Fra og med torsdag denne uken blir det lovlig å importere amerikanske biler og få satt på norske skilter, uten å måtte bygge om bilen til EU-standard.

En av dem som er svært fornøyd med denne avgjørelsen er general manager i Amcar Norge, Hilberg Ove Johansen.

– Det er en veldig hyggelig dag for både Amcar-folk og for bilhobbyentusiaster, sier Johansen til TV 2.

Spesielt eksemplar

Også bileier Trond Høst ser lyst på det nye regelverket. For anledningen har han tatt med seg sin Ford Mustang GT Shelby Super Snake med 750 hk på tur fra Hamar til Oslo – det er også den lengste turen den har hatt på norsk jord.

– Det er en samlebil. Alle de store racing-guruene tilbake i tid har signert bilen, så den vil for det meste bli stående i garasjen, men skal på veien til finere anledninger, forklarer Høst.

Bilen er én av 16 eksemplarer i verden, og har gått kun 110 mil siden 2007.

– Dette er drømmebilen min, og ble min da jeg ble 54. Da fikk jeg lov av fruen til å ta meg råd, ler Høst.

Forenkler regelverket

Johansen og Høsts entusiasme får støtte av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp), som mener de nye reglene vil gjøre hverdagen enklere for alle landets bilentusiaster.

– Vi gjør en rekke forenklinger som gjør at du kan ta inn biler fra for eksempel USA og Canada uten å måtte bygge de om. Du kan blant annet beholde røde blinklys for i stedet for å måtte sette på de oransje, forklarer Solvik-Olsen, og legger til:

– Da blir det enklere å få drømmebilen inn til Norge, og det blir enklere å forholde seg til myndighetene, konstaterer samferdselsministeren.

Samferdselsministeren har selv to amerikanere parkert i garasjen, og legger ikke skjul på at han kanskje er en smule inhabil i denne saken.

– Jeg har en 85 Cadillac Seville. Den har røde blinklys og oransje markeringslys, men nå blir alle disse tingene helt greit, sier han.