Offisiell: Dette kan bli en av Norges mest solgte biler

Nettopp avduket i Stockholm: Her er Skodas nye SUV. Se bildeserie:

Skoda har nettopp avduket sin nye storselger: Karoq. Med kompakt ytre og romslig indre, samt folkelige priser, kan dette raskt bli et vanlig syn på norske veier.
Skoda har nettopp avduket sin nye storselger: Karoq. Med kompakt ytre og romslig indre, samt folkelige priser, kan dette raskt bli et vanlig syn på norske veier.

De siste ukene har det dryppet stadig mer informasjon om Skodas nye SUV. Karoq. Den blir oppfølgeren og lillebroren til Kodiaq, som nylig er lansert.

Sistnevnte har allerede vist seg som en suksess i Norge, med enorm pågang.

Karoq blir en mer kompakt og lavere priset modell. Det betyr at det er potensiale for enda høyere salgstall.

Skoda valgte å avduke den viktige modellen i Stockholm, i Värmdö kommune. Det er samme sted som Volvo i sin tid viste fram andre generasjon av XC90. Og vi vet jo hvilken suksess det ble...

Skarpe linjer

Nå som bilen er avduket, får vi bekreftet mye av det vi hadde ventet på forhånd. Dette er typisk for Skoda om dagen: Skarpe linjer, LED-lys foran og bak, den kjente grillen og tydelig slektskap til både Kodiaq og resten av modellutvalget fra den tsjekkiske bilprodusenten.

På innsiden er det også stramt og ryddig. Mer praktisk enn luksuriøst – også det akkurat som vi er vant med hos Skoda.

Karoq får også digitale instrumenter – og et nytt infotainmentsystem.

Fronten har hentet mye fra storebror Kodiaq. 
Fronten har hentet mye fra storebror Kodiaq. 

Stor bagasjerom

Karoq går inn i markedet for kompakte SUV-er og crossovere. Den er 4,4 meter lang, 1,8 meter bred og 1,6 meter høy. Akselavstand på 2,6 meter skal bidra til god komfort.

Men selv om det er kompakte ytre mål. er bagasjerommet på hele 521 liter med bakseteryggen oppslått. Ved å legge ned bakseteryggen øker den tilgjengelige plassen til 1.630 liter. Bilen kan også leveres med skyvbare VarioFlex-bakseter.

Da kan bagasjeromsplassen varieres fra 479 til 588 liter. Setene kan også tas ut av bilen, og da byr SUVen på hele 1.810 liter bagasjeplass.

Topp 10: Stasjonsvognene med mest bagasjeplass

Skoda har ikke valgt å gå for coupeaktig taklinje på Karoq. Her er det praktiske hensyn som gjelder, så får design være design. Ikke bilverdens mest sexy hekk. Men det er mye plass ...
Skoda har ikke valgt å gå for coupeaktig taklinje på Karoq. Her er det praktiske hensyn som gjelder, så får design være design. Ikke bilverdens mest sexy hekk. Men det er mye plass ...

Induksjonslading

Skoda lover at bilen skal være helt i tet i klassen når det kommer til innovative løsninger og tilkoblingsmuligheter.

Skodas nye onlinetjenester er delt inn i to kategorier: Infotainment-tjenester med navigasjon og informasjon og CareConnect-tjenester ved uhell eller ved tekniske problemer.

En rekke andre funksjoner er også tilgjengelig via Skoda Connect-appen for smarttelefoner, her kan man blant annet konfigurere og lokalisere bilen

Phone Box-løsning byr på induksjonslading og kobler automatisk smarttelefonen til bilens antenne for bedre dekning.

Nå setter de salgsrekord i Norge

Interiøret inkluderer digitale instrumenter og et nytt infotainmentsystem.
Interiøret inkluderer digitale instrumenter og et nytt infotainmentsystem.

Snart kan du lade elbilen – helt uten ledning

Mye sikkerhetsutstyr

Karoq kommer også med en rekke førerassistentsystemer. Nye komfortsystemer inkluderer parkeringsassistent, Lane Assist. blindsonevarsling, Front Assist med fotgjengerbeskyttelse og Emergency Assistant – som bidrar til å øke sikkerhetsnivået.

Karoq blir også den første Skoda-modellen som kan leveres med et heldigitalt og programmerbart instrumentpanel.

Fra modellene med utstyrsnivå Ambition og høyere er Karoq tilgjengelig med LED-frontlys. LED-lys i både dører og dashbord kan vises i ti forskjellige farger.

Fem motorer

Bilen er tilgjengelig med fem forskjellige motoralternativer – to bensinmotorer og tre dieselmotorer. Begge bensinmotorene og to av dieselmotorene er nye i Skoda-sammenheng. Motorene har et slagvolum på 1,0; 1,5; 1,6 og 2,0 liter og de yter mellom 115 og 190 hestekrefter.

Alle drivlinjene er turboladede motorer med direkteinnsprøytning som har start-stop-teknologi og regenerering av bremseenergi.

Bortsett fra den kraftigste dieselmotoren kan alle motorene leveres med enten sekstrinns manuell girkasse eller syvtrinns DSG automatgir. 2,0 TDI-motoren med 190 hestekrefter leveres med DSG og firehjulsdrift som standard.

Dette blir oppfølgeren til en stor Norges-suksess