Kan du gjette hvorfor bilen kanskje må skifte navn?

Et uventet skjær i sjøen.

I dagens fintfølende verden skal man være forsiktig med hva man kaller ting. 
I dagens fintfølende verden skal man være forsiktig med hva man kaller ting. 

Guangzhou Automotive Group, eller GAC Motor, er et av Kinas største bilmerker, og har samarbeidet mye med flere japanske produsenter.

Gjennom sitt merke Gonow produserer de biler og nyttekjøretøyer, og gjennom merket Changfeng Motor lager de SUV-er. Det finnes også GUC busser.

I tillegg har GAC bilmerket Trumpchi som ble lansert i 2010, og som i 2016 solgte over 370.000 biler i Kina.

Trumpchi sin første bil var GA5 Sedan, som ble laget på plattformen til Alfa Romeo 166. Den ble avduket til publikum under bilutstillingen i Guangzhou i desember 2010.

Betyr legendarisk

Siden det har man laget flere modeller, og man har stadig ekspandert. Et tydelig signal på det kom da merket var til stede under bilutstillingen i Detroit i 2013.

USA blir sett på som et viktig marked, og planen er at merket skal lanseres der neste år. Men nå har det kommet et uventet skjær i sjøen. Nemlig navnet på bilmerket.

Å fylle feil kan fort bli dyrt

Trumpchi er en slags lettbeint omskriving av Chuanqi, som betyr legendarisk på kinesisk. Trump for å utkonkurrere rivalene, og chi på slutten for China. Men det var før Donald Trump ble president i USA.

Hybrid og 4x4 står selvsagt også på plakaten til Trumpchi.
Hybrid og 4x4 står selvsagt også på plakaten til Trumpchi.

Nyhetsbyrået Reuters pratet med selskapets president Feng Xingya under den pågående bilutstillingen i Shanghai, og han var klar på at dette var en total tilfeldighet, og at selskapet ikke hadde noen aning om at Trump ville bli president.

Hvorfor forandre navnet?

– Først brydde jeg meg ikke om det. Hvorfor forandre navnet? Dessuten er det navnet på presidenten som amerikanerne har valgt, så det må jo være bra. Men så oppdaget vi at folk lo av navnet, og at alt de tok bilde av på standen var selve merket, før de la det ut på Facebook og andre nettsteder. Når vi så leste tilbakemeldingene, skjønte vi at det ikke var så veldig positiv reklame for vårt merke, sier Feng Xingya til Reuters.

Nå skal kineserne være i tenkeboksen i forhold til hva de gjør videre.

Problemet med et eventuelt salgsfremstøt i USA, er at det er mange på venstresiden som er såpass sterkt imot president Trump, at de vil reagere negativt på et bilmerke som heter Trumpchi. På den andre siden vil navnet medføre mer oppmerksomhet enn merket ellers ville fått når de skal lansere seg i USA, noe som er positivt hvis man følger retningslinjen om at all PR er god PR.

Dette er kanskje klassens morsomste bil