Vi har vært i California og testkjørt en bilnyhet som veldig mange nordmenn venter på. Det ligger rett og slett an til å bli en av de store bilsensasjonene her hjemme i år. Nemlig Opels nye elbil, Ampera-e.

Det er en suksess som Opel sårt trenger etter noen år med heller magert Opel-salg i Norge. Det er også på mange måter en litt annerledes og særegen bil fra Opel.

Her får du fem eksempler på ting som gjør denne bilen litt særegen.

1. Crossover sittestilling

En crossover er det vi ofte forbinder med "ligth versjonen" av en SUV – som Nissan Qashqai, Volvo XC70 og Subaru Outback. Til tross for at Opel Ampera-e ser ut som en alminnelig kompaktbil, blir den i en del markeder omtalt som nettopp en crossover.

Grunnen er den høye sittestillingen, som ofte omtales som H-punktet. Det vil si avstanden fra bakken og opp til førerens hofte. I nye Ampera-e er dette målet 25,5 tommer, mens for eksempel i VW e-Golf er det bare på 20,8 tommer. I SUV-en Toyota Highlander er det 28-tommer. Ingen tvil om hva som er nærmest der altså.

En av grunnene til at det blir slik er at den store batteripakken ligger i gulvet i hele bilens bredde. Dermed blir det innvendige gulvet høyere og stolene også monter en del høyere enn det man er vant til. Bilen har således heller ikke de vanlige dørtersklene som man må løfte beina over.

Her er hemmeligheten bak Opels nye elbil

2. Gamification:

Nye Opel Ampera er forbredt for et system som gjør at de forskjellige bileierne kan konkurrere om å kjøre mest mulig miljøvennlig.

Det skal fungere på den måten at når du kjører en gitt strekning, vil bilen automatisk laste opp forbrukstallene (ja, man bruker det begrepet om strøm også) til andre Ampera-e som har kjørt samme strekning tidligere, slik at man kan forsøke å sette ny rekord i lavt forbruk.

Litt slik som trenings-appen "Strava" fungerer, om du kjenner til den.

3. Håndbrems:

Nei – vi snakker ikke om håndbrekket her. Nye Opel Ampera-e har nemlig en liten spak / bryter bak rattet. Ved å trekke denne vil bilen bremses ned – uten at du rører bremsepedalen i det hele tatt.

Selvfølgelig regenereres og sendes bremseenergien her tilbake til batteriene. Det anbefales naturlig nok at man bruker bremsepedalen ved behov for umiddelbar stopp.

Også energien som oppstå ved bruk av den tradisjonelle fotbremsen, regenereres og styrken på regenerering kan også justeres.

Vi har kjørt den – les vårt første inntrykk av Opel Ampera-e her:

Gul og fin og på foto-shoot i Norge, men Opel Ampera-e vil ikke tilbys med denne fargen.
Gul og fin og på foto-shoot i Norge, men Opel Ampera-e vil ikke tilbys med denne fargen.

4. Den gule lakken

Veldig mange av bildene som har blitt vist av nye Opel Ampera-e så langt er av en gul bil. Det det er den samme bilen som ble vist i Geneve i fjor. Og det finnes kun en gul Ampera-e. Flere blir det heller ikke.

Den fargen er nemlig ikke godkjent av Opel og inngår ikke i fargepalletten. Nye Ampere finnes i sort, hvit, grå metallik, rød metallik, oransje metallik, lys blå metallik og blå metallik.

5. Nå lages bilene som kommer til Norge

Produksjonsstart for bilene som kommer til Norge, og kommer til oss som aller første land i verden, startet opp mandag 30. januar.

Bilene blir produsert på GMs Orion fabrikk rett utenfor Detroit.

Les også: Her lages ien mange venter på: