Millionbil? Nei, denne koster bare halvparten!

Lekker nykommer fra Mercedes. Her er prisene:

I mars kommer denne til Norge, nye Mercedes E-klasse Coupé. 
I mars kommer denne til Norge, nye Mercedes E-klasse Coupé. 

Mercedes E-klasse er en bil de fleste av oss nok forbinder med stasjonsvogn – eller sedan – og som har vært en favoritt blant taxi-eierne i flere tiår. Men Mercedes har også en lekker coupeutgave av denne bilen.

E-klasse ble helt ny i fjor. Først kom sedan og stasjonsvogn, nå har turen kommer til coupeutgaven.

Med runde, men samtidig maskuline linjer, har Mercedes her en av klassens lekreste biler. Mange vil nok også tro at prislappen er betydelig høyere enn den egentlig er.

Antallet coupéer på markedet er ikke stort. Dette er en biltype for de som vil ha en bil som skiller seg ut fra mengden. 
Antallet coupéer på markedet er ikke stort. Dette er en biltype for de som vil ha en bil som skiller seg ut fra mengden. 

Handler om design

Det som fort kan se ut som en millionbil, starter nemlig betydelig under det, nærmere bestemt på 563.000 kroner. Da snakker vi E 220d, med 194 dieselhester under panseret. Og selv om det er en innstegsmodell, er den ingen sinke. 0-100 km/t går for eksempel unna på 7,4 sekunder.

Synes du diesel blir litt feil i en bil som dette og vil heller ha bensinmotor? Det trenger ikke å koste veldig mye mer. For 585.000 kroner får du nemlig E200 med 2-liters bensinmotor og 184 hestekrefter. Her går 0-100 km/t for øvrig på 7,8 sekunder.

En bil som dette handler naturligvis mye om design. Lavt posisjonert sportsgrill med sentral stjerne, et langt panser med «powerdomes» og en muskuløs hekk er alle typiske kjennetegn på en coupé fra Mercedes.

Interiøret er prisbelønnet og et bra sted å være. 
Interiøret er prisbelønnet og et bra sted å være. 

Vanlig Mercedes, men denne er sjelden!

Omfattende standardutstyr

Utseendet understrekes videre av fire rammeløse sidevinduer og ingen B-stolpe. I nye E Coupé debuterer også en helt ny velkomstfunksjon, der LED baklyktene lyser opp suksessivt fra midten, og tilsvarende motsatt når bilen låses. Det kan du jo sette på kontoen "hvordan imponere på parkeringsplassen".

Mercedes har fått veldig mye skryt for interiøret på den nye E-klassen. Dette er naturligvis også på plass i coupé-utgaven. De to skjermene som utgjør den såkalte widescreen-cockpiten gir kundene muligheten til selv å velge hvilken stil og informasjon som skal vises.

Nye E-Klasse Coupé leveres med omfattende standardutstyr med blant annet Avantgarde line interiør og eksteriør, senket komfortunderstell, 9G-Tronic automatgir og Active Brake Assist og parkeringssensorer med ryggekamera. I tillegg er nå også LED-hovedlys en del av standardutstyret.

Først kom sedan, så stasjonsvogn – og nå er det klart for E-klasse Coupé fra Mercedes. 
Først kom sedan, så stasjonsvogn – og nå er det klart for E-klasse Coupé fra Mercedes. 

Brukt coupé: Disse får du for 50.000 kroner

333 hestekrefter

Når det er sagt: Her er det også et par A4-sider (minst) med ekstrautstyr du kan velge mellom. Som vanlig med et premiummerke blir sluttsummen derfor fort en god del høyere enn startprisen. Rundt 150.000 kroner bør du nok minst regne med, hvis du da ikke er særdeles god til å holde deg i skinnet når du kjøper nybil.

Ved lansering tilbys den nevnte dieselmotoren, og tre bensinmotorer. Vil du ha 4Matic-firehjulstrekk, må du velge den største av disse, en 3-liter på 333 hestekrefter. Den gjør 0-100 km/t på 5,3 sekunder og har startpris på 875.000 kroner.

Senere kommer flere motoralternativer også med 4x4. Norgeslansering på E-klasse Coupé er i midten av mars

LES OGSÅ: Derfor ga vi nye E-klasse terningkast 6

Tøff Mercedes: Se mer av E-klasse All Terrain i videoen under