Dette blir en av Norges billigste biler

Kommer også som cabriolet til sommeren

 Med en prislapp på 169.000 kroner blir Smart Electric en av de billigste bilene på markedet. 
 Med en prislapp på 169.000 kroner blir Smart Electric en av de billigste bilene på markedet. 

Mercedes-eide Smart har syslet med elbiler i over ti år allerede. I 2007 satte de 100 elbiler inn i London-trafikken, med stor suksess.

I 2009 kom andre generasjon av den lille elbilen. Den ble solgt i 18 land og doblet det den planlagte produksjonen for modellen.

Nå er det klart for fjerde generasjon av elektrisk Smart, som vil bli en av Norges aller rimeligste nye elbiler – og biler – med en startpris på 169.900 kroner.

Smart er en typisk snerten by-elbil med noe begrenset rekkevidde. 
Smart er en typisk snerten by-elbil med noe begrenset rekkevidde. 

Bare Citroën C-Zero og Peugeot iOn, som forresten tas inn av samme importør, Bertel O. Steen AS, er ca 4000 kroner billigere. Det samme er Mitsubishi i-MiEV som egentlig er samme bil som C-Zero og iOn. Den koster 155.000 kroner.

Verdens første elbil-cabriolet

Fortwo og fourfor, som betyr henholdsvis todørs og firedørs, lanseres i juni. Bilene kan bestilles allerede denne uken.

Hele modellspektret med todørs, firedørs og cabriolet.  
Hele modellspektret med todørs, firedørs og cabriolet.  

De får også følge av verdens eneste elektriske cabriolet i juli. Salgsstart for cabrioleten er i mai.

– Som en del av Daimlers storsatsing på nullutslippsbiler elektrifiseres nå hele modellrekken av bybilen Smart. Det er ekstra gledelig at vi i tillegg til Smart Fortwo for første gang kan tilby fireseteren Smart Forfour med helelektrisk drivlinje, sier Kjetil Myhre som er direktør Mercedes-Benz personbil, i en pressemelding.

Her er data, priser og spesifikasjoner for nye Smart Electric Drive
Her er data, priser og spesifikasjoner for nye Smart Electric Drive

Tro det eller ei: Luksusbil og gammel Toyota koster det samme!

Smart standard

Nye Smart electric drive kommer med blant annet DAB+ og Active Brake Assist som standard i Norge. I tillegg vil bilene få radarbasert regenerering som gjør at bilen automatisk bremser ned når den følger andre biler i trafikken for å lade batteriet.

Via den nye appen til smarttelefon og desktop kan man følge ladestatus, se hvor bilen befinner seg og aktivere forvarming for å oppnå ønsket temperatur i kupeen før man setter seg i bilen.

Les også: Her kommer bilen som kan fly

Skoda Kodiaq i Norge, se video under: