Her snakker vi super-sjelden bruktbil

Aldri tatt inn til Norge, men her er den.

Den har aldri blitt tatt inn til Norge på regulær import, så dette eksemplaret av Dacia Sandero er bruktimportert. Og sjeldent! Faksimile fra www.finn.no
Den har aldri blitt tatt inn til Norge på regulær import, så dette eksemplaret av Dacia Sandero er bruktimportert. Og sjeldent! Faksimile fra www.finn.no

Dacia har de siste årene vært en stor suksess i det europeiske bilmarkedet. Dette er lavprismerket til Renault, og tilbyr enkle og ukompliserte biler - til svært gunstig pris.

I 2013 kom Dacia for første gang til Norge.

Så langt har salget vært beskjedent og det blir bare tatt inn én modell, nemlig den kompakte SUVen Duster. Den selges både med forhjulstrekk, og med 4x4.

Bruktimportert til Norge

Men nå har det dukket opp en svært sjelden mulighet i bruktmarkedet. Jennifer fra Bergen selger nemlig en Dacia Sandero, på norske skilter. Her kan du altså skaffe deg en bruktbil som naboen garantert ikke har maken til.

Bilen er en 2014-modell, og etter tre år og bare 17.000 tilbakelagte kilometere, er prisantydningen på 193.973 kroner. Den ble for øvrig bruktimportert til Norge høsten 2014, da var kilometerstanden på 2.425.

Å selge en så ukjent modell fra et merke som holder en ganske lav profil her hjemme, er garantert ikke enkelt.

Duster ble mye billigere - les mer her:

Sandero er en kompakt småbil, i klasse med blant andre Toyota Yaris og VW Polo. 
Sandero er en kompakt småbil, i klasse med blant andre Toyota Yaris og VW Polo. 

Klikk her for å se annonsen på bilen

Ikke siste skrik

Men hva er det så vi snakker om her? Jo, en kompakt småbil som har mye til felles med Renault Clio. Såvidt over fire meter lang, hører den hjemme i Polo/Fiesta-klassen.

Utseendet har ikke akkurat vunnet designpriser, men er funksjonelt og sikrer god plassutnyttelse.

Som Daciaer generelt er ikke teknikken akkurat siste skrik. Dette er velprøvde saker fra Renault-hyllene, noe som er viktig for å holde kostnadene nede.

Dacia lager også billig sjuseter - les mer om den her:

Sveriges billigste bil

Jennifers eksemplar er utstyrt med en 0,9-liters bensinmotor på 90 hestekrefter. Da snakker vi motorisering som står i forhold til resten av bilen, svært nøkternt.

– Bilen egner seg godt til både bykjøring og langkjøring, da den kommer rask opp i hastighet og samtidig er lett å håndtere i trange gater, opplyser selger.

Deler er ofte et problem på såpass sjeldne biler som dette, men slik sett bør Sandero være relativt kurant.

Mye er Renault-deler her, og du skal ikke lenger enn til Sverige for å finne et land der Sandero har blitt solgt ny i flere år. Der har den blant annet blitt markesført som Sveriges billigste nybil.

Interiøret er nøkternt og viser at sparekniven har vært flittig brukt underveis i utviklingen av bilen. 
Interiøret er nøkternt og viser at sparekniven har vært flittig brukt underveis i utviklingen av bilen. 

Les testen av Duster: En av de mest spesielle nybilene du kan kjøpe

Duster økte salget, se videoen under: