Bruker splitter nye biler til å smugle narkotika

Bilproduksjon i Mexico kan ha sine ulemper...

Ford Fusion lages i Mexico. Det har åpnet muligheter for noen som ikke har så ærlige hensikter.
Ford Fusion lages i Mexico. Det har åpnet muligheter for noen som ikke har så ærlige hensikter.

Bilindustrien er omfattende i Mexico. Chrysler har tre ulike fabrikker i landet, det samme har Ford og Nissan. Volkswagen og Honda har to fabrikker, mens Mazda og Toyota har én fabrikk hver.

Flest har General Motors, med hele fire fabrikker spredd rundt i landet.

Å sette opp fabrikker i Mexico har sin logiske løsning, da alt av kostnader tilknyttet produksjon og lønn til arbeiderne er langt billigere enn f.eks Canada eller USA.

Men lavkost-landet er også kjent for andre ting enn billig bilproduksjon, og her tenker vi ikke på sombreroer, chihuahua-hunder eller tequila. Mexico er nemlig også hovedåren for smugling av narkotiske stoffer fra Mellom- og Sør-Amerika.

Dette har resultert i at mexikanske karteller har vokst seg store, og i dag er de på toppen over de mektigste utøverne innen organisert kriminalitet i USA. I hjemlandet kontroller kartellene store områder og har stor innflytelse i politikken.

Mange kommuner er kontrollert av kartellene, og landet har eksplodert i en bølge av vold og bortføringer. Nærmere 150.000 mennesker har dødd i narkotikakrigen, og det ser ikke ut til at noen løsning er i sikte.

Dette skal gjøre det mye enklere å velge bil

Ford Pinto ble kjent for brennende ildinfernoer, nå kan Ford Fusion bli kjent for noe helt annet.
Ford Pinto ble kjent for brennende ildinfernoer, nå kan Ford Fusion bli kjent for noe helt annet.

Med denne informasjonen i bakhodet, er det dermed kanskje ikke så rart at karteller har oppdaget at en fin måte å smugle narkotika inn til USA på, er å gjemme det i nye biler som sendes fra fabrikkene i Mexico til USA.

Oppdaget i Minnesota

Fra februar til mars i år fant man rundt 500 kilo marihuana gjemt i reservehjulsbrønnen i bagasjerommet på 22 splitter nye Ford Fusion. 10. februar fikk politiet i St. Paul, Minnesota, beskjed om at en ansatt i Burlington Northern Santa Fe jernbaneselskap hadde oppdaget narkotika i to Ford Fusion som stod parkert på selskapets oppbevaringstomt i St. Paul.

Den ansatte oppdaget stoffet under en rutineinspeksjon, før bilene ble sendt til Ford-forhandlere i Minnesota. 13 av bilene fra det samme toget hadde allerede blitt sendt videre, og en av dem ble kjøpt av en 86 år gammel mann. Til slutt klarte politiet å oppspore alle bilene, og fant stoff gjemt i samtlige.

Rigmor har en av Norges råeste bruktbiler

Et lignende scenario fant sted hos politiet i Dilworth, Minnesota måneden etter, da de oppdaget narkotika gjemt i syv ulike Ford Fusion under en rutineinspeksjon. De store pakkene med marihuana var formet i en stor pakke som passet i reservehjulsbrønnen, akkurat som med pakkene fra St. Paul måneden før.

Fritt fram for smugling

Nå skulle neppe pakkene ha kommet så langt, for den vanlige fremgangsmåten er å skjule stoffet i bilene, før de kriminelle bryter seg inn på fraktetogene etter at de har krysset grensen til USA. Kun fire prosent av alt gods som fraktes til USA fra Mexico blir sjekket, og dermed er det nærmest fritt fram for å smugle både narkotika, våpen og mennesker.

Bilene som ble brukt til smugling produseres ved Ford-fabrikken i Hermosillo, Sonora. Den ligger i et område som kontrolleres av Sinaloa-kartellet, som skal være det kartellet som har størst innflytelse i USA. De kontrollerer den vestlige delen av Sierra Madre, samt grenseområdet mot USA, fra Tijuana til Ciudad Juarez.

Kan bli et PR-mareritt

Kartellet står bak 80 prosent av all narkotika i Chicago (fra marihuana til heroin), men er kanskje mest kjent i vår del av verden for at deres tidligere leder «El Chapo», rømte fra fengslet i 2015, før Sean Penn avslørte hans tilholdssted, som førte til at han ble arrestert på nytt.

For Ford kan dette utvikle seg til en PR-katastrofe. Hvis det viser seg at et meksikansk narkotikakartell har infiltrert fabrikken, og lar biler rulle ut fabrikkportene med narkotika skjult i dem, så vil ubehagelige spørsmål og beskyldninger bli stilt. Mange vil også forlange at Ford flytter fabrikkene tilbake til USA. Økt lønnsomhet er en ting, men hvis bilene fungerer som en viktig del av narkotikastrømmen fra Mexico til USA, bør man stille seg spørsmålet om det hele er verdt det.

Stenger for bestilling av lekker BMW