Mandag ble 5G testet for første gang i Norge.

Telenor og den kinesiske teknologi-giganten, Hauwei, hadde invitert samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til å prøve det ut.

Norden er blant de ledende aktørene på denne type teknologi, men Norge var ikke først ute med testingen. Telia i Sverige demonstrerte i fjor hvordan det virker, og det foregår nå et kappløp om å være først ute.

– Den enkle forklaringen på hvorfor 5G er så stort og så viktig, er fordi vi går inn i en digital og teknologisk fremtid hvor vi forventer at teknologien samspiller på en unik måte. Alt skal digitaliseres, alt skal på nett. Da er vi avhengig av et bedre nettverk enn det vi har i dag, sier byråleder i Coxit PR, Magnus Brøyn, til TV 2.

2020
Telenor håper at 5G-nettverket skal være i drift fra år 2020. Tester har vist at hastigheten kan nå 70 gigabit per sekund. Det er 700 ganger så raskt som det et 4G-nettverk maksimalt kan nå i dag.

– Teknologifremtiden kommer til å være fantastisk kul og fascinerende. Det er ikke en revolusjon, men en evolusjon. I det globale kappløpet er det ikke så «farlig» hvem som kommer til å være først ute, men dette kommer til å endre vår hverdag, sier Brøyn til TV 2.

– Alt vil gå ekstremt mye raskere, som igjen gir unike muligheter, spesielt på mobil. I fremtiden kan vi ha førerløse skip, ikke bare biler. Innen 2020 skal 5G være på plass, innen 2021 skal Ford tilby sin første rattløse bil, og om dette skal optimaliseres trengs kraftigere nettverk, sier han.

Han trekker frem et eksempel på hva 5G kan gi oss:

SUPERRASKT: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) var tilstede da Telenor demonstrerte Norges første 5G i Telenors lokaler på Fornebu mandag formiddag.
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
SUPERRASKT: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) var tilstede da Telenor demonstrerte Norges første 5G i Telenors lokaler på Fornebu mandag formiddag. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Foto: Larsen, Håkon Mosvold

– La oss si du sitter i en selvkjørende bil. Den legger merke til en fotgjenger som er er like ved overgangsfelt, men den bedømmer vedkommende til å være for langt unna til å stanse, men slakker litt ned på farten. Dermed påvirkes ikke denne bilen i stor grad, men den kan påvirke bilen bak som kommer i samme kryss, ved at de kommuniserer seg i mellom og bilen enklere stanser for fotgjengeren som skal over. For å skape slik flyt, trenger man et mye raskere og stabilt nett – her kommer 5G inn i bildet, sier Brøyn.

Rask, raskere, raskest
Endringene har skjedd raskt de siste årene. I 1979 kom det første automatiserte mobiltelefonnettverket i Tokyo, kalt 1G. Dette var 1. generasjons analoge mobilsystem.

I 1992 kom 2G, i 1998 kom 3G, og i 2008 ble 4G lansert.

Og nå er 5G på vei. Kanskje opptil 700 ganger så raskt som 4G.

Brøyn mener dette er helt nødvendig.

– I dagens mobilnett er det knyttet en klar begrensning til hva det er mulig å forvente, hva gjelder svartid. Da snakker vi hvorvidt det går an å ha tillit til datapakkene som sendes frem og tilbake i en del kritiske sammenhenger.

– Dette blir viktig for oss i aller størst grad i et større perspektiv. Biler, busser og droner føres via nett. Snart vil alt av infrastruktur brukes via nett, og mye av dette konsumeres via telefonen. God hastighet er helt avgjørende for utviklingen, sier han.