Siden 2011 har vi omtalt denne Maybach 57-en fra 2005 en rekke ganger. Den har dukket opp for salg rundt om i hele Norge med jevne mellomrom.

Prisen har variert stort, fra knappe tre millioner kroner – til 1,6 millioner kroner, som er prisen nå.

Kilometerstanden er bikket 70.000 , men her skal det være mye bil igjen.

Likevel må 1,6 millioner kroner sies å være fryktelig mye penger selv for en helt ny bil. For en 12 år gammel bruktbil er det hinsides mye penger.

Men så er det vel strengt tatt ikke en "bil", i den forstand folk flest tenker på det begrepet. Det er en Maybach. I sine glansdager var dette Mercedes eget high end-merke. Den skulle konkurrere med selveste Rolls-Royce. Nyprisen var egnet til å velte enkelte lands nasjonalbudsjett.

Her er den første saken vi laget om denne bilen

Maybach var ment å skulle gå i strupen på blant annet Rolls Royce. Men man lyktes ikke helt.
Maybach var ment å skulle gå i strupen på blant annet Rolls Royce. Men man lyktes ikke helt.

Føljetongen

Men før vi går videre. Vi har nok noen faste lesere som allerede har fått med seg omtalen av denne bilen x-antall ganger allerede. Derfor må vi bare beklage at noe av det vi skriver her vil oppfattes som en reprise.

Vi synes imidlertid det er en såpass spesiell bil at den fortjener det! Og kanskje, kanskje, får den nå en eier som vil ta vare på den. Det er håper vi. Den fortjener en omsorgsfull eier, etter mange år ut og inn hos ulike forhandlere.

Men tidligere erfaring tilsier nok heller det motsatte. Broom-Benny uttalte i fjor sommer at det naturligvis ikke er mange kjøpere på en slik bil i Norge. Og at han så for seg at den fortsatt kunne ligge til salgs sommeren 2017 ...

Da lå den forresten ute til salgs for 1.849.000 kroner. Nå er altså prisen kuttet med hele 249.000 kroner. Så gjenstår det å se om det hjelper.

Sjekk dette: Når luksusen skal være overdådig...

Her skal det strengt tatt sitte en egen sjåfør. Eierens plass er i baksetet.
Her skal det strengt tatt sitte en egen sjåfør. Eierens plass er i baksetet.

6 mill

La oss ta litt flere tall. Denne bilen kostet altså drøyt 6 millioner kroner tilbake i 2005.

En litt interessant fun fact er det at til tross for denne fantasiprisen, gikk Daimler-konsernet med et underskudd på 2,5 millioner kroner per bil. Ikke så rart at produksjonen stoppet opp i 2013.

I dag er Maybach-navnet en modellbetegnelse i Mercedes-universet, og ikke lenger et eget merke.

I 2011 var det slutt for Maybach, her kan du lese hvorfor

Èn i Norge

Tilbake til akkurat den bilen vi omtaler her. Èn person i Norge bestilte seg en slik fra Bertel O. Steen i desember 2005 – Tinius Nagell-Erichsen. Han fikk naturligvis en god porsjon utstyr på kjøpet:

– Distronic (avstandsmåler på cruisecontrol)

– Varme og kjøling i setene foran og bak

– Massasje i setene foran og bak

– TV foran + 2 stk bak

– Bord bak

– Elektrisk bagasjelukeåpner og lukker, selvfølgelig

– Bixeonlykter med Maybach-logo

– Elektrisk gardin i bakrute

– Instrumenter i taket bak, passasjerene kan følge med på temperatur, klokke og hvor fort det går

Siden første gang den lå ute på bruktbilmarkedet, er den dessuten blitt foliert hvit (original farge er helsort) og har fått 22" felger.

Klikk her for å se hele annonsen

Miljøvennlig

Interessant er det at takket være norske politikere, har bilen rukket å bli rene miljøbilen siden 2011. For mens en VW Polo med dieselmotor risikerer å bli utestengt fra flere storbyer på dager med dårlig luftkvalitet, ønskes Maybach med V12-motoren sin på solide 551 hk "hjertelig" velkommen inn.

Ganske vilt, naturligvis. Men sånn er miljøpolitikken blitt.

PS: 57-modellen var forøvrig den "lille" varianten av Maybach. De virkelig store het enten 57 S eller 62. Da med over 600 hk ...

Dette er bruktbilen ingen vil kjøpe

Her er det bare å stige inn. Bilen vi omtaler har riktignok sort interiør, men er ellers ganske så lik ...
Her er det bare å stige inn. Bilen vi omtaler har riktignok sort interiør, men er ellers ganske så lik ...

Maybachen har også vært i Drammen – og da økte prisen kraftig!