I de fleste markeder er elbiler gjerne dyrere enn tradisjonelle diesel- og bensinbiler. Det er ingen som har tilsvarende løsning med momsfritak og en så lang rekke fordeler knyttet til eierskap, slik vi har i Norge.

Men Danmark er ett av landene som også satte i gang insentiver for å øke andelen elbiler.

Det ga utslag i godt salg av blant annet Tesla. Men fra 1. januar i 2016 trappet politikerne ned den gunstige subsidieordningen. Hvert år øker dermed avgiftene fram til 2020, da vil elbiler har like høy avgift som alle andre biler.

For Teslas del innebar avgiftsendringen en halvering av antallet solgte biler i fjor. Mens det den første halvannen måneden i 2017 ikke er solgt en eneste bil.

Brooms bilekspert: – Kjøp elbil nå!

Kommet for å bli

Teslas kommunkasjonssjef i Danmark, Maria Lantz, uttaler imidlertid til business.dk at den amerikanske elbilprodusenten er kommer til Danmark for å bli.

– Vårt mål er å akselerere overgangen til bærekraftige energi, og derfor er vi svært glade for for etterspørselen av elektriske biler i Danmark, sier Lantz.

Denne elbilen kan bli en revolusjon – eller en total fiasko

Model 3

At nettopp Tesla rammes ekstra hardt i forbindelse med avgiftsendringene er naturlig, ettersom dette er den dyreste elbil på markedet i Danmark.

Model 3, som blir den nye innstegsmodellen, med en pris i USA på rundt 35.000 dollar, er ventet å lanseres mot slutten av året. Men når den kommer til Danmark vites ikke.

Elbiltest: Ingen tvil: Dette blir terningkast 6!

Norge i en egen liga

I høst ble det bestemt at momsfritaket for elbil i Norge skal vare fram til minst 2020. Det er ingen land i verden det selges flere elbiler per innbyggere enn her hjemme.

I fjor ble det registrert over 24.000 elbiler på norske skilter, av et totalmarked på 154.603 biler.

I januar ble det registrert 2.295 nye personbiler uten utslipp. Det er en økning på hele 20,4 prosent fra januar 2016.

Bilguide: Fortell oss om bilen din!

Diesel ble miljøversting

Men de siste årene har utviklingen på bilavgiftssystemet i Norge endret seg voldsomt. Fra å legge til rette for kjøp av diesel, er det nå snudd. Elbiler og ladbare hybrider kommer best ut, mens diesel betraktes som miljøversting.

– Enn så lenge fortsetter politikerne å hjelpe salget av elbiler gjennom diverse insentiver. Men hvor lenge ordingen vil fortsette, er umulig å fastslå. Akkurat nå virker det å være tverrpolitisk enighet om dette. Men én ting vi har lært rundt bilavgifter, er at ting kan snu over natta, sier Brooms bilekspert, Benny Christensen.

Disse bilene vrakere vi først og sist

– Kan skje i Norge

Han mener at den norske elbil-modellen har vært en suksess. Det har bidratt til å øke bevisstheten rundt utslipp og hjulpet mange til å velge utslippsfri bil.

– Uten blant annet momsfritaket hadde det aldri skjedd en slik utvilking. Slik sett kan en godt si at det som skjer i Danmark akkurat nå, fort kan skje i Norge også. Hvis avgiftene på elbil skal likestilles med de på vanlige biler, vil salget få en betydelig knekk, påpeker Broom-Benny.

Så billig får du brukt elbil