Mercedes satte for n-te gang en ny standard i luksus- og limousineklassen da de slapp siste generasjon av S-klasse på markedet i 2014.

Den har stått seg svært bra siden den gang, og regnes fortsatt blant mange som den beste i klassen.

Men man tar ikke foten av gasspedalen av den grunn. I stedet lanserer Mercedes en faceliftet utgave. Salget starter i mai, med levering til de første kundene i juli.

De fleste hadde kanskje ventet en litt forsiktig fornyelse. Det ble det ikke!

Den ny verstingversjon kommer dessuten med 630 hk og får en helt avsindig akselerasjon.

Fant Mercedes til 70 millioner – hos høgger'n!

Her er den – V12-motoren på 630 hk!
Her er den – V12-motoren på 630 hk!

S65 AMG

Vi tar like godt for oss denne først som sist. For dette er virkelig et lokomotiv! Eller kanskje mer riktig – et mini-lyntog.

V12-motoren i denne yter 630 hk.

Designbomben ble revet bort på et blunk

Om V12 blir litt i overkant, kan du jo gå for S63 AMG. Den har fått en helt ny 4-liters biturbomotor med sylinderdeaktivering, ny 9-trinns girkasse og ny firehjulsdrift.

Her får du 612 hk. Dessuten er det denne som er raskest! 0-100 km/t går unna på 3,5 sekunder, ytelser på nivå med- og raskere enn en rekke langt mer eksotiske superbiler.

Et luksusflak med 630 hk. Joda, det må kunne kalles hårete ...
Et luksusflak med 630 hk. Joda, det må kunne kalles hårete ...

Mercedesen mange fikk råd til:

Selvkjørende bil

Men det er naturligvis en rekke litt mer sofistikerte forbedringer også, som ikke handler om rå kraft, men om ekstrem komfort, innovasjon og luksus.

S-klasse tar blant annet et nytt skritt mot autonom kjøring. Distronic Active Proximity Control og Active Steer Assist hjelper sjåføren i å holde sikker avstand til bilene rundt og hastigheten justeres nå også automatisk i forkant av svinger og veikryss.

Dette suppleres av en betydelig forbedret Active Lane Change Assist som skifter fil med en enkel berøring av filskifthendelen.

Videre har forbedrede kamera- og radarsystem sørget for enda bedre oversikt i tett trafikk. Dessuten bruker S-Klasse for første gang kart- og navigasjonsdata for å beregne kjøreadferd.

Alle disse funksjonene styres enkelt fra det nyutviklede rattet.

Ny fangere, nye lykter og litt andre detaljer gjør det mulig å skille dagens S-klasse fra den nye.
Ny fangere, nye lykter og litt andre detaljer gjør det mulig å skille dagens S-klasse fra den nye.

Dette skrev vi etter vår første test av dagens S-klasse

650 meter lys

I 2013 ble S-Klasse den første bilen som utelukkende brukte LED som lyskilde. Intelligent Light System inkluderer nå Multibeam LED-teknologien kjent fra E-Klasse og den nyvinningen kalt Ultra Range.

Sistnevnte produserer den maksimale lysintensiteten som er tillatt ved lov. Det resulterer i en lysstyrke som ligger over referanseverdien på 1 lux over 650 meter. Adaptive High-Beam Assist Plus, en del av Intelligent Light System, tillater permanent fjernlys da systemet automatisk blender ned de deler som ellers ville forstyrret andre bilister. Dette sørger for at sjåføren fremdeles har maksimal sikt selv i stummende mørke.

Slik Video: Slik kjører luksus-Mercedesen – på motorveien!

Her er siste luksus-nytt fra Mercedes

Kompromissløs komfort

Rent visuelt blir det altså nye frontlyketer, med tre LED-striper som klart skiller S-Klasse fra de mindre modellene, og nye høyoppløselige skjermene i Wide Screen Cockpiten.

I nye S-Klasse suppleres også Magic Body Control med CURVE som tilter bilen inntil 2,65 grader for å redusere sentrifugalkraften i svinger. En annen nyvinning er en "komfortkontroll" som kobler sammen ulike komfortsystemer i bilen, som for eksempel klimaanlegg, atmosfærebelysning, massasje og duftfunksjoner, og gjør det mulig for kundene å konfigurere et bestemt velværeoppsett som passer deres humør eller behov.

– Kan du anbefale en direktørbil til 100.000 kroner?

Merk det nye rattet! Her er det MANGE Knapper. Ellers får nye S-klasse nye skjermer, med enda bedre oppløsning enn i E-klasse.
Merk det nye rattet! Her er det MANGE Knapper. Ellers får nye S-klasse nye skjermer, med enda bedre oppløsning enn i E-klasse.

Råsterk dieselmotor og ladbar hybrid

Daimler har satt av 90 milliarder kroner til oppgradering av sitt motorprogram, der det første resultatet kom i form av den 4-sylindrede dieselmotoren i E-Klasse.

Nå er rekkesekseren klar, med økt effekt og redusert utslipp. Dette er muliggjort via blant annet Camtronic variabelt ventilløft, Nanoslide-belegg på sylinderveggene og ny effektiv renseteknologi.

Det har resultert i den kraftigste dieselmotoren noensinne fra Mercedes-Benz med inntil 340 hk og 700 Nm. Videre vil V8-motoren som ble utviklet til AMG GT bli tilgjengelig med to effektuttak og erstatter dagens 5,5 liters V8.

I tillegg til motorene som er tilgjengelig fra lansering i juli, kommer en nyutviklet R6 bensinmotor med 48-voltsystem med integrert startgenerator og en ladbar hybrid med inntil 50 km rekkevidde.

Priser er ikke klare enda.

Eller hva med en brukt direktørbil?