Dette er litt av et syn på vintertest

En av verdens heftigste biler har vært i Norge.

En av verdens råeste superbiler har vært på test i vår del av verden. Bugatti Chiron er oppfølgeren til legendariske Veyron. Foto: Privat/Mattias Ilmestrand.
En av verdens råeste superbiler har vært på test i vår del av verden. Bugatti Chiron er oppfølgeren til legendariske Veyron. Foto: Privat/Mattias Ilmestrand.

Vinteren er høytid for testing av biler i vår del av verden. En rekke bilprodusenter kjører vintertester langt nord i Norge og Sverige.

Her får de prøvd ut nye biler under tøffe og realistiske forhold.

En av dem som har vært på våre breddegrader i vinter er superbilmerket Bugatti. Deres biler er ikke akkurat noe dagligdags syn på norske veier, og spesielt ikke når det dukker opp fire eksemplarer av heftige Chiron, på én gang. Vi i Broom har fått bilder av testbilene, både fra Norge og Sverige.

Tyske og franske skilter

Glenn Kenneth Wulff (28) fra Hakadal sperret virkelig opp øynene da han fikk øye på følget ved Lillestrøm:

– Jeg kjørte forbi et hotell og tittet inn på parkeringsplassen ut mot hovedveien. Da så jeg at det sto noen uvanlige biler der, og måtte svinge innom for å se nærmere på dem. Skjønte kjapt at dette måtte være snakk om superbilen Bugatti Chiron, for jeg har lest om den på nettet, forteller Glenn Kenneth.

To av bilene var registrert i Tyskland, mens de to andre hadde franske skilter. Kanskje ikke så rart ettersom Bugatti er eid av det tyske Volkswagen-konsernet, mens selve fabrikken ligger i Frankrike.

Fotografens bil i forkant, så en god rekke med superbiler! Foto: Privat/Glenn Kenneth Wulff .
Fotografens bil i forkant, så en god rekke med superbiler! Foto: Privat/Glenn Kenneth Wulff .

Les mer: Chiron er verdens raskeste sportsbil

Jobber som bilmekaniker

– Bilene så godt brukt ut. En hadde gaffateip på halve bakfangeren, og frontleppa på en annen var bulket borti kantsteinen på hotellet. En tredje hadde tauekroken klar foran, samt noen småbulker. Det var også en slags folie utenpå lakken, men ikke den typiske kamuflasjefolien som mange nye biler blir kledd med, sier Glenn Kenneth som selv er en svært bilinteressert kar:

– Jeg jobber som bilmekaniker i Oslo, på faren min sitt verksted, Enerhaugen Bil. Trives veldig godt med det. Jeg leier også ett hobbyverksted privat sammen med en kompis, der vi bruker masse tid og penger på hobbyen vår. Han bygger en Toyota Supra MK4 driftingbil som skal være klar til sommeren. Det er veldig ålreit å ha et sted hvor man samles med venner og prater tull og tøys, og hjelpe hverandre når det trengs. Jeg kjører en Subaru Impreza WRX midlertidig nå, men den er til salgs, Jeg skal gjøre alt jeg kan for å oppnå drømmebilen i sommer, en blå Nissan Skyline GTR, R34, forteller Glenn Kenneth.

Bugatti Chiron er en de heftigste bilene verden har sett, de første kundene skal nå ha fått sine eksemplarer. Foto: Privat/Mattias Ilmestrand 
Bugatti Chiron er en de heftigste bilene verden har sett, de første kundene skal nå ha fått sine eksemplarer. Foto: Privat/Mattias Ilmestrand 

Så billig kan du få brukt superbil

Takle alle typer klima

Brooms egen Lord Arnstein Landsem er en av Norges største Bugatti-kjennere.

Han synes naturligvis det er ekstra morsomt at disse bilene blir testet her til lands:

– Bugatti er et prestisjeprosjekt for Volkswagen-konsernet, og de har lagt ned enorme ressurser for testing og utvikling av bilene. Ett av hovedmålene har vært at bilen skal takle alle typer vær og klimatiske forhold, så mye tid har gått til testing av bilene i glovarme ørkenstater og det iskalde nord her i Europa. Det er derfor ikke så merkelig hvis bilene skal på vintertesting lenger nord. Noen husker kanskje at det også passerte noen Bugatti Veyron gjennom Norge i sin tid, forteller Lorden.

Et slikt følge av biler vekker naturligvis oppsikt, også Bugattier må vintertestes! Foto: Privat/Mattias Ilmestrand
Et slikt følge av biler vekker naturligvis oppsikt, også Bugattier må vintertestes! Foto: Privat/Mattias Ilmestrand

Produksjonen er i gang

Han legger til:

– Det som imidlertid er litt spesielt med denne saken, er at produksjonen av nye Chiron nå er i gang, og således skulle man tro det ikke var noe mer behov for slik testing. De første tre bilene skal etter planen ha blitt overlevert til sine kjøpere, etter at Bugatti nylig viste bilder av dem. Deretter skal det være et stort opplegg for de som har bestilt bilen i slutten av mars, for litt praktisk info og kjøretips. Således kan det som sagt virke litt underlig med ekstra vintertesting nå.

– Kan det for eksempel være snakk om spesialmodeller?

– Det kan det muligens, men det er vanskelig å si noe sikkert. Bilprodusenter som Bugatti legger sin ære i å holde mest mulig informasjon unna offentligheten. De vil ha full kontroll selv, det gjelder også når de er ute og tester biler, avslutter Lorden.

Han var på sommerferie – og oppdaget et helt nytt bilmerke!

Spesiell testbil, se videoen under: