Dieselmotorene har hatt det tøft de siste årene. Det startet for alvor da det ble avslørt at Volkswagen systematisk hadde jukset med utslippene fra sine dieselmotorer.

I etterkant har det blitt et voldsomt fokus på hva dieselmotorene egentlig slipper ut. Strengere regler er på vei, samtidig som flere storbyer har begynt å stenge dieselbiler ute. De forurenser rett og slett for mye.

Elbil og ladbar hybrid

Her i Norge hadde vi dieselforbud i Oslo én dag i vinter. Det betydde i seg selv ganske lite, men den psykologiske effekten har vært stor. Svært mange er i dag skeptisk til å kjøpe ny dieselbil.

Dette er naturligvis også noe bilprodusentene merker. Elbiler og ladbare hybrider er blant det mange satser på nå, dieselmotorene har havnet mer i bakleksa.

Det fikk vi nylig bekreftet da Volvo-sjefen Håkan Samuelsson i et intervju med tyske Frankfurter Allgemeine Zeitung ble sitert på at Volvo ut fra dagens perspektiv ikke kommer til å utvikle noen nye dieselmotorer. Begrunnelsen var at det rett og slett blir for kostbart, for å klare stadig strengere krav til utslipp.

Når det står D4 i hekken på en Volvo, betyr det at den har dieselmotor under panseret. Spørsmålet er hvor lenge det varer. 
Når det står D4 i hekken på en Volvo, betyr det at den har dieselmotor under panseret. Spørsmålet er hvor lenge det varer. 

Nye EU-regler kan bli spikeren i kista for dieselmotoren

Vakte stor oppsikt

Uttalelsen vakte stor oppsikt og ifølge bransje-nettstedet Automotive News kom en talsmann fra Volvo i etterkant ut og modererte det hele.

Her ble det anført at Samuelsson hadde diskutert mulige planer, ikke endelige konklusjoner.

Samuelsson sendte i etterkant selv ut denne presiseringen:

– Vi har akkurat lansert en ny generasjon av bensin- og dieselmotorer. Som et resultat av det, er det ikke nødvendig å ta en avgjørelse på utvikling av nye dieselmotorer nå.

50 prosent er diesel

I det opprinnelige intervjuet sa Samuelsson blant annet at Volvo vil fortsette å utvikle og forbedre dagens motorer for å møte framtidige krav til utslipp – og at produksjonen av disse sannsynligvis vil gå fram til rundt 2023.

Samtidig understreket han at elbiler og ladbare hybrider er noe Volvo satser tungt på. Deres første elbil skal være klar i 2019.

I Europa ligger dieselandelen blant nye biler nå på rundt 50 prosent. I enkelte bilklasser er den også langt høyere enn dette. Volvos store SUV XC90 har for eksempel en dieselandel på 90 prosent.

Nå har to av tre bruktbiler dieselmotor

75 prosent ladbar hybrid i Norge

Her er Norge et skikkelig annerledesland. Vi har hverken avgift eller moms på elbiler, det gjør dem relativt sett mye rimeligere enn biler med bensin- eller dieselmotorer.

Ladbare hybrider kommer også svært gunstig gjennom avgiftssystemet. Volvo er blant dem som virkelig merker det.

På den store familiebilen S90/V90 er andelen ladbare hybrider nå helt oppe i 75 prosent. Det har skjedd nærmest over natten og er naturligvis også noe Volvo sentralt legger merke til.

LES MER: Skulle vært bestselgeren – slik gikk det ikke

Ladbart ga skikkelig priskutt, se mer i videoen under: