Se hva som har blitt ambulanse nå

Her kan du bli hentet på første klasse.

Volvo i ambulansedrakt er ikke noe uvanlig syn. Men til nå har det ikke vært tilgjengelig for XC90. Men nå har det kommet noen i tjeneste i Norge.
Volvo i ambulansedrakt er ikke noe uvanlig syn. Men til nå har det ikke vært tilgjengelig for XC90. Men nå har det kommet noen i tjeneste i Norge.

Volvo som ambulanse er slett ikke noe nytt konsept. Vi er godt vant med både V70 og XC70 i den rollen.

Men enn så lenge har vi til gode å se merkets flaggskip, XC90 i tjeneste.

Det er i ferd med å endre seg. I Sverige er det nemlig vist bilder av en ombygd XC90. Dermed er det nok mange ambulansemedarbeidere rundt om i landet som nå sitter med kryssede fingre, og håper de skal få ny bil snart.

Allerede har de første bilene kommet i tjeneste her til lands også.

Se video av ambulanse under utrykning

Volvo XC90 er en ruvende bil alt i utgangspunktet. Men sammenlignet med ambulanseutgaven, blir den likevel ganske pinglete.
Volvo XC90 er en ruvende bil alt i utgangspunktet. Men sammenlignet med ambulanseutgaven, blir den likevel ganske pinglete.

Bensin og dieselmotor

Opplysningene vi kan lese om i bilen tilsier at den kan leveres både med diesel- og bensinmotor. Og godt er det, så risikerer vi ikke at den blir sperret ute fra de store byene på dager med dårlig luftkvalitet!

Førerplassen er knapt til å kjenne igjen, etter at alt nødvendig utstyr er montert.
Førerplassen er knapt til å kjenne igjen, etter at alt nødvendig utstyr er montert.

Motorene er D5 (diesel med 235 hk) og T5 (bensin med 254 hk), skriver Nilsson Special Vehicle som står bak ombyggingen, på sine hjemmesider.

Selv om ambulanseutgaven naturligvis er betydelig større og tyngre enn en vanlig XC90, bør disse motorene gi reaksjonstid som ikke er noe dårligere enn dagens ambulanser. Snarere tvert imot.

Dette blir en helt syk ambulanse

Firehjulsdrift

XC90-ambulanse får firehjulsdrift som standard, noe som naturligvis kommer godt med i et land som Norge, der det tidvis kan være ganske utfordrende veier og føre.

Med 225 mm bakkeklaring vil den også kunne krabbe fram de fleste steder der veiene ikke nødvendigvis er asfaltert.

Bak er det topp moderne ryddig.
Bak er det topp moderne ryddig.

Den delen av bilen som skal huse pasienten er bygget i karbon – som gjør at en sparer vekt samtidig som den blir svært solid.

Nektet å slippe forbi ambulanse i utrykning – i 170 km/t

Godkjent og testet

Interiøret er naturligvis ikke til å kjenne igjen. Her er det lesset på med moderne og viktig utstyr i forbindelse livereddende hjelp.

Fra førerplass er det heller ikke mye som minner om en vanlig XC90, med tre digre skjermer som totalt dekker til Volvos egen infotainmentskjerm.

Akkurat som med sine forgengere, er ambulanseversjonen av XC90 nøye testet. Blant annet skal stoler og bårefestene kunne klare akselerasjons- og bremsekrefter på inntil 20G.

Her kunne du kjøpe deg din egen ambulanse