I disse dager skiftes det dekk rundt om i hele landet. Enten det er privatpersoner, verksted eller dekkhotell som står for jobben.

Mange av oss tar oppgaven selv. Men det er lett å slurve og bli fristet til å gjøre oppgaven for raskt.

Resultatet av det kan være at du får en veldig kjedelig utfordring til høsten, når dekkene skal av igjen.

10 ting du trenger å vite om dekkskift

Ruster fast

Det som fort kan skje, om du bare tar av vinterfelgene og setter på sommerfelgene, er at både mutterne som holder felgen og selve felgen kan sette seg fast.

Da blir det straks mye verre når det skal byttes igjen til høsten

Heldigvis er det relativt enkelt å unngå dette problemet.

Brooms bilekspert, Benny Christensen, har noen gode råd i forbindelse med dekkskiftet.
Brooms bilekspert, Benny Christensen, har noen gode råd i forbindelse med dekkskiftet.

Børge skiftet dekk - så skjønte han at noe var galt ...

Kobberpasta

Brooms bilekspert, Benny Christensen, råder deg til å smøre selve navet med litt kobberpasta.

– Gjør du det, unngår du mye lettere at felgen setter seg fast. Det er bare å smøre et tynt lag på akkurat der felgen hektes på, sier Broom-Benny.

Se video: Noen centimeter med snø - da blir det kaos!

Fett

I tillegg mener han at det kan være lurt å påføre litt fett/tykk olje på selve mutterne. Da setter heller ikke disse seg fast.

Hva som er riktig dekktrykk er ofte plassert enten på innsiden av tanklokket eller i døråpningen på førersiden.
Hva som er riktig dekktrykk er ofte plassert enten på innsiden av tanklokket eller i døråpningen på førersiden.

– Igjen er det ikke så mye som skal til. Men litt har mye å si. Hvis du i tillegg passer å ikke etterstramme alt for hardt, bør du være trygg. Har du mulighet, så bruk gjerne en momentnøkkel.

Slik kan det bli mye stillere i bilen din

Sjekk dekktrykket

Brooms bilekspert påpeker at det også er viktig å sjekke dekktrykket. Her er det også mange som slurver.

– Akkurat det er litt dumt, for det koster så lite å sjekke. På den andre siden blir det fort veldig dyrt om du kjører rundt med feil dekktrykk. Ikke bare slites dekket feil og raskere, men du får også høyere forbruk, sier Broom-Benny.

Riktig dekktrykk står ført opp i bilen, ofte på innsiden av tanklokket eller et sted på innsiden av døråpingen på førersiden.

Hysj - i denne er det stille!