De ladbare hybridene har virkelig tatt av i det norske markedet.

Her handler det om muligheten til lave driftskostnader, i kombinasjon med gunstig pris. Har du mye småkjøring og kan lade ofte, blir det langt mellom hvert besøk på bensinstasjonen. De ladbare hybridene kommer også fordelsaktig gjennom det norske avgiftssystemet.

Men skal du ha en stasjonsvogn i familieklassen som er ladbar hybrid, er det ikke mye å velge mellom.

Snartur i Norge

VW Passat GTE og Mercedes C-klasse 350e er de to fremste her. Nå får de en tøff konkurrent. I månedsskiftet juni/juli kommer det nemlig en bil som legger seg godt under begge disse i pris – og som samtidig leverer lengre elektrisk rekkevidde. Hele 62 kilometer, etter den offisielle målingen.

Vi snakker om den ladbare Kia Optima stasjonsvogn, eller Optima SW PHEV som den da heter.

Lanseringen er altså i sommer, men nå har ett tidlig eksemplar akkurat vært en snartur i Norge, hos importøren.

Ladbare Optima stasjonsvogn på snarvisitt hos den norske importøren, nå nærmer det seg lansering. 
Ladbare Optima stasjonsvogn på snarvisitt hos den norske importøren, nå nærmer det seg lansering. 

Kias nye flaggskip har også akkurat vært i Norge, les mer her:

Mye utstyr

– Dette er en bil vi gleder oss stort til å lansere. Forhåndsinteressen har vært svært høy. Vi mener at vi med ladbare Optima stasjonsvogn har en veldig bra kombinasjon av plass, pris og ikke minst elektrisk rekkevidde. Og det vet vi at veldig mange norske kjøpere etterspør nå, sier Mette Simonsen Sauge som er informasjonsansvarlig for Kia i Norge.

Mette Simonsen Sauge er informasjonsansvarlig hos Kia Bil Norge.
Mette Simonsen Sauge er informasjonsansvarlig hos Kia Bil Norge.

Fra 389.000 kroner koster Optima stasjonsvogn som ladbar hybrid. Da er bilen godt utstyrt.

I tillegg tilbyr Kia en såkalt teknikkpakke som blant annet inneholder parkeringsassistent og en rekke sikkerhetsfunksjoner, denne kommer på 9.900 kroner. Skinnseter med varme foran og bak, kjøling i forsetene og elektrisk justerbart passasjersete koster 14.900 kroner.

Til sammenligning koster VW Passat GTE fra 450.000 kroner, mens Mercedes ber om fra 473.000 kroner for sin variant. Begge disse blir fort en god del dyrere før du er ferdig med krysse av for utstyr, det gjelder særlig Mercedesen.

LES OGSÅ: Nesten firedobling av salget – på ett år

Høy kvalitetsfølelse

Vi har kjørt Kia Optima PHEV i sedanutgave og skrev blant annet:

"Motor og drivlinje kler bilen veldig bra. Det handler i stor grad om komfort her, og det er Kia gode på. Kvalitetsfølelsen er også høy. Vi har kjørt godt utstyrte biler, og her er det ikke mye som mangler, hverken av komfort- eller sikkerhetsutstyr. Her er Kia på linje med de beste konkurrentene, og det er da også viktig i en så krevende klasse som dette. Her er det kamp om kundene!"

Gulvet i bagasjerommet har blitt litt høyere, men det er fortsatt igjen 440 liters bagasjeplass.
Gulvet i bagasjerommet har blitt litt høyere, men det er fortsatt igjen 440 liters bagasjeplass.

Hele testen finner du her:

Litt mindre bagasjerom

Optima PHEV SW er som sedanen utstyrt med en 2-liters bensinmotor på 156 hestekrefter og en elmotor på 68 hestekrefter.

Samlet effekt oppgis til til 205 hestekrefter og 375 Newtonmeter.

Hybrid-drivlinjen stjeler litt plass i Optima. I praksis er gulvet i bagasjerommet litt høyere. Volumet reduseres dermed til 440 liter. Tilsvarende tall hos VW Passat GTE er 483 liter, så her snakker vi ikke store forskjeller.

Les også: Her kan du kjøpe ditt eget bilverksted

Se video av nykommeren fra Geneve under: