Når verdens bilprodusenter er ute og tester nye biler, er det viktig å vekke minst mulig oppsikt.

Mange av testene gjøre på avsides veier, eller lukkede testanlegg.

Men på vintertesting av biler er det ikke alltid like lett å ligge lavt. Ikke minst gjelder det hvis man tester biler med elektriske drivlinjer.

For hvis dette skal gjøre mest mulig realistisk, må man jo nødvendigvis stoppe og lade innimellom. Og da er det ikke så lett å stikke seg unna!

– Vakte virkelig oppsikt

Det har et test-team fra London Taxi Company (LTC) fått erfare denne uken. Vi i Broom har tidligere vist fram spionbilder av en av deres testbiler, tatt i Lierne i Trøndelag. Nå har de blitt knipset igjen.

Broom-leser Trond Fredriksen gjorde nemlig store øyne da han oppdaget disse kamuflerte bilene på ladestasjonen på Nebbenes ved Eidsvoll.

– Bilene vakte virkelig oppsikt. Det var vel en fire-fem Teslaer inne til lading, samt et par andre biler. Testteamet hadde med seg to biler, de var til sammen åtte-ti personer. Det var mye testinstrumenter koblet til innvendig i bilen, men jeg fikk ikke lov å ta bilder av det. Jeg spurte en i teamet om dette var ny London-taxi. Fikk et kort svar: "It could be..." De passet på at jeg ikke kom for nær og var ellers lite snakkesalige, forteller Trond.

Ingen tvil: De nye London-taxiene lades foran i grillen Foto: Privat.
Ingen tvil: De nye London-taxiene lades foran i grillen Foto: Privat.

Disse klarte ikke å lure seg unna kameralinsene

Konstant oppsyn

Han la merke til at bilene har såkalte selvmordsdører bak, altså at dørene åpner bakover. Tre rader med nakkestøtter, avslører at bilene har tre seterader. Trond hadde håper å få ta en nærmere titt, men slik gikk det ikke.

– Nei, bilene sto til lading under konstant oppsyn. Jeg hadde håpet at hele testteamet skulle spise lunsj på Nebbenes, men de forlot ikke bilene, forteller Trond.

Med i testfølget var for øvrig en svenskregistrert Volvo XC90. Det er slett ikke tilfeldig. Volvos eierselskap Geely eier nemlig også LTC. De tok over LTC tilbake i 2012 og har store planer. Her det snakk om milliard-investeringer i en helt ny og skreddersydd taxi-plattform.

Taxien til Per er 26 år – og kundene elsker den

Ladbar hybrid

Designet er ikonisk, den nye London-taxien har sterke tradisjoner å bygge videre på. Foto: Privat.
Designet er ikonisk, den nye London-taxien har sterke tradisjoner å bygge videre på. Foto: Privat.

Den nye London-taxien skal ha plass til seks, og bagasje. Men viktigst av alt: Den skal bli en ladbar hybrid, med elektrisk rekkevidde på over 110 kilometer. Det siste blir svært viktig, etter hvert som verdens storbyer skal kutte den lokale forurensningen.

LTC-taxien får en tresylindret bensinmotor, det er ventet at den både skal kunne drive bilen, men også lade batteripakken. Poenget er å kunne kjøre mest mulig hel-elektrisk innenfor gitte bygrenser. Når bilen står stille, skal man så kunne lade batteripakken på vanlig måte.

Test-teamet har pause mens det lades, men de holdt nøye overblikk på bilene. Foto: Privat.
Test-teamet har pause mens det lades, men de holdt nøye overblikk på bilene. Foto: Privat.

Dette kaller vi heftig taxi

Kan ha skutt blinken

London er naturligvis viktig for dette prosjektet, men Geely skal også ha større planer. Deres ambisjon er å kunne selge denne bilen over hele verden.

Klarer de å kuppe markedet for taxier i verdens storbyer, kan de virkelig ha skutt blinken.

Det at de nå kjører vintertester i Norge, er en god indikator på dette. Underveis i utviklingen tenker LTC bredt, og altså at bilen også skal kunne brukes i land med kaldt klima.

Jostein kjøpte Londontaxi - men får ikke registrert den

Ute på test: Se mer i videoen under: