Pasientenes «gnål» om lange ventetider har fått den tyske ambulansesjåføren Kay Müller til å reagere sterkt.

Nylig la han ut det blodige bildet du ser øverst i saken. På få dager er bildet delt nesten 16.000 ganger.

Bildet stammer fra Facebook-siden Meddy Bear, som er av og for helsepersonell. De opplyser at bildet er tatt på akuttmottaket på et israelsk sykehus.

Bildet viser hvordan hvordan et traumerom ser ut etter at leger og sykepleiere har reddet livet til et menneske i akutt nød; det er kaotisk og det er blodig.

Rennende nese kan vente

«Nok en gang har jeg hatt en pasient som klaget over at han ble tvunget til å vente to timer på akutten. Jeg er ganske overbevist om at han kan vente noen timer med sin avrevne tånegl eller rennende nese og feber» skriver Müller i innlegget som spres på nett.

BER OM FORSTÅELSE: Tyske Kay Müller. Foto: Privat
BER OM FORSTÅELSE: Tyske Kay Müller. Foto: Privat

Han skriver at han skulle ønske at han kunne vist bildet til denne pasienten.

«Dette, mine venner, er hvordan akuttmottaket virkelig ser ut. Du burde ha gått til fastlegen eller legevakten med snuen din, og ikke dratt til akuttmottaket. Jeg er lei meg for at jeg er litt hard, men jeg synes at det er skremmende at folk tar alt for gitt hele tiden».

Meddy Bear la ut bildet 2. april, og de skriver dette:

«Sint på helsepersonellet fordi du har måttet vente for lenge? Tro meg – du vet aldri hvem sitt liv de redder akkurat nå. Håper at du forstår hva jeg snakker om når du ser på bildet!».

Spres i mediene

Innlegget har vakt stor oppsikt i Tyskland, og er blitt omtalt i flere tyske medier.

«En avrevet tånegl, en vond hoste eller magesmerter ... På grunn av bagateller oppsøker flere og flere mennesker legevakten, som er ment for nødhjelp. Dette frarøver legene både tid og krefter, skriver RTL.

«Se den sinte ambulansesjåførens sjokkbilde!» skriver Mitteldeutche Zeitung.

Også kvinnenettstedet Brigitte skriver at bildet er sjokkerende. «Derfor må du vente lenge på akuttmottaket!», skriver de.

Skrekkopplevelse på tivoli – her går det galt:

«Her forteller ambulansesjåføren hvor skapet skal stå,» skriver Stern.

Rekker nesten aldri å spise

I mars fortalte den norske sykepleieren Maiken Juvik, som jobber på et akuttmottak, om utilstrekkeligheten hun opplever på jobb.

– Du vet den følelsen når du gleder deg til å gå på jobb. Gleder deg til å treffe flotte kollegaer, til å snakke med pasientene, få hjelpe dem. Gjøre noe meningsfylt for dem og for deg selv, skrev hun.

Og:

– Så kommer du på jobb, ettermiddagsskift. Du får rapport om ti uavklarte pasienter. Bare mens vi sitter i rapporten, som i dag varer i cirka 15 minutter, melder fem nye pasienter seg i «luka».

Hodet over vann

Hun fortalte om kaoset hun opplever på jobb, og at hun sjeldent rekker å spise matpakken hun har med seg.

Venterommet er alltid fullt, og hun må prioritere dem beinhardt.

– I fullt oppdrag med å hente utstyr, møter du den utenlandske pasienten som kom fra flyplassen for en time siden. Han spør deg om hvor lenge han må vente her før han får se en doktor, han har blitt operert i hjertet sitt, sier hun.

Og:

– Jeg svarer at akkurat nå er det noen andre som er sykere enn han og at han må vente en stund til. I det øyeblikket tenker du at alle mennesker har hver sin historie, men på min arbeidsplass i kveld så har du ikke tid til alle disse historiene. I dag har du nok med å holde hodet over vannet.