusson, Frankrike i løpet av ni måneder. Kostnaden for baksetet kom på 500 pund (sånn cirka 450.000 kroner i dagens verdi), som i 1926 var nok til å kjøpe et hus (et gjennomsnittlig hus kostet da 650 pund i Storbritannia, eller cirka 575.000 kroner i dagens verdi).

Disse norske bileierne er minst fornøyde

Taket fulgte i samme overdådige rokokko / sen barokkstil, med påmalte kjeruber (kjeruber er en kategori engler som i bibelen omtales som engler av særlig høy rang, og med spesielle oppgaver). De ble populære å portrettere i storslagne sammenhenger, som f.eks englehierarkiet i kuppelen i domkirken i Firenze. Samt «Phantom of Love», som fikk kjeruber malt i taket, og figurer av kjeruber som pynt til interiørlysene ved baksetet.

Mildt sagt en staselig doning, og det er før du ser på detaljene.
Mildt sagt en staselig doning, og det er før du ser på detaljene.

Forgylte detaljer

Fremst i passasjerkupeen var et stort drikkekabinett laget av det fineste treverk, og oppå kabinettet stod en gullbelagt antikk klokke av bronse oppå en forgylt bronsekjerube-støtte, flankert av to franske porselensvaser. Dørsidene var trukket i høyglanspolert Satinwood, et lyst gullaktig treverk som bare fins i noen få tresorter. Det hadde i tillegg malte dekorasjoner, og ovale medaljonger. Detaljer som dørhåndtak og lysbrytere, ble laget i bronse av sølvsmeden Elkington i Birmingham.

Ved siden av baksetet var det også et spesiallaget make-up kabinett for fruen, i det samme treverket som på dørene, og med forgylte detaljer, samt malerier av kjeruber. Var flere med på turen fantes det også innebygde ekstraseter i egne skapdører på sidene av drikkekabinettet. Disse var selvsagt også dekorert med kostbart billedvev.

Mesterverket ble ferdig

I april 1927 stod så endelig mesterverket ferdig, til den nette sum av 6.500 pund, eller sånn cirka 5,7 millioner kroner i dagens verdi. Det var en absurd sum for en bil i 1927, og gjør «Phantom of Love» til den suverent dyreste Rolls-Royce noensinne, og dermed også sannsynligvis den mest påkostede bil noensinne. Av dette kostet interiøret alene 4.500 pund, eller sånn cirka 4 millioner kroner i dagens verdi. Paret koste seg med bilen i 18 måneder, før ektemannen gikk bort i en alder av bare 54 år. Enken dedikerte seg deretter til dyrevelferd og vegetar-miljøet, og brukte bilen fram til 1937.

Den ble da satt på et lager, hvor den sto fram til 1952. Den ble så solgt til en Rolls-Royce samler, og ble på åttitallet solgt til en japansk samler i en privat handel til én million pund. Visstnok skiftet bilen på nytt eier i Japan på et senere tidspunkt for to millioner pund, før den dukket opp i USA i 2002. I desember 2016 ble den solgt på auksjon av Bonhams for 561.000 pund, og eieren Chris Meany fra Australia ble invitert til å vise den fram som en av 50 biler på den ultra-eksklusive Villa D’Este utstillingen nå i 2017.

Nei, et slikt taktrekk har du neppe i bilen din...
Nei, et slikt taktrekk har du neppe i bilen din...

Nå kommer luksusbilen deres til Norge