Blerim Zogaj (39) var på vei hjem etter en ferietur i Kosovo i fjor sommer da uhellet skjedde. I Albania havnet han i en kjedekollisjon hvor hans splitter nye Skoda Superb ble påkjørt bakfra.

Blerim forteller at han skrev skademelding og at saken ble anmeldt til politiet, som kom til stedet etter ulykken.

Etter en nokså stressende opplevelse med blant annet politiavhør, fikk han lappet sammen støtfangeren på bilen og kom seg hjem til Norge. Blerim regnet med at det ville bli et enkelt skadeoppgjør siden han var uten skyld i skaden.

Skader for 25.000

Men for forsikringsselskapet Enter var ikke saken så enkel. Nylig fikk Blerim beskjed fra Enter om at de ikke fikk tak i motpartens albanske forsikringsselskap. Dermed måtte Blerims egen forsikring dekke skaden.

FRUSTRERT: Blerim Zogaj har kjørt skadefritt i alle år. Nå mister han bonus på grunn av en ulykke han ikke var skyld i. Foto: Privat
FRUSTRERT: Blerim Zogaj har kjørt skadefritt i alle år. Nå mister han bonus på grunn av en ulykke han ikke var skyld i. Foto: Privat

Det betyr at han både må betale 4000 kroner i egenandel og at han taper bonus. Dermed går forsikringspremien hans opp. Det kostet 25.519 kroner å fikse bilen.

– Jeg synes ikke Enter har gjort en god nok jobb, sier Blerim til TV 2.

– Jeg tenker at hvis de mener dette er min skyld, så bør man si at folk ikke bør dra til Albania, for der gjelder tydeligvis ikke forsikringen, fortsetter han.

Blerim sier han kjører 100.000 kilometer i året og aldri har krasjet tidligere. Han reagerer på at han nå får svi for ulykken som han mener han ikke har skyld i.

– Dette er ikke greit, sier Blerim Zogaj.

Dette må du sjekke om du skal på bilferie til utlandet

  • I noen land, blant annet Makedonia, Bosnia, Kosovo, Albania og Moldova, kreves at du har med deg et såkalt grønt kort som beviser at du har forsikring på bilen.
  • Enkelte land har strengere promillegrense enn Norge. Tsjekkia, Ungarn, Romania og Slovakia har en promillegrense på 0.
  • I enkelte land er det påbudt å ha med sikkerhetsutstyr som ikke kreves i Norge. I Frankrike anbefales det å ha med alkoholtester i bilen. I Spania må du ha reservehjul og verktøy. Brannslukker er obligatorisk i land som Bulgaria, Polen, Latvia og Litauen.
  • NAF anbefaler at du har med deg internasjonalt førerkort om du skal kjøre bil i utlandet.

Kilder: NAF, Forenede Danske Motorejere, European Transport Safety Council, Council of Bureaux

– Lar være å svare med vilje

Enter forsikring er et underbruk av Tryg forsikring. Kommunikasjonssjef OIe Irgens i Tryg sier de har gjort det de har kunnet for å ordne opp i saken til Blerim. Selskapet er imidlertid avhengig av at motpartens selskap erkjenner ansvar i saken.

– Vi har prøvd å komme i kontakt med forsikringsselskapet til vår kunde, men ikke fått respons. Det er ikke uvanlig når det gjelder forsikringsselskap i Albania, dessverre. De spekulerer åpenbart bevisst i ikke å svare oss, sier Irgens til TV 2.

Ved å la være å svare på henvendelsene fra det norske selskapet, unngår det albanske selskapet å bli holdt økonomisk ansvarlig for skaden.

Sliter med Russland og Moldova

Dette fenomenet gjelder flere land, og er noe man bør være oppmerksom på om man tar med sin egen bil til utlandet, ifølge Irgens.

– Tilsvarende har vi svært dårlig erfaring med forsikringsselskaper i Moldova og Russland. Det er vanskelig å få respons og i hvert fall vanskelig å få penger. Jeg ville tenkt meg om flere ganger før jeg dro til Russland med min egen bil, sier Irgens.

Situasjonen kan sammenlignes med et tilfelle hvor du kommer ut og oppdager at noen har skadet bilen din uten å legge igjen noen beskjed. Om du ikke vet hvem som har gjort det, er det din egen forsikring som må dekke skaden.

Irgens vil ikke si noe om skyldfordelingen i denne saken, men bekrefter at en bilfører som blir påkjørt bakfra i utgangspunktet vil holdes skadesløs.

KJEDEKOLLISJON: Blerim sier han var uten skyld i ulykken som skjedde i Albania. Foto: Privat
KJEDEKOLLISJON: Blerim sier han var uten skyld i ulykken som skjedde i Albania. Foto: Privat

Skjønner frustrasjonen

– Blerim føler at forsikringen hans er verdiløs når skaden skjedde i Albania?

– Det er feilaktig. Nettopp fordi han har forsikring, får han dekket skaden. Om han ikke hadde forsikring, måtte han dekket alt av egen lomme. En enkel bilskade kommer fort opp i 10.000-20.000 kroner, og alternativet er å betale alt av egen lomme. Men jeg skjønner veldig godt at vår kunde synes det er surt å betale egenandel og få bonustap, sier Irgens.

Et EU-direktiv som trådte i kraft i 2016 gjør det enklere for deg som bilist om du blir påkjørt i et land som tilhører EU eller EØS. EUs 4. motorvognforsikringsdirektiv sier at man slipper å forholde seg til bileierens forsikringsselskap på et annet språk. Du kan snakke med selskapets representant i Norge, på norsk, skriver Trafikkforsikringsforeningen.

Om uhellet er ute er det uansett viktig at man skriver skademelding, tar bilder, oppsøker lege umiddelbart om det er behov for det og melder saken til eget selskap, opplyser NAF-advokat Jens Christian Riege.