Lars Erik fikk en idè i senga – neste dag var prototypen klar

Dette skal mange snart slite med igjen.

Snart er det tid for hjulskift igjen og da er denne problemstillingen nok en gang aktuell. Foto: Tore John Andreassen, an.no/Amedia.
Snart er det tid for hjulskift igjen og da er denne problemstillingen nok en gang aktuell. Foto: Tore John Andreassen, an.no/Amedia.

Ideen til «Den tredje hånd» kom etter at Lars Erik Oseng hadde gått til sengs. Dagen etter var prototypen et faktum. De skriver Avisa Nordland.

Nå føler saltdalingen at oppfinnelsen hans er klar for et større marked. Fram til nå har han solgt noen hundre; mange til naboer og bekjente.

Dingsen Lars Erik har konstruert, er like enkel, som genial. Alle som skal skifte dekk og har skruer som skal gjennom felg og etterpå skal treffe i hullene på trommelen, har opplevd plunderet med å treffe. Med en hånd skal man holde dekket, mens man med den andre skal forsøke å få skruen til å treffe akkurat der den skal.

Ødelagte hender

– Jeg har ikke tatt tiden på hvor mye man sparer med oppfinnelsen min, som jeg har kalt Den tredje hånd. Men det er mye. I tillegg slipper man bannskap og ergrelser, sier Oseng.

Etter et langt yrkesliv på Shell-stasjonen på Rognan, måtte Oseng etter hvert slutte. Risting og banking etter flere år med skifting av dekk, der muttertrekkere var et sentralt verktøy, hadde ødelagt hendene.

– Da jeg var innom min tidligere arbeidsplass i 2011, så jeg straks hvordan de knotet og strevde for å få hullene på felgene til å passe med hullene i trommelen på bilen. Etter et par netter hadde jeg løsningen, forteller Lars Erik Oseng.

Dagen etter gikk han ut i garasjen og laget en prototyp. Lars Erik så raskt at han hadde laget noe som ville bli til stor hjelp ved et hjulskifte på biler med skruer. Med faste pinner ut fra trommelen, trengs ikke Den tredje hånd. Da kan man bare tre dekket på. I dag har stort sett alle europeiske biler skruer og ikke faste pinner.

Den første: Lars Erik Oseng har tatt vare på den første dingsen han laget. Navnet kom med en gang han så resultatet. (Foto: Tore John Andreassen)
Den første: Lars Erik Oseng har tatt vare på den første dingsen han laget. Navnet kom med en gang han så resultatet. (Foto: Tore John Andreassen)

Vippes på plass

Det Lars Erik Oseng har funnet opp er en slags gaffel, med to tagger. Avstanden mellom taggene, eller fingrene som Oseng kaller dem, kan enkelt endres. På den måten kan de tilpasses alle biltyper; det være seg bobiler, personbiler, lettere varebiler eller hengere.

Det er når man har skrudd av et dekk og skal på med neste, at Den tredje hånd skal brukes. Først stiller man inn fingrene i riktig avstand ved å tilpasse dem avstanden mellom to av hullene på trommelen.

Så ruller man inntil hjulet som skal på, og tilpasser sånn høvelig hullene i felgen og på trommelen. Så er det bare å sette fingrene fra Den tredje hånd inn i to hull på felgen og finne to hull i trommelen. Deretter er det bare å vippe hjulet på plass og sette i skruene, uten plunder.

– Jeg tok tidlig kontakt med fabrikken Vev-al-plast i Saltdal. Der fikk jeg laget «fingrene» i aluminium. Det er et bløtt metall som ikke skader gjengene i trommelen. Videre er håndtaket av ask, som ikke sprekker og ikke har kvist, forklarer Oseng.

Ikke tatt patent

Fram til i fjor, var det kun han og naboen som kunne bruke oppfinnelsen. Men da satset han litt på den ekstra hånden han hadde funnet opp. Han stilte seg opp på Rognandagene sist høst og solgte over 150.

Fortsatt er det kun han selv som selger hjulskift-hjelperen, for å ha full kontroll. Hva det blir til med tiden, aner han ikke.

– Jeg har jo ikke tatt patent på dette. Det er en for langtekkelig prosess, som koster penger. Videre må ett patent registreres i hvert enkelt land. Det blir for mye heft, tror Lars Erik Oseng. Han mener at har man først betalt 300 kroner for Den tredje hånd, så varer den livet ut.

– Den kan nok også gå i arv, humrer oppfinneren.

Flere bil og motorsaker fra an.no finner du her:

NAF: – Det er dyrt å velge billige sommerdekk:

Video: Slik skifter du hjul på bilen selv.