At Norge er verdens elbil-land nummer én, har vi fått bekreftet mange ganger de siste årene.

Ingen kjøper flere elbiler i forhold til folketallet enn oss. Og etterspørselen virker på ingen måte fallende. Det viser ikke minst den enorme interessen rundt Opels kommende elbil – Ampera-e.

Den har nemlig satt en imponerende salgsrekord før den i det hele tatt har kommet ut til forhandlerne.

Rekkevidde på 520 kilometer

Fra den norske Opel-importøren får Broom nå bekreftet at de har solgt over 4.000 eksemplarer av bilen.

Det tilsvarer et salg for rundt 1,5 milliarder kroner.

Så flytter da også Ampera-e grensene i denne klassen. Med startpris på under 300.000 kroner, skal den gå mye lenger enn alle de folkelige konkurrentene.

En rekkevidde på 520 kilometer etter NEDC-syklusen er imponerende, og over 100 kilometer lenger enn nærmeste konkurrent. Selv om ting som temperatur, kjørestil og veier vil påvirke rekkevidden, blir Opel Ampera-e en bil som for mange familier vil kunne dekke alle deres behov.

Opel flytter grensene i klassen for folkelige elbiler, det er det mange nordmenn som har fått med seg!
Opel flytter grensene i klassen for folkelige elbiler, det er det mange nordmenn som har fått med seg!

Les også: Her er Opels nye flaggskip

Er et fenomen

Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen er en av de første journalistene som skal få kjøre Ampera-e på norske veier i dag. Han gleder seg til det:

– Ja. dette er jo ikke bare en bil, Ampera-e er i ferd med å bli et skikkelig fenomen. Når en bil selger over 4.000 eksemplarer til folk som hverken har sett den i virkeligheten, og langt mindre prøvekjørt den – ja, da er vi vitne til noe helt spesielt. Det ser ut som Opel så til de grader treffer blinken her. Jeg er naturligvis også spent på hvor bra bilen er i praksis, det skal jeg finne ut av i dag, sier Vegard.

Med lengde på 417 centimeter har Ampera-e til plass for opptil fem personer, også 381 liter med bagasjeromsplass. Det er mer enn mange av bilene i kompaktklassen.

Høy digital-faktor i interiøret. Opel har inkludert mye utstyr i den gunstige startprisen.
Høy digital-faktor i interiøret. Opel har inkludert mye utstyr i den gunstige startprisen.

Les også: Her bygges nye Opel Ampera-e

2018 blir det store året

Opels norske toppsjef, Bernt G. Jessen, er naturligvis strålende fornøyd med mottagelsen bilen har fått. Til Broom bekreftet han tidligere i år at salgstakten på bilen tilsier nær 10.000 biler på årsbasis.

Norge er det første landet i Europa som lanserer Ampera-e, og selv om den store interessen i Norge ikke kom overraskende, kan ikke Jessen love at alle kundene får bilen sin så tidlig som de skulle ønske seg.

– Vi jobber kontinuerlig med å få flere biler til Norge. Produksjonen planlegges i detalj måned for måned og uke for uke, men slik det ser ut nå vil 2018 bli det store leveringsåret, sier Jessen.

Vi kommer tilbake med mer når vi har kjørt bilen på norske veier.

Vi har allerede testet Ampera-e i USA – les mer her:

Du kan se mer av Ampera-e i videoen under: