Her brenner elbilen – endelig

Den kraftige økningen av antallet elbiler gir utfordringer. Se video:

Bilen som brenner opp her, er en av de mest populære i Norge – nemlig elbilen e-Golf. Brannvesenet øver stadig på hvordan de best mulig skal håndtere denne typen branner. Foto: Privat
Bilen som brenner opp her, er en av de mest populære i Norge – nemlig elbilen e-Golf. Brannvesenet øver stadig på hvordan de best mulig skal håndtere denne typen branner. Foto: Privat

Follo brannvesen sammen med Møller bil Follo og Bridgehill Inovation hadde nylig en øvelse for å trene på å slukke elbilbrann.

De fikk tak i en e-Golf som skulle vrakes av Møller Bil Follo, og satte i gang. Her ville de også sjekke hvor raskt batteriene begynte å brenne.

De siste årene har andelen el- og hybridbiler, med relativt store batteripakker, skutt i været i Norge. Det gjør at brannvesenet hele tiden må oppdatere seg for å kunne håndtere eventuelle branner og ulykker.

Øvelsen på If Skadesenter Hobøl, ga en aldri så liten overraskelse.

Dette er en helt spesiell bilbrann

Ikke lett

Brannvesenet gjorde sitt beste for å tenne på elbilen. Men det skulle vise seg å være vanskelig.

– Vi fikk ikke fyr i batteriene før etter to timer med diverse metoder for å varme dem opp. To propanbrennere satt inn på batteriet i bakkant, hjalp rett og slett ikke mye. Bilen brant totalt ut innvendig før det ble en reaksjon i battericellene, og det var først etter at bilen ble løftet på høykant, forteller leder for beredskap i Ringerike, Even Moan, som var med på øvelsen.

Gjør dette ofte – unngå bilbrann!

Godt beskyttet

Moan forteller at batteriene er godt beskyttet mot varme. Da de endelig tok fyr fikk brannmannskapene testet hvordan det gikk å slukke flammene.

– Vi fikk i utgangspunktet slukket brannene uten problemer. Men poenget med denne typen branner er naturligvis at de re-tenner etter kort tid. Hvis batteriene kommer opp i en temperatur på 150-240 grader, starter noe som heter «therminal runaway». Det er en ikke reversibel varmeutvikling og batteriene vil til slutt ta fyr, forteller Moan.

Må ha hydrauliske verktøy

Brannvesenet brukte også anledningen til å øve på frigjøring. Her handler det om frigjøre de som eventuelt er fanget inne i bilen. Elbiler er ofte forsterket mer enn vanlige biler, og kan by på noen utfordringer her.

For eksempel fungerer det ikke så godt å bruke bajonettsag med forskjellige typer blader, på nye biler. For å komme gjennom trengs det hydrauliske verktøy. Og man kan i tillegg også bruke kjettingmetoden.

– Sistnevnte innebærer at vi fester kjetting på A- og C-stolpen og drar dem fra hverandre. Noen ganger er det raskeste måte å gjøre det på, forteller Moan.

Brannmannskaper blir stadig kurset for å vite hvordan den skal reagere på branner i el- og hybridbiler.
Brannmannskaper blir stadig kurset for å vite hvordan den skal reagere på branner i el- og hybridbiler.

Bruker IR-kamera

Brannvesenet oppdaterer seg hele tiden på hvordan de skal reagere i forbindelse med el- og hybridbilulykker.

– Vi ser er at elbilene naturlig nok er mest utsatt hvis det skjer en ulykke der de velter eller krasjer. Da er sjansen for at det tar fyr i batteriene mye større. Vi har alltid med IR-kamera, for å se om batteriene begynner å bli varme. Ja, også er det viktig å huske på at røyken fra batterier er giftigere enn annen røyk, da den inneholder flussyre, legger han til.

– Noen ganger er det bedre å bare la elbilene brenne ferdig

Ikke farlig å hjelpe til

Moan understreker imidlertid at de som kommer på et ulykkessted ikke må være redde for å hjelpe personer som eventuelt sitter fastklemt.

– Mange er kanskje litt skeptiske, men det er ikke noen grunn til det. Når airbagen utløses, skal i prinsippet en elbil være strømløs. En må bare passe seg for røyken, og man skal IKKE berøre oransje kabler, forteller den erfarne brannmannen.

For å være helt sikre på at bilen er strømløs, klipper alltid brannmannskapene 12V-kretsen når de ankommer. De bruker også 1000V hansker når de jobber på bilen.

Brannteppe

I videoen i denne saken ser en også bruken av brannteppe for bil, utviklet av Bridgehill Innovation i Larvik. Her er målet å bremse brannskadene og røykutviklingen mest mulig, og til slutt stoppe brannen helt.

Først legges en duk over bilen, som begrenser brannen. Deretter legges en ny duk – som etterpå fylles med vann, og dermed slukker brannen helt.

– Egentlig burde dette være standard i alle parkeringshus og gjerne også i ferger. Da gjør at en kjøper seg dyrbar tid, selv om en ikke nødvendigvis klarer å slukke brannen, fortsetter Moan.

Brannduken vil koste 15.000 kroner når den kommer i salg om kort tid.