Solen har så vidt stått opp når lokfører Svein Ivar Johannessen og konduktør Roger Aaserud skal til å rulle avgårde med pendlertoget fra Moss i retning Oslo.

Datoen er 22. september 1987 og klokken har så vidt passert åtte på morgenen.

På Moss stasjon får de tegn fra konduktøren på toget som har ankommet fra Oslo.

– Konduktøren gjorde et kraftig tegn til meg at vi skulle stoppe. Vi hadde jo ikke kommunikasjon den gangen. Da sa han til meg: Kjør forsiktig for det er noe i skinnegangen mellom Kambo og Moss.

Svein Ivar får konduktør Roger Aaserud til å sette seg foran i lokomotivet mens de kjører avgårde. Når de nærmer seg Kambo mølle kjører de sakte.

– Så ser jeg at det ligger en sak i skinnegangen. Først trodde jeg at det var en søppelsekk. Men når jeg kommer nærmere så ser jeg at det er et menneske, forteller Svein Ivar.

Liket på skinnegangen

Svein Ivar stopper toget og hopper ut av lokomotivet. Han ser at det er en kropp som ligger der. En mann, kanskje mellom 50 og 60 år gammel. Han ligger på magen på venstre side av sporet. Høyre arm og fot er adskilt fra resten av kroppen. Mannen har allminnelige klær, og det er ikke noe annet påfallende med personen som ligger der.

Dette ble funnet på «Kambomannen»

Mannen hadde på seg følgende da han ble funnet:

  • En grå blusjakke/militærjakke
  • En blå dongeribukse
  • En hvit skjorte med mørke tynne striper
  • To medisinske støttestrømper med tre blå striper øverst med åpen tå.
  • En gul maskinstrikket genser med kvadratisk mønster.
  • En hvit undertrøye
  • En truse av merket Elan Body
  • Et lommetørkle med brune striper i et kvadratisk mønster.
  • Et svart belte av kunstig materiale.
  • En rød Victorinox Swiss Army lommekniv av modellen «Climber»
  • En softpack Camel-sigaretter. Produsert i Vesten for det Øst-Europeiske markedet.

Kilder: Kripos/Åsted Norge

På denne tiden er dette stedet veldig utilgjengelig utenom jernbanen. På den ene siden av sporet er sjøen og på motsatt side er det en bratt skråning med berg og delvis tett skog.

Snart 30 år etter er Johansen og Aaserud tilbake på den tidligere jernbanestrekningen. Nå går toget i tunnel på denne strekningen, og den gamle jernbanetraseen er omgjort til turvei.

– Det var jo det første vi og tenkte. Hva gjorde han her? Det er jo ikke noe naturlig sted. Eneste er jo sjøveien eller gå i sporet. Her var det jo veldig tett togtrafikk, forteller Svein Ivar.

Konduktør Roger Aaserud går tilbake igjen til passasjervognene, mens Svein Ivar kjører toget frem til Kambo stasjon for å varsle politiet.

All togtrafikk på strekningen blir stanset, og klokken 08.50 ankommer politiet med tog fra Moss stasjon.

Etterforskeren

Etterforsker Helge Jodalen og en kollega fra kriminalavdelingen ved Moss politikammer starter undersøkelser på stedet. De finner ingen ID på den døde mannen. Det merkelige er at det heller ikke finnes noen merkelapper i klærne som kan fortelle noe om hvor mannen kommer fra. I lommen på jakken finner de en Swiss Army lommekniv og en nesten tom pakke Camel-sigaretter.

Etter innledende undersøkelser på åstedet antar de at dette er nok et selvmord på jernbanen. På slutten av 1980-tallet var det unormalt mange selvmord knyttet til togtrafikken i Østfold, men de aller fleste skjedde i tilknytning til stasjoner på strekningen. Dette stedet er langt fra nærmeste stasjon.

Den døde mannen blir tatt om bord i toget og fraktet til Kambo stasjon hvor en bil tar liket med til Rettsmedisinsk institutt i Oslo hvor det skal obduseres.

Den nå pensjonerte politimannen Helge Jodalen. Vi møter ham på Jeløya kirkegård. Vinteren 1988 var han her på en spesiell begravelse.

– Han ligger gravlagt her som NN. Det var så vidt jeg husker, presten, kirkevergen og jeg som var tilstede her under begravelsen.

I en umerket grav ligger den ukjente mannen som ble påkjørt av toget en septembermorgen i 1987. Det er ingen stein, eller noe annet på stedet – kun et søkk i jorden.

Svein Ivar Johannessen var lokføreren som fant den døde mannen på skinnegangen mellom Kambo og Moss. 30 år etter tenker han fortsatt på hvem denne mannen er.
Svein Ivar Johannessen var lokføreren som fant den døde mannen på skinnegangen mellom Kambo og Moss. 30 år etter tenker han fortsatt på hvem denne mannen er. Foto: Espen Storsve

– Vi trodde jo først at det var en lokal mann. At det kunne være en annen ifra Norge. Eventuelt Skandinavia. Selv om vi utvidet forespørslene, så fikk vi ikke napp på det. Etter hvert så gikk man også ut i media, men det var ingen som kjente avdøde, forteller Jodalen.

Obduksjonen

Det er rettsmedisiner Torleiv Ole Rognum som bistår dr. med. Bjørnar Olaisen under obduksjonen på Rettsmedisinsk institutt (RMI) i Oslo. I tillegg er det en kriminaltekniker fra Kripos som tar bilder og registrerer gjenstander og klær fra den døde personen.

I obduksjonsrapporten konkluderes det med at den ukjente mannen var frisk da han døde. Han var ikke påvirket av alkohol og hadde heller ikke spor av alkoholmisbruk. Dødsårsaken er multiple skader som er forenlige med en togpåkjørsel.

N.N står det i gravregisteret på Jeløya kirkegård. Her står det kun når mannen ble gravlagt, og i hvilken grav han ligger.
N.N står det i gravregisteret på Jeløya kirkegård. Her står det kun når mannen ble gravlagt, og i hvilken grav han ligger. Foto: Kristian Ervik

Han har knusningsskader i hodet, skrapemerker på ryggen, i tillegg til at høyre arm og fot er kuttet av. Blødninger på øyelokkene, i tillegg til omfattende blødninger etter å ha fått lemmene kuttet av, forteller at mannen ikke var død før han ble overkjørt av toget. Dermed er det lite som tyder på drap.

I obduksjonsrapporten kommer det frem at mannen trolig har brukt et gebiss i overkjeven. Men dette er borte. Av de få kjennetegnene som finnes er to eldre arr etter en dobbel brokkoperasjon.

Alderen på mannen anslås til å være mellom 55 og 65 år, men obduksjonen forteller ikke noe mer om hvem mannen er eller hvor han kommer fra.

Åsted Norge-serie: «Kambomannen»

I 1987 blir en mann funnet død på jernbanen mellom Kambo og Moss. Mannen har ingen identitetspapir. Merkelapper i klærne er fjernet og han har kun to ting i lommene. Åsted Norge vil i denne serien forsøke å komme nærmere mannens identitet.

Etterlysningen

Utover høsten 1987 blir det mer og mer klart for politiet at denne mannen ikke kan være norsk. I så fall burde noen ha meldt ham savnet.

Helge Jodalen og kollegene på kriminalavdelingen i Moss starter undersøkelser rundt den eneste merkelappen som er funnet i trusen til den avdøde. De gjør også grundige undersøkelser av sigarettpakken som ble funnet i mannens lomme.

Helge Jodalen jobbet som etterforsker ved Kriminalavelingen ved Moss politikammer i 1987. Han ledet den innledende etterforskningen etter dødsfallet på toglinjen mellom Kambo og Moss.
Helge Jodalen jobbet som etterforsker ved Kriminalavelingen ved Moss politikammer i 1987. Han ledet den innledende etterforskningen etter dødsfallet på toglinjen mellom Kambo og Moss. Foto: Kristian Ervik/Åsted Norge

De får bekreftet at Camel-sigarettene er produsert i Vesten, men ment for det Østeuropeiske markedet. Kvaliteten på tobakken er dårligere enn i sigaretter som blir solgt i Vesten. Sigarettpakken burde ha en merking som forteller hvor den er produsert, men dette finnes ikke. Sporene peker mot Øst-Europa.

Etter hvert stopper etterforskningen opp og saken blir overført til ID-kommisjonen hos daværende Kriminalpolitisentralen (KRIPOS). Det blir sendt ut et såkalt «Black Notice» til medlemslandene i Interpol. Et slikt notat inneholder bilder av avdøde, fingeravtrykk av liket og andre viktige opplysninger som høyde og vekt i tillegg til bilder av noen av klesplaggene.

Det kommer flere svar tilbake fra Interpol, men alle er negative. Ingen vet hvem mannen er, og ingen har fått inn en savnetmelding på personer som passer med beskrivelsen.

Mellom to graver på rad 15 på Jeløya kirkegård er det et søkk i bakken. Det er her den ukjente mannen ble gravlagt vinteren 1988.
Mellom to graver på rad 15 på Jeløya kirkegård er det et søkk i bakken. Det er her den ukjente mannen ble gravlagt vinteren 1988. Foto: Kristian Ervik

Etterforskerne står nå på bar bakke. Også her er svaret negativt.

ID-kommisjonen går ut i media med en etterlysning av mannen. Det kommer inn flere tips, blant annet et om at mannen er lik en person som var tysk soldat i Norge under andre verdenskrig. Det viser seg at også dette tipset ikke stemmer.

Et annet tips viser til en annonse i et såkalt kupongblad. Et blad hvor man kan klippe ut kuponger for å bestille varer. Mannen som er avbildet i denne annonsen er skremmende lik den døde, men en føflekk under høyre øye har en annen plassering. Dermed kan ikke mannen i annonsen være «Kambomannen».

Nye undersøkelser

Snart 30 år etter har Åsted Norge møtt flere av de som var involvert i denne saken i 1987. For alle er saken fortsatt et like stort mysterium. Det er en sak de har tenkt mye på. Hvem er mannen som ble funnet død på jernbanelinjen mellom Kambo og Moss i 1987?

Obduksjonsrapporten konkluderer med at mannen døde som følge av skadene han ble påført i sammenstøtet med toget.
Obduksjonsrapporten konkluderer med at mannen døde som følge av skadene han ble påført i sammenstøtet med toget. Foto: Espen Storsve

– Hvem er «Kambomannen», og hva gjorde han på denne øde togstrekningen da han døde?

Tidligere Kripos-etterforsker og nåværende Åsted Norge-ekspert Asbjørn Hansen beskriver dette som en av de merkeligste sakene han har vært borti. Asbjørn har ikke jobbet med saken tidligere, men husker den godt fra da han var politimann i nabodistriktet Follo.

Hva mannen gjorde på stedet og hvordan han kom seg dit, og ikke minst hvordan han kom seg til Norge kan være viktig informasjon.

Var han en spion?

–Dette skjer jo under den kalde krigen. Kan mannen ha vært en hemmelig agent?

Det er ett av spørsmålene Åsted Norge-ekspert Asbjørn Hansen stiller seg i denne saken. Det er åpenbart at mannen ikke ønsket å bli identifisert siden ID-papirer er borte og alle andre kjennetegn er fjernet.

Omtrent midt mellom Kambo Mølle og innløpet til tunnelen ligger stedet hvor mannen ble funnet død. På 2000-tallet ble den gamle togtraseen omgjort til tur- og sykkelvei.
Omtrent midt mellom Kambo Mølle og innløpet til tunnelen ligger stedet hvor mannen ble funnet død. På 2000-tallet ble den gamle togtraseen omgjort til tur- og sykkelvei. Foto: Espen Storsve

På 1980-tallet lå det et Nato-anlegg på Gylderåsen i Våler. Radarstasjonen var en del av det såkalte Nike-systemet. Dette var et rakettforsvarssystem som skulle beskytte Oslo mot rakettangrep fra Sovjetunionen.

Ved å søke i avisarkivene fra denne tiden finner vi flere VG og Aftenposten-artikler som blant annet omhandler dette anlegget.

Merkelige hendelser som involverte utenlandske ambassadebiler i nærheten av de militære anleggene, og ett tilfelle med avdekking av en hemmelig leir i tilknytning til en kraftstasjon på Østlandet, førte til at politimesteren til slutt la ned ferdelsforbud for utlendinger i området rundt Nike-anleggene.

Mulig spor

Dette oversiktsbildet viser turveien som i 1987 var togstrekningen til Østfold-banen mellom Kambo og Moss. Det var her den ukjente mannen ble funnet død.
Dette oversiktsbildet viser turveien som i 1987 var togstrekningen til Østfold-banen mellom Kambo og Moss. Det var her den ukjente mannen ble funnet død. Foto: Espen Storsve

En av politiets teorier var at mannen kunne være sjømann, og at han kom til Norge med et skip. I 1987 sjekket etterforskerne med havnemyndighetene om det var spesielle skip som kunne ha en tilknytning til dette, men uten at de fant noe spesielt.

Åsted Norge har gjort nye undersøkelser rundt skipsanløp til Kambo og Moss i det aktuelle tidsrommet. De lokale havnemyndighetene i Moss har ikke lenger noe arkiv, men i en gammel loggbok hos lostjenesten for Oslofjorden finner vi ut at det var kun et utenlandsk skip som ankom Moss de aktuelle dagene.

Ifølge loggboken ankommer et tysk lasteskip Moss havn rundt 22-tiden 20. september 1987. Skipet kommer fra den nordtyske havnebyen Rendsburg med armeringsjern i lasten.

I 10-tiden 22. september forlater skipet Moss igjen.

Det skjer kun to timer etter at den døde mannen blir funnet på skinnegangen, og før politiets etterforskning kommer i gang.

Skipet setter av losen på Færder og fortsetter ut av Oslofjorden til ukjent destinasjon.

Skipets navn var MS Edelgard.

ÅSTED NORGE

Tips oss!

 Har du tips hører vi gjerne fra deg!

 Ta kontakt med oss på e-post eller ring 22 38 98 98!

 Besøk også Facebook-sidene våre!