Den nye elbil-sensasjonen – så langt kan den gå

San Francisco (Broom / TV 2) Nå er offisiell rekkevidde klar.

Broom-Benny har reist til California, nå skal vi for første gang teste Ampera-e skikkelig. Men først fikk vi vite eksakt rekkevidde på bilen: 520 kilometer! Dette bildet er tatt på den første visningen av bilen, i Detroit. 
Broom-Benny har reist til California, nå skal vi for første gang teste Ampera-e skikkelig. Men først fikk vi vite eksakt rekkevidde på bilen: 520 kilometer! Dette bildet er tatt på den første visningen av bilen, i Detroit. 

Den ble vist første gang på bilutstillingen i Geneve snart for ett år siden.

Etter det har bølgene gått høyt rundt den nye elbilen fra Opel, Ampera-e.

Mye av grunnen til dette er rekkevidden. Først gikk ryktene på rundt 400 kilometer. Men i Geneve ga Opel konkurrentene en real kalddusj. Det ble fortalt at rekkevidden skulle være rundt 500 kilometer.

Det er mildt sagt banebrytende i en elbil til rundt 300.000 kroner. Bare Tesla - til omtrent dobbel pris, kan matche dette. Plutselig blir elbil nå aktuelt for langt flere enn tidligere.

Opel kommer sent med elbil, men når de først gjør det...
Opel kommer sent med elbil, men når de først gjør det...

520 kilometer

Men det eksakte rekkevidde-tallet for nye Opel Ampera-e har ikke vært offentlig før i dag.

Nå er vi i Broom i California, og første runde av den offisielle prøvekjøringen av bilen. Nå skal utvalgte biljournalister fra hele verden få kjøre den. Men først får vi vite nøyaktig hvor langt Ampera-e skal kunne kjøre mellom hver lading.

Tallet er imponerende: Ampera-e har en offisiell rekkevidde på hele 520 kilometer, ifølge den europeiske målenormen NEDC.

Det er faktisk 120 kilometer mer enn nærmeste konkurrent, som er Renault Zoe med 400 kilometer. Så følger BMW i3 og VW e-Golf, som begge har 300 kilometer med oppgraderte batteripakker, før Hyundai Ioniq og Nissan Leaf med henholdsvis 280 og 250 kilometer.

Topp 5: Elbilene med minst rekkevidde

Ampera-e er en rommelig bil, mye takket være at batteriene ligger nede i gulvet.
Ampera-e er en rommelig bil, mye takket være at batteriene ligger nede i gulvet.

Snur opp-ned

Vi snakker altså en dobling i forhold til de nåværende bestselgerne.

Så vet vi også at den reelle rekkevidden er noe mindre, særlig på vinterstid og under mer krevende forhold.

Men folkelige elbiler begynner allikevel å nærme seg samme rekkevidde som biler som går på bensin og diesel.

Med dette tallet, snur Ampera-e opp-ned på mye i denne klassen. Vi kommer tilbake med førsteinntrykk fra prøvekjøringen så fort vi kommer oss bak rattet.

Først fikk vi se den i Detroit, les mer om Ampera-e her:

Se mer av Ampera-e i videovinduet under: