Det er høyst uvanlig at småsøsknene kommer først og de store etterpå. Men hos Peugeot er nettopp det tilfellet.

Nye 3008 ble lansert i fjor høst og har vært en tiltrengt braksuksess.

Nå kommer storebror 5008. Eller rettere sagt – den kommer til høsten. Noe senere enn planlagt.

Grunnen til det er ganske enkelt at lillebror 3008 går så det griner, og for å dekke opp etterspørselen får den førsteprioritet.

Vi tok turen til Portugal og Lisboa for å få et møte med den største av de to. Altså nye Peugeot 5008.

Forlenget 3008

Som du kanskje har skjønt bygger 5008 i veldig stor grad på 3008, men er større, eller mer presist; lengre. Hele 19 centimeter faktisk. Det gjør bilen mildt sagt romslig.

5008 leveres som enten 5- eller 7-seter, med motorer fra 130- opp til 185 hk og er tilgjengelig med både manuell- og automatisk girkasse.

Prisene starter på hyggelige 322.000 for billigste utgave og med syv seter som standard i Norge.

Peugeot 5008 er komfortabel og byr på trygge og typiske familiebil-kjøreegenskaper. 
Peugeot 5008 er komfortabel og byr på trygge og typiske familiebil-kjøreegenskaper. 

Kjøreglede: 4/6

Sittestillingen er relativt høy, rattet er lite, men godt – og oversikten i den 4,64 meter lange bilen er god.

Bilens lengre akselavstand gjør den enda mer stabil og komfortabel enn den kortere 3008. Selv i høye hastigheter går bilen snorrett. Det lille og nesten firkantede rattet er godt å holde i og styringen er både lett og presis.

Understellet er fast i oppsettet, men ikke for stramt. Den krenger litt i svingene om hastigheten for høy. Kjøreegenskapene oppleves som trygge og forutsigbare, mer enn direkte spennende. Rett og slett fordi 5008 er en familiebil. Da er det slik det skal være.

Om man skal sette fingeren på noe, så må det være at bilen har litt hjulstøy og ”romler” noe mer enn den burde, særlig på litt grov asfalt. Det er det en del av i Portugal også…

Priser: Dette koster nye Peugeot 5008

Interiøret er pent og moderne ved siden av å være svært romslig. 
Interiøret er pent og moderne ved siden av å være svært romslig. 

Interiør og plass: 5/6

Det er hovedsaklig bare én grunn til å velge 5008 framfor 3008, nemlig plassen! Her er 5008 med god margin størst i klassen for C-segment SUV-er, altså SUV-er under 4,7-meter. Ingen andre er i nærheten av å matche den på dette området.

Bakerste seterad er ikke direkte romslig for velfødde og langstrakte og man må jobbe litt for å komme seg plass. Men for barn og ungdom – og ikke de aller største voksne – er dette helt greie sitteplasser. Bedre enn konkurrentene.

Nå disse setene ikke er i bruk kan de felles flatt ned i gulvet, eller med et enkelt håndgrep fjernes, for ytterligere økt bagasjeplass.

Plassen i andre seterad er svært god alle veier. De tre setene kan justeres separat også i lengderetning.

Selvfølgelig er plassen i forsetene også god. Setene har godt med reguleringsmuligheter og det er ikke noe problem å finne en behagelig kjørestilling. Setene er faste, byr på grei støtte sideveis og særlig det at man kan forlenge seteputen vil langbeinte sette stor pris på.

Praktisk og fleksibel innredning er høyt vektlagt i 5008. 
Praktisk og fleksibel innredning er høyt vektlagt i 5008. 

Interiøret for øvrig er moderne, pent og det er brukt myke og gode materialer på de fleste flatene. Det er lagt mye vekt på design, det både synes og merkes.

Raden med vippebrytere i midtkonsollen er tøff og elegant, men skjuler delvis bryterne på rekken under. Ikke veldig praktisk, men det handler nok også i stor grad om å venne seg til og bli kjent med det hele.

Den store- og lettleste skjermen midt på dashbordet inneholder mange funksjoner som navigasjon, stereo og styring av klimaanlegg. Også her kreves det litt tilvenning for at man ikke skal glane for lenge uten å se på veien.

Instrumentbordet foran føreren er også heldigitalt. Her kan men velge mellom flere forskjellige layouter.

En smart detalj, som vi satte pris på ved navigering på ukjente og ikke altfor oversiktlige portugisiske veier, var å få opp kart og piler på hvor man skulle kjøre. Ettersom instrumentene er plassert så høyt, får du dem nesten rett i synsfeltet.

Ellers er bilen praktisk med mange oppbevaringsrom, tilkoblingsmulighjeter og koppholdere (franskmenn har ofte ikke vært så gode på det siste…)

Dessuten har nye 5008 det meste som finnes av moderne sikkerhetssystemer tilgjengelig. Adaptiv cruise control kan leveres mot et pristillegg på 4.200 kroner på de fleste modeller.

Stor stasjonsvogn? Disse rommer MYE!

Nerde fakta: Baklysdesignet er hentet fra Peugeot 504 Coupe / cabriolet som kom i 1970. 
Nerde fakta: Baklysdesignet er hentet fra Peugeot 504 Coupe / cabriolet som kom i 1970. 

Design: 5/6

Nyere Peugeoter er pene biler med mye fokus på design. 5008 er ikke noe unntak. Men man ser også at bilen er praktisk. Dette har dessverre en lei tendens til å synes… Skal man ha mye innvendig plass, blir det sånn.

Når det er sagt har Peugeot gjort en svært god jobb med å skjule det. Bare ta en titt på bakre takstolpen. Den er delvis lakkert og delvis sort – for å skjule kasseformen. Nede på siden har man den brede listen og bakskjermene har fått "hofter" som bidrar positivt i designbildet.

For- og bakende kjenner vi igjen fra 3008, som slett ikke er noen dårlig målestokk. Alt i alt – og det praktiske til tross – har Peugeot her laget nok en pen bil i 5008.

Vi synes det er penere og mer harmonisk i linjeføringen enn konkurrenter som Skoda Kodiaq, Nissan X-Trail og Mitsubishi Outlander.

Førsteinntrykk: Her er vi så vidt i gang med denne testen:

Peugeot har laget en bil som både er pen og praktisk. Det er ikke lett ...
Peugeot har laget en bil som både er pen og praktisk. Det er ikke lett ...

Motor: 5/6

Vi kjørte 5008 med minste bensinmotor på 1,2-liter og 130 hestekrefter. Det høres kanskje ikke så voldsomt ut i en såpass stor bil, men fakta er at den lille tre-sylindrede motoren leverer varene på en måte som de færreste forventer. Den er både kvikk og sterk nok for de fleste.

Den gjør 0-100 km/t på 10,7 sekunder, toppfarten er 188 km/t og bensinforbruket ved blandet kjøring er oppgitt til 0,52 l/mil

Automatgirkassa til denne motoren passer også bilen fint.

Vi kjørte den også med 2-liter diesel på 150 hestekrefter med manuelt gir. Også det er en grei kombinasjon, som på typisk dieselvis gir mer bunndrag på lave turtall. Ellers var kjøreopplevelsen ikke veldig forskjellig.

0-100 km/t går unna på 9,6 sekunder, toppfarten er 2007 km/t og dieselforbuket er opp gitt til 0,46 l/mil.

Clutchen er lett og den manuelle girkassa byr også på presise girskift.

Peugeot 3008 kommer som hybrid. Det gjør ikke 5008. Grunnen er at batteriene ville tatt plassen til bakre seterad i syv-seteren. Det vil ikke Peugeot ofre. For oss nordmenn høres dette litt rart ut, men se på hybrid-salget i resten av verden og du vil forstå hvorfor.

Det som kanskje er enda vanskeligere å forstå er at denne SUV-en ikke har, eller kommer med, firehjulsdrift. Plattformen som bilen er bygget på er, av en eller annen grunn, ikke utviklet for dette. Slik er det bare.

Lillebror 3008 imponerer, les mer om den her:

Legg merke til hva Peugeot har gjort for å "trylle bort" kasseformen på bake sidestolpen. 
Legg merke til hva Peugeot har gjort for å "trylle bort" kasseformen på bake sidestolpen. 

Miljø / økonomi: 4/6

Franske biler har tradisjonelt ikke hatt det med å toppe kvalitets- og kundetilfredshetsundersøkelser. De siste årene har Peugeot tatt tak i dette og scorer stadig bedre og rykker oppover på listene med sine nyere modeller.

Her har Peugeot en viktig jobb å gjøre med å kommunisere dette ut til kunder og forbrukere. Bilene er jo både praktiske og pene og burde derfor være mer attraktive i bruktmarkedet enn de faktisk er. Bedre rykte vil også påvirke annenhåndsverdien positivt. Mye av grunnen til at flere ikke velger fransk bil ligger nok nettopp rundt en litt overdrevet frykt for tekniske problemer …

Når det gjelder garantier, er de på nivå med andre biler som selges nye i Norge. Servicekostnadene bør heller ikke skremme noen fra å eie Peugeot.

Ser man på forbruk og utslipp har Peugeots ingeniører gjort en svært god jobb. 5008 er blant de alle beste i klassen.

På fem år skal det komme 11 (!) nye "Norges-modeller"

Konklusjon: 5/6

Peugeot 5008 1,2

  • Motor: 3-sylindret, bensin
  • Effekt: 130 hk / 230 Nm
  • 0-100 km/t: 10,7 sek.
  • Toppfart: 188 km/t
  • Forbruk: 0,52 l/mil
  • Bagasjerom: 780 liter
  • Lengde x høyde x bredde: 464 - 164 - 184 cm.
  • Pris fra: 322.000 kroner
  • Pris testbil: 386.000 kroner

Peugeot 5008 er mye familiebil for pengene. Du skal slite skikkelig med å finne like gode alternativer i dette segmentet.

Forutsetningen er altså at du klarer deg uten firhjulsdrift. Det gjør vel strengt tatt de fleste av oss? Gjør du også det så er Peugeot 5008 er en moderne, pen, romslig komfortabel bil med lavt forbruk og lavt utslipp.

Dette er en bil hele familien kommer til å bli glade i.

Toppmodellen av 5008 heter GT-line. Den kan du også få med den største motoren på 185 hk.
Toppmodellen av 5008 heter GT-line. Den kan du også få med den største motoren på 185 hk.

Eier du en Peugeot? Da vil vi gjerne hør om dine erfaringen med den her: