Målingen av mobiltrafikken i Telenors kjernenett er gjort i uke ti. Det er ingen tvil om hvilke to apper vi bruker aller mest:

På topp er Youtube med en andel på 13,5 prosent. Hakk i hæl følger Facebook med 13,4 prosent. Det er via disse appene det lastes ned mest data.

– Video og bilder er det mest datakrevende, og begge de to tjenestene er populære i alle aldersgrupper i Norge. På listen er det flere tjenester som brukes flittig blant nordmenn, men som ikke havner så høyt på lista fordi de ikke krever like mye data som video og bilder, sier Bjørn Ivar Moen, leder for mobil i Telenor Norge i en pressemelding.

Bruksmønsteret for de to mest populære appene er ulikt. Facebook har har jevn trafikk hele dagen, mens vi ser mest på Youtube på mobilen mellom 15.00 og midnatt. Mest trafikk har appen ved 17-tiden.

Disse appene bruker opp mobildataen din

På tredjeplass ligger Instagram med en andel på 8,4 prosent, like foran Snapchat med 7,3 prosent, viser målingen.

Lenger bak på listen finner vi Netflix (3,7) og Google og Spotify (3,6). Det betyr at Spotify er den desidert mest populære musikkstrømmetjenesten blant norske forbrukere.

Telenor forklarer at Netflix på mobil er spesielt populært på kveldstid og i helger. Høyest trafikk har appen klokken 22.00.