Det er en grunn til at så mange biler er hvite, sorte eller grå

Våger du å tenke annerledes?

Grått, hvitt og sort – det er tre farger som går igjen på veldig mange av bilene du ser ute i trafikken. Og det er slett ikke tilfeldig.
Grått, hvitt og sort – det er tre farger som går igjen på veldig mange av bilene du ser ute i trafikken. Og det er slett ikke tilfeldig.

Du skal ikke ferdes mye i trafikken før du legger merke til det: Hvorfor er det slik at så mange av oss velger hvitt, sort, sølv eller grått når vi kjøper bil?

Grunnene til fargevalg på bil er like forskjellige som fargekartene fra bilprodusentene. Personlig smak og preferanse påvirkes av kulturelle erfaringer, kjønn, motebildet og trender. For eksempel hadde bilene i de optimistiske, men samtidig litt skumle, 50- og 60-årene flere livlige fargevalg å velge mellom. Da kunne for eksempel kjøpere av amerikanske muskelbiler ofte velge ekstremt sterke farger som grønn og oransje.

Hvitt er hottest

I følge Forbes er dagens mest populære bilfarger hvit, sort, grå og sølv. De utgjør over 70 prosent av verdens bilfarger. En grunn kan være at disse fargene ofte finnes på dyre prestisjemerker. Rød, blå, brun og beige står for den nest mest populære fargegruppen med 25 prosent, mens de resterende fem prosentene utgjør resten av fargespekteret.

På verdensbasis er hvit overlegent mest populært, skal vi tro lakkprodusenten PPG. Hele 38 prosent valgte hvit som farge på sin nye bil av 2016-årsmodell. Deretter fulgte svart med 16 prosent, sølv med 12 prosent og grå med 10 prosent.

Hvit også er Europas mest populære bilfarge, spesielt på firma- og utleiebiler. Også i sydlige land som Hellas og Tyrkia er dette en populær farge, siden de reflekterer sollyset bedre og bilene ikke blir så varme.

Grått og hvitt – slik er det mange som vil ha det.
Grått og hvitt – slik er det mange som vil ha det.

Fargen på bilen din blir bestemt tre år i forveien

Sort er sofistikert

I tillegg til personlige preferanser, kan også underbevisstheten spille inn i fargevalget. Mange forbinder hvitt med at noe er nytt og rent og dermed signaliserer at man er perfeksjonist. Sort regnes som tidløst og sofistikert, mens blått signaliserer at man er til å stole på.

Så i den grad en bil er en forlengelse av deg selv, så spiller bilfargen en viktig rolle for alle typer personlighet. Men det er ikke bare fargevalget man må ta som bilkjøper, man må også ta valget mellom hva slags type lakk man ønsker.

Skal man velge metallic eller skal man gå helt i andre enden med matt? Her er det viktig å huske at jo dyrere en lakk er, desto mer kreves det vanligvis for å holde den ved like.

Det er nesten ikke til å unngå, selv på nyere biler

Utsatt for fugleskitt

Den som har økonomi til det, kan også velge å foliere bilen sin. Med foliering kan man skifte farge så ofte man ønsker, og man sparer slitasje av orginallakken.

Etter å ha undersøkt nærmere 1.200 biler i fem forskjellige britiske byer, kom den britiske bilrekvisitabutikken Halfords frem til at røde biler var mest utsatt for fugleskitt. Hvis du vil unngå å finne hvite flekker på bilen, viser undersøkelsen at du bør velge en grønn bil.

18 prosent av de røde bilene i undersøkelsen var tilgriset med fuglebæsj, mens kun én prosent av de grønne bilene hadde blitt "bombet". I Storbritannia koster ifølge forsikringsselskapene reparasjon av lakkskader forårsaket av fuglebæsj bileierne hele 550 millioner kroner i året.

Røde biler kan være fristende for fugler som trenger noe å sikte på...
Røde biler kan være fristende for fugler som trenger noe å sikte på...

Tyngre å selge

Dagens bilprodusenter bruker mye energi på å tilby farger publikum ønsker. Egne team jobber med farger, basert på forskning og trender. I tillegg skal de gi meningsfulle navn på fargene.

I et intervju med Klikk.no sier Haakon J. Marthinsen i leasingselskapet Autolease at farger som rød og hvit på store og mellomstore biler tradisjonelt sett vil påvirke restverdien negativt. Men det finnes unntak.

– For mange er hvit en statement-farge hvor det stilles krav til innvendig og utvendig utstyr, sier han. I spekteret av sølv og grått finnes det varianter av blå, grønn og gull/champagne som gjør bildet noe mer variert. Disse variantene påvirker ikke restverdien negativt, men det er en kjensgjerning at lyst interiør er tyngre å selge i bruktmarkedet, spesielt i de mer kostbare segmentene, sier Marthinsen.

Dette sier fargen på bilen om deg som person

Holder seg stabilt

I 2012 gikk NAF gjennom OFV sine tall for bilfarger. De konkluderte også med at en bil med en sær og spesiell farge kan være vanskeligere å selge enn en bil med ganske tradisjonelle farger. Skal man være snusfornuftig, bør man tenke seg om ved valg av farge på bilen. Men i bilmarkedet er det som for andre varer, trender over tid.

De tre mest populære fargene har holdt seg relativt stabilt i lang tid, men for andre farger svinger det noe mer. NAF minner også om at det ikke bare er fargen som styrer når en skal kjøpe seg bil. Det er en kombinasjon av farge og utstyr som igjen vil påvirke annenhåndsverdien.

Helgardering kan være smart, men kanskje ikke i dette tilfellet...
Helgardering kan være smart, men kanskje ikke i dette tilfellet...

LES OGSÅ: Gul bruktbil? Da kan du gjøre et kupp!

...og håpet er kjent lysegrønt. Nå gjør bilen under comeback: