Det skal godt gjøres å ikke ha fått med seg hvordan nordmenn har engasjert seg i kronerullingen til Barnekreftforeningen på Facebook de siste ukene.

Det digitale kjedebrevet som har skaffet millioner til foreningen går ut på å samle inn likerklikk og kommentarer, og donere et beløp ut ifra hvor mange klikk og kommentarer man får i løpet av 24 timer.

Deretter skal man utfordre andre til å starte ny innsamling på samme måte.

Kanskje det ikke var flere Facebook-venner å ta av, men en smarting valgte i hvert fall å utfordre bedrifter – og nå har det spredd seg til noen av Norges største organisasjoner.

– Vi syns jo det er utrolig at bedrifter nå også blir med, mange av dem har også utfordret seg selv, slik som Verisure, som akkurat donerte 32.000 kroner til oss. De ga utfordringen videre til Gjensidige som ønsket å nå samme mål og har rundet gaven opp til 40.000 kroner, sier Anja Haug Tronrud, kommunikasjonsrådgiver i Barnekreftforeningen.

Sprenger maksbeløpet på Vipps

Fredag morgen hadde foreningen fått inn over syv millioner kroner, men det er ikke inkludert de største pengesummene som har kommet inn på en egen gavekonto – fordi beløpene sprenger maksgrensen på Vipps.

– De siste døgnene har det kommet inn én million kroner, så vi ser absolutt en økning. Og det ser ikke ut til å dabbe av helt ennå, sier Anja Haug Tronrud, kommunikasjonsrådgiver i Barnekreftforeningen.

Det siste døgnet har også partiet Høyre vært en av de muskuløse aktørene som har akseptert utfordringen. Men da det hadde det gått i overkant av seks timer måtte partiet stoppe utfordringen, fordi engasjementet var så stort – da hadde de nådd 100.000 kroner.

Deretter ga de utfordringen videre til DNB, som har lovet å stå løpet ut i 24 timer.

– DNB har jo akkurat bidratt med 700.000 kroner gjennom DNB-aksjonen, så vi syns jo at det er veldig generøst at de nå velger å stå ut de 24 timene!

Nervøse bedrifter

Tronrud forteller at flere bedrifter har tatt kontakt med foreningen for å rådføre seg før de aksepterer utfordringen. Alle vil støtte, men noen er nervøse for hvor store summer de kan komme opp i på 24 timer.

– Vi har og full forståelse for at ikke alle bedrifter kan bli med på dette, og vi ønsker bare at de som vil være med av frivillig ønske er med på dette. Om de ønsker å sette et mål med en bestemt sum eller gi til andre organisasjoner, så er det helt opp til hver enkelt bedrift, sier hun.

Det har vært er mysterium for foreningen hvem som står bak kjedebrevet, men tirsdag denne uken ble det klart at svenske Jessica (41) i alle fall var en av de aller første til å sende ut utfordringen på sin Facebook-side.

Donerer sum til forskning

Barnekreftforeningen er nå opptatt av å informere om hva pengene skal brukes på.

– I fjor kom en rapport fra fagmiljøet som sier at vi trenger mer forskning på barnekreft i Norge, så pengene går til det. Et prioritert område i år er forskning på hjernesvulst, som er den krefttypen hos barn som har dårligst prognoser, forteller Tronrud.

– Hvorfor er det så mange som engasjerer seg denne gangen?

– Mange er berørt, eller kjenner noen som er berørt. Barn og kreft hører ikke sammen i samme setning. Det er årsaken til at det skaper mye engasjement, sier kommunikasjonsdirektøren.

Ifølge Barnekreftforeningen overlever fire av fem barn som har fått en kreftdiagnose. Tronrud håper at kampanjen kan bidra til å redde det femte barnet.