Flere og flere biler mangler reservehjul – det kan bety trøbbel

For hva gjør du da når uhellet er ute?

Når reparasjonssett har erstattet reservehjulet, da kan det faktisk være smart å kjøre rundt med et ekstra dekk i bilen, selv om det tar plass.Foto: Newspress. 
Når reparasjonssett har erstattet reservehjulet, da kan det faktisk være smart å kjøre rundt med et ekstra dekk i bilen, selv om det tar plass.Foto: Newspress. 

De færreste tenker vel særlig på reservehjulet, eller mangelen på et slikt, før uhellet er ute og du står i veikanten med punktert dekk. Da er gode råd ofte dyre.

Flesteparten av de nye bilene som selges i Norge, har reparasjonssett i stedet for reservehjul. Problemet er at svært få vet hvordan dette skal brukes. Dermed blir eneste utvei fort å ringe etter veihjelp.

Store skader

En undersøkelse gjennomført av YouGov for Dekkmann for noen år tilbake, viste at én av fem norske bilister ikke hadde reservehjul i bilen. Det tallet har økt siden og gjør at denne problemstillingen angår mange.

Settene som følger med nye biler fungerer i utgangspunktet godt som nødløsning, ved riktige forutsetninger og bruk. Problemene oppstår imidlertid når de strandede ikke leser bruksanvisningen godt nok eller det er store skader på dekket.

Reparasjonssettene har også begrensninger når det gjelder hvor store hull de kan tette. Hvis man ikke merker at bilen har punktert før det har gått en stund, kan dekket ha fått skader som gjør at det ikke nytter med tetningsmiddel.

Dette er dekk-tabbene du bør unngå

Sparer vekt, plass og penger

Brooms bilekspert Benny Christensen kan fortelle at punktering i stadig større grad preger hverdagen til selskapene som driver med bilberging. Mange bilister må ringe dem og be om hjelp, fordi de ikke får reparasjonssettene til å fungere.

– Disse settene sparer bilprodusentene for både vekt, plass og penger, men spesielt brukervennelige er mange av dem dessverre ikke. I tillegg er nok mange bilister sløve her. De vet ikke en gang hvor settet er, og vegrer seg for å forsøke å bruke det når uhellet er ute, sier Benny.

Ja, det er lov. Men nei, det er ikke smart!

Er du blant dem som får angst når du ser en bruksanvisning – da er dette neppe et fristende syn...
Er du blant dem som får angst når du ser en bruksanvisning – da er dette neppe et fristende syn...

Ta med ekstra hjul

Han har følgende råd å komme med:

– Det er å finne ut av dette i forkant. Først av alt må du vite hvor reparasjonssettet er. Mange biler har det i gulvet under bagasjerommet, eller i siden der. Jeg har også vært borti biler hvor det er plassert i gulvet foran baksetet. Deretter må du sette deg ned med bruksanvisningen og finne ut hvordan det fungerer. Det klarer du mye bedre hjemme på gårdsplassen på en fin dag, enn du gjør i veikanten en mørk og regntung kveld! Som alt annet: Det er ikke vanskelig når man kan det!

Det finnes også en annen løsning som kanskje er sikrere, nemlig å ta med et ekstra hjul i bilen.

– Det tar naturligvis plass, men da har du i alle fall en bombesikker løsning. Kanskje er det noe å tenke på nå som sommerferien nærmer seg. Punktering, plunder og veihjelp, er ikke akkurat noe man ønsker seg på bilferien, sier Benny.

LES OGSÅ: En million nordmenn kan rett og slett ikke skifte dekk