Det er solgt nesten en kvart million eksemplarer av den ny i Norge. 143.000 av dem ruller fortsatt på veiene. Og den har vært Norges mest solgte bil i 17 år, blant dem de ni siste.

Hvilken bil snakker vi om? Jo, Volkswagen Golf. Det nærmeste vi kommer en nasjonalbil i et land hvor vi ikke har egen bilproduksjon. Golf har rett og slett en unik posisjon blant norske bilkjøpere, og ingen ting tyder på at det vil avta med det første.

Trenger bare Golf

Et lite eksempel: I fjor ble det registrert 13.078 nye Golf i Norge. Det var halvparten av alle bilene VW solgte. Hadde Golf vært et eget merke, ville den vært nummer tre på registreringsstatistikken, bare slått av VW selv og Toyota.

Tar du en titt rundt deg på parkeringsplassen på jobben, utenfor kjøpesenteret eller rundt deg i trafikken, tar det garantert ikke lang tid før du får se en Golf. Og en til, Og en til.

James May i Top Gear har oppsummert det veldig bra: Egentlig trenger vi bare VW Golf. Alle de andre bilene klarer vi oss strengt tatt uten.

Slik startet det. Første Golf kom tilbake i 1974.
Slik startet det. Første Golf kom tilbake i 1974.

Ikke så vanlig, men her innrømmet Jeremy Clarksom juks

Klasseløs bil

Men hvordan kan det ha seg at denne bilen så til de grader kjører fra konkurrentene, attpåtil i en tid der vi har rekordmange biler å velge mellom?

Brooms bilekspert Benny Christensen tar en pause fra strykingen av 17. mai-skjorta og kommer med denne teorien:

– Det har å gjøre med merkevare, tradisjoner, standing i markedet – og ikke minst en unik bredde i utvalget. Nesten uansett hva du er ute etter: Det finnes en Golf til ditt behov. Dette er nok også noe av det nærmeste vi kommer en klasseløs bil. Den kjøres av alt fra renholdere til direktører. Noen kjøper Golf for å snobbe ned, andre for å snobbe opp. Denne bilen passer inn overalt, sier Benny.

GTI har vært veldig viktig for Golf, ikke minst merkevaremessig. Her er to eksemplarer av arten.
GTI har vært veldig viktig for Golf, ikke minst merkevaremessig. Her er to eksemplarer av arten.

Tok over etter Bobla

– Du som har levd en stund husker også da den kom?

– Klart jeg gjør! Det var ikke noen små sko – eller hjul – Golf skulle fylle. Den tok over etter den legendariske Bobla, det var ingen lett jobb. Jeg tror ikke noen, Volkswagen inkludert, kunne tro at Golf skulle bli en slik suksess. For VW har dette vært en eneste stor opptur. Det er ikke mange biler som får en hel bilklasse oppkalt etter seg, men det har altså Golf klart. Ikke dårlig!

Anita Svanes er kommunikasjonssjef hos den norske VW-importøren. Hun sier dette om bilens posisjon i Norge:

Du gjetter neppe hva denne Bobla selges for

Perfekt timing

– Golf blir med rette kalt folkebilen. Vi har en Golf for alle, tilpasset både lommebok og behov. Og i Norge har det naturligvis vært svært viktig med både elektrisk og ladbar utgave de siste årene. Vi er et læringsmarked for fabrikken når det gjelder de ladbare modellene, sier Anita.

– Og så trekker det vel ikke akkurat ned at dere har rekordmange andre varianter også?

– Nei, klart ikke. Vi har en rekke drivlinjer, flere karosserivarianter, motorer som spenner fra små og nøysomme – til store som gir sportsbilprestasjoner. Og ikke minst veldig mye å velge mellom av utstyr også. I sum gir det kundene mulighet til å skreddersy og få en Golf akkurat som de vil ha den selv.

Familiebil med digert bagasjerom? Det finnes naturligvis en Golf for det behovet også.
Familiebil med digert bagasjerom? Det finnes naturligvis en Golf for det behovet også.

Når tar det slutt?

Den totalt produksjonen passerte denne uken 33.333.333 eksemplarer. Hvis du blir litt blind av alle tretallene: Altså over 33 millioner!

Her i Norge er tempoet høyt også i år. Golf kommer til å bli mest solgt igjen, og akkurat nå ruller en oppdatert e-Golf med lengre rekkevidde inn i landet. Den venter mange på.

Men alle suksesser tar jo slutt en gang. Når skal det skje med Golf? Vi spør bilekspert Benny:

Ingen tvil: Den var dømt til å bli en suksess

Ingen er i nærheten

– Det spørsmålet tror jeg det er helt umulig å svare på. Det er egentlig opp til Volkswagen. Bilverdenen er full av eksempler på suksesser som har blitt rotet bort og forsvunnet. Men VW har klart å holde koken med denne bilen i over 40 år nå. Ja, ikke bare holdt koken, men økt suksessen år for år. Underveis har de bygd en posisjon som det nå er utrolig vanskelig for konkurrentene å rokke ved.

– Det sitter mange gråhårede herrer i styrerom både i Tyskland, Japan og Frankrike og tenker: "Den posisjonen må vi ta! Tenk hvor mye penger vi kan tjene da!". Men så langt har ingen vært i nærheten av å klare det. Og jeg tror ærlig talt ikke at noen kommer til å klare det på mange år, om noen gang, avslutter Benny.

Golf GTI som firmabil

PS: Suksess som nybil betyr også at det er mye å velge mellom i bruktmarkedet. Akkurat nå er det nesten nøyaktig 3.000 brukte VW Golf til salgs der. Prisene varierer fra under 10.000 kroner for biler fra 80/90-tallet med høy kilometerstand og høy grad av slitasje – til over 600.000 for nesten nye eksemplarer av heftige Golf R med 300 hestekrefter og firehjulstrekk. Noe for alle der også!

PS2: "Alle" har eid en Golf, også artikkelforfatteren. På slutten av 90-tallet fikk jeg mast meg til firmabil. Det ble en Golf GTI, spekket med utstyr helt opp til maksgrensen. Det var nok også bilen som toppet årlig kjørelengde i firmaet de årene jeg hadde den!

34 år med moro: Alt om Golf GTI

Sju generasjoner på rad. Golf-designet har utviklet seg enormt underveis, men det er gjort med mange små steg, i stedet for noen store.
Sju generasjoner på rad. Golf-designet har utviklet seg enormt underveis, men det er gjort med mange små steg, i stedet for noen store.