Etter at Volvo ble solgt fra Ford til kinesiske Geely, har det meste pekt oppover for merket.

Store investeringer har resultert i nye og konkurransedyktige modeller, samtidig som både salg og marginer øker.

Volvo satser også tungt utenfor Sverige. Tre nye fabrikker er på plass i Kina, og nå kommer også nyheten om at de skal starte produksjon av flaggskipet XC90 i India.

Made in India

Det vil si: Alle delene skal komme ferdige til fabrikken i India, hvor bilene så monteres. Dette er slett ikke uvanlig når det er snakk om en begrenset produksjon. Det krever også langt mindre investeringer enn en tradisjonell bilfabrikk.

Håkan Samuelsson er sjef for Volvo Cars.
Håkan Samuelsson er sjef for Volvo Cars. Foto: Scanpix

– Jeg er stolt av at vi fra i år vil kunne selge Volvoer som er "Made in India". Dette er et viktig steg for Volvo. Vi har som mål øke salget vårt i dette hurtigvoksende markedet, og doble markedsandelen vår i premiumsegmentet de kommende årene, sier Volvo-sjef Håkan Samuelsson, i en uttalelse.

Her var det slutt for en stor Volvo-suksess

Flere modeller i tillegg

I dette ligger det også at de indiskproduserte XC90-ene er beregnet på "hjemmemarkedet", ikke for eksport.

I fjor solgte Volvo i overkant av 1.400 biler i India, det var en økning på 24 prosent fra året før. De fire første månedene i år har salget økt videre med hele 35 prosent, sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

Volvo håper å kunne øke dette ytterligere når de første, lokalproduserte XC90-ene ruller ut fra fabrikken i Hoskote, nær Bangalore.

I planene skal det også ligge flere modeller i tillegg til XC90, men hvilke dette er sier ikke Volvo noe om foreløpig.

Andre generasjon XC90 er en stor suksess for Volvo i en rekke markeder.
Andre generasjon XC90 er en stor suksess for Volvo i en rekke markeder.

...men Volvo-SUVen var ikke død

Flyttet storbil til Kina

I dag produseres flere Volvo-modeller i Kina og i fjor høst ble det kjent at Volvo skulle flytte produksjonen av sedanen S90, fra Sverige til Kina. Derfra skal den eksporteres til markeder verden over.

På den måten får også Volvo frigjort kapasitet på fabrikken i Torslanda, utenfor Gøteborg. Denne har lenge gått på full kapasitet for å klare å dekke etterspørselen.

LES MER: Nå flytter de produksjonen til Kina

Ladbar suksess: Se mer av XC90 T8 i videoen under