Til sammen var det 106 kanselleringer på de 30 dagene TV 2 hjelper deg overvåket flyvningene til de to konkurrentene.

Av de 106 kanselleringene hadde Norwegian syv, mens SAS hadde hele 99 kanselleringer.

De fire flyplassene TV 2 hjelper deg fulgte med på var Flesland, Sola, Værnes og Oslo Lufthavn.

Merkelig med så mange kanselleringer

– Det er påtakelig at SAS har nesten alle kanselleringene, sier Frode Steen, professor i samfunnsøkonom på NHH.

Han sier at SAS flyr litt mer enn Norwegian, men ikke veldig mye.

SAS har cirka halvparten av markedet på innenlandsflyvinger, mens Norwegian har rundt en tredjedel.

Professor i markedsøkonomi ved NHH Frode Steen
Professor i markedsøkonomi ved NHH Frode Steen Foto: Ørnulf Riisnæs

Flere kanselleringer på store ruter

– Da er det litt merkelig at SAS har så mange flere kanselleringer. Det virker som om det andelsvis kanselleres mer på store ruter, sier Steen.

På store ruter har flyselskapene ofte mange avganger. Det er da mulig for selskapene å flytte passasjerer over på en senere avgang og dermed unngå å måtte betale ut en kompensasjon. Det avviser SAS.

– Man skal betale erstatning dersom man rammer passasjerer og ikke gjør sitt ytterste for å redusere en forsinkelse, sier informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen.

Johansen sier videre at i denne perioden har forsinkelsene vært så begrenset at behovet for erstatning ikke har vært tilstede.

– Gjennomsnittet på forsinkelse er nede på fire minutter og 51 sekunder i denne perioden, forteller Johansen.

Informasjonssjef i SAS Knut Morten Johansen
Informasjonssjef i SAS Knut Morten Johansen Foto: Pål Martin Rossing

77 tilfeller av teknisk årsak

TV 2 hjelper deg har ringt til flyselskapenes kundeservice på alle de 106 kanselleringene for å spørre hva som var årsaken for kanselleringene.

På 77 av 99 kanselleringene hos SAS fikk TV 2 hjelper deg til svar at det var en teknisk årsak til for at flyet var blitt kansellert.

Trygge fly

SAS sier at flyene deres er trygge.

– Det å foreta en teknisk sjekk og en teknisk kontroll er uhyre viktig når vi driver med fly, sier Johansen.

Han sier at SAS er offensive og tar ut fly for å gjennomføre en teknisk kontroll og setter det så inn igjen på rute.

– Vi ser så at sikkerhet og punktlighet går hånd i hånd, sier Johansen.

Tall fra tre måneder

TV 2 hjelper deg har også fått tilgang på tallene for kanselleringer og forsinkelser hos Norwegian og SAS for en periode på tre måneder fra Flesland, Sola, Værnes og Oslo Lufthavn.

Disse tallene viser at SAS har mest kanselleringer, men Norwegian sine fly er litt mer forsinket.

Kommunikasjonssjef i Norwegian Lasse Sandaker-Nielsen
Kommunikasjonssjef i Norwegian Lasse Sandaker-Nielsen Foto: Pål Martin Rossing

– SAS hadde litt bedre punktlighet på tre av flyplassene, mens Norwegian var mer punktlig i Bergen. Så her ligger begge flyselskapene på rundt 90 prosent og det er veldig bra også på verdensbasis. For oss så er det viktig at kundene kommer seg dit de skal når de skal og da mener vi at det er bedre for kunden å være 20 minutter forsinka, enn at flyet kanselleres, sier kommunikasjonssjef i Norwegian Lasse Sandaker-Nielsen.

Sandaker-Nielsen mener det går an å framstå mer punktlig hvis man kansellerer flere.

– Kansellere du to, tre eller fire hundre fly i løpet av en periode, så vil ikke det påvirke punktlighetsstatistikken. Det kan da skapes et feilaktig inntrykk av selskapets pålitelighet, sier Sandaker-Nielsen.

Tar ut fly av en grunn

SAS avviser at de kansellerer fly for å pynte på punktlighetsstatistikken.

– Når vi tar ut et fly, så er det av en grunn. For å utbedre en feil, ta en teknisk kontroll eller omdisponere det til en annen plass, sier Johansen.

Vil unngå følgeforsinkelse

På spørsmål om hvorfor SAS har 99 kanselleringer, mens Norwegian bare har syv i sjekken til TV 2 hjelper deg, sier SAS at det det å ta ut et flyindivid ikke trenger å forsinke passasjerene i særlig stor grad.

– Et flyindivid har kanskje 10-12 flygninger i løpet av en dag og dersom flyet blir forsinket gjennom hele dagen kan dette påvirke 1500 passasjerer. Ved å ta flyet ut på en sjekk kan vi skjerme alle de øvrige passasjerene ved at vi setter det inn igjen i rutesystemet, sier Johansen

Johansen sier at direkte berørte passasjerene blir overført til nærliggende avganger.

– På denne måten reduserer vi lengden på forsinkelser og har et gjennomsnitt på hele fire minutter og 51 sekunder i løpet av denne perioden, forteller han.